Buurvrouw met 8 (!!) Honden

Noa De Greef
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Buurvrouw met 8 (!!) Honden

#1 , 22 nov 2020 16:59

Beste,

Alvast bedankt even de tijd te nemen om deze tekst te bekijken.

Mijn buurvrouw waarmee al meerdere malen bemiddeld is met en zonder de wijkagent "vangt 8 honden op", om ze zogezegd weer een nieuwe thuis te geven. Echter komen er nooit nieuwe bij en gaan er nooit weg. Deze honden zitten hele dagen buiten in het midden van een nette woonwijk, wat vanzelfsprekend voor enorme overlast zorgt. We hebben alles buiten juridische stappen al geprobeert. De politie is op de hoogte maar blijkbaar dringen ook zij niet tot de vrouw door. Na het 2 jaar te laten gebeuren is het nu wel genoeg geweest. Zeker met de huidige lockdown is het letterlijk om gek van te worden om daarbovenop nog eens 8 jankende honden te hebben die de hele dag buitenzitten.

Kan ik concreet iets doen?
De honden hebben te weinig plaats, wonen in slechte omstandigheden en blaffen de hele dag elke dag.

Nogmaals bedankt,
DG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 22 nov 2020 17:03

Een opvanghond krijg je niet zo eenvoudig weg, iedereen wil een nieuwe puppy kopen. Mag ik concluderen dat de politie al vaak is langs geweest maar geen overtredingen heeft vastgesteld?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 nov 2020 17:21

Contacteer eens de dierenbescherming voor een onderzoek naar de leefomstandigheden van de honden.
Anders rest u nog de vrederechter om die abnormale burenhinder aan te klagen.

Reclame

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2020 17:49

Het houden van meer dan 5 volwassen honden vereist een milieuvergunning klasse 3 conform de Vlarem wetgeving.
https://navigator.emis.vito.be/mijn-nav ... woId=70063

9.9. honden:
inrichtingen waarin honden worden gehouden, inrichtingen voor het africhten van honden, hondenkennels en dergelijke:
5 tot en met 10 volwassen dieren 3 Dit is dus klasse 3 miieuvergunning (gemeente)
2° meer dan 10 volwassen dieren 2 N Vanaf 10 volwassen honden klasse 2 (provincie)

Eerst nog eens gaan praten met de buur die de honden op haar terrein houdt is uiteraard altijd aan te bevelen, samen zoeken naar haalbare oplossingen. Verder bestaat er in veel gemeenten ook burenbemiddeling, waarbij ervaren bemiddelaars proberen tot een oplossing te komen zonder tussenkomst van de vrederechter.

Indien dit geen soelaas brengt en er echt objectief overmatige hinder is kan u eerst nagaan bij de gemeente of er een milieu vergunning werd afgeleverd voor het houden van meer dan 5 volwassen honden.
U kan samen met andere buurtbewoners de bevoegde schepen en de burgemeester aanspreken over deze zaak, zeker in het geval er geen milieuvergunning werd afgeleverd moeten ze optreden na vaststelling door de politie.
Tenslotte is er nog de vrederechter. Geluidsopnamen en/of videomateriaal kunnen eventueel de klachten ondersteunen. Bij de VR kan u kosteloos een verzoeningsprocedure opstarten dan wel een formele procedure.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 22 nov 2020 17:50

In principe is wet op dierenbescherming van toepassing. Alleen lawaai dan overlast zeker in bebouwde kom.
Ook hygiëne - uitwerpselen op koertje / tuintje ?
En daar is politie en ook gemeentediensten wel voor bevoegd
https://www.huisdierinfo.be/welke-dieren-mag-je-houden
https://navigator.emis.vito.be/mijn-nav ... woId=24999
5.9.12 gaat over honden...max 5 tot 10 meldingsplicht

En politie dus bevoegd om op te treden.

Terug naar “Milieurecht”