Vraagje ivm met geur- en geluidhinder restaurant

BY2060
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vraagje ivm met geur- en geluidhinder restaurant

#1 , 13 okt 2020 23:58

Mijn buurman heeft onlangs een restaurant geopend (+/- 6 maanden geleden). Hij heeft de afvoerbuizen (4 in totaal) meters van mijn balkon en slaapkamer geplaatst. Dit zijn zeer massieve afvoerbuizen die heel veel geluidmaken. Hierop heeft hij nog 5 Haier airco machines geplaatst (2-3 meter van mijn balkon). Dit is erg lastig want de machines starten om 6 uur in de ochtend en blijven werken tot 22-23uur.
Ik heb geprobeerd om met hem te praten maar hij wilt geen kosten maken desondanks ik had verteld dat ik geen gebruik van mijn balkon en mijn slaapkamer kan maken omdat ik constant wakker word. Ik moet in mijn zus haar kamer studeren. De uitbater heeft meer dan genoeg plaats om de buis te verlengen dus ruimte is geen probleem. Ik heb een bemiddelaar gevonden maar de uitbater heeft op de brieven van de bemiddelaar geen antwoord gegeven.
Ik zal morgen de leefmilieu bellen maar ik heb weinig hoop.

Weet iemand de wetgevingen hiervoor?
Alvast bedankt!

Ik zal een paar fotos plaatsen voor meer inzicht.

Afbeelding
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 okt 2020 09:38

Als er geen minnelijke oplossing mogelijk is zal je naar de vrederechter (VR) moeten trekken. Je kan eerst proberen tot een verzoening bij de VR. Is gratis, maar tegenpartij is niet verplicht hierop in te gaan.
Of je kan onmiddellijk een procedure aanspannen voor de VR (kost ook niet zoveel, en je hebt geen advocaat nodig, als je het wat kan uitleggen)
Je moet er wel kunnen bewijzen dat je zelf al de nodige stappen hebt ondernomen om een oplossing te vinden. Dus minstens 2 aangetekende brieven waarmee je hem van de geluidsoverlast op de hoogte brengt en hem een uiterste datum geeft voor het geven van een oplossing hiervoor

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2020 10:14

Iets drastischer, maar misschien ook het proberen waard, eens nagaan of dit allemaal wel stedenbouwkundig vergund is... Als het vergunningsplichtige werken zijn, zonder de nodige vergunningen, dan hoeft u het helemaal niet te gedogen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 14 okt 2020 13:37

Inderdaad via dienst ruimtelijke ordening - bouwpolitie - of milieupolitie (is effectieve politie) gaan.

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 14 okt 2020 13:44

Inderdaad via dienst ruimtelijke ordening - bouwpolitie - of milieupolitie (is effectieve politie) gaan.
https://www.vmm.be/wetgeving/vlarem-i

BY2060
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2020 12:55

Als er geen minnelijke oplossing mogelijk is zal je naar de vrederechter (VR) moeten trekken. Je kan eerst proberen tot een verzoening bij de VR. Is gratis, maar tegenpartij is niet verplicht hierop in te gaan.
Of je kan onmiddellijk een procedure aanspannen voor de VR (kost ook niet zoveel, en je hebt geen advocaat nodig, als je het wat kan uitleggen)
Je moet er wel kunnen bewijzen dat je zelf al de nodige stappen hebt ondernomen om een oplossing te vinden. Dus minstens 2 aangetekende brieven waarmee je hem van de geluidsoverlast op de hoogte brengt en hem een uiterste datum geeft voor het geven van een oplossing hiervoor
Dag Mava

Hartelijk bedankt voor uw bericht. Ik zal waarschijnlijk een procedure starten want hij blijft zeggen dat hij niet wilt opdraaien voor de kosten.

BY2060
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 okt 2020 12:58

Iets drastischer, maar misschien ook het proberen waard, eens nagaan of dit allemaal wel stedenbouwkundig vergund is... Als het vergunningsplichtige werken zijn, zonder de nodige vergunningen, dan hoeft u het helemaal niet te gedogen.
Dag Lennie

Ik zal morgen eens bellen. Hartelijk bedankt. :)

BY2060
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 okt 2020 13:33

Inderdaad via dienst ruimtelijke ordening - bouwpolitie - of milieupolitie (is effectieve politie) gaan.
https://www.vmm.be/wetgeving/vlarem-i
Dag Franciscus
Ik heb online een telefoonnummer gezocht voor de milieupolitie maar helaas heb ik er geen kunnen vinden.
Weet u toevallig de telefoonnummer?

Alvast bedankt

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 20 okt 2020 16:54

Dat nummer is voor iedere gemeente / zone anders. Kleine gemeente hebben meestal geen milieupolitie, maar dan bel je gewoon naar de politie en leg klacht neer.

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 20 okt 2020 19:32

Is uiteraard de politie van uw lokale politiezone.

Terug naar “Milieurecht”