Boom laten rooien en verkavelingsvoorschrift

Xccess
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Boom laten rooien en verkavelingsvoorschrift

#1 , 30 sep 2020 15:37

Ik zit een beetje met een lastige situatie ivm een hoogstammige eik. We hebben een tweetal jaren geleden een nieuwbouwwoning gezet op een herverkaveld stuk. Nu staat er voor onze woning een hoogstammige inlandse eik van een stamomtrek van anderhalve meter en zeker 12m hoog. Op zich geen probleem met deze boom ware het niet dat we veel last hebben van vallende bladeren in de dakgoot , een tak die naar beneden valt bij felle wind en het feit dat deze pal in het midden van onze oprit staat :) .

Nu willen we de tuin laten aanleggen en heb ik eens contact opgenomen met de gemeente ivm het eventuele rooien van de boom. Zij wisten mij te zeggen dat dit mag zonder omgevingsvergunning omdat de boom op minder dan 15 meter van onze vergunde woning staat. Als ik echter in onze verkavelingsvergunning ga kijken zie ik volgende tekst staan:
De bestaande hoogstammige bomen en houtwallen moeten bewaard blijven. Bij bebouwing en terreininrichting moeten deze elementen dan ook maximaal geïntegreerd worden
Hoe zit het nu juist? Overtreft de ene regel de andere niet? Heb ik alsnog een omgevingsvergunning nodig of is een simpel mailtje met de toestemming van de bevoegde ambtenaar genoeg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 30 sep 2020 16:10

"Bij bebouwing en terreininrichting moeten deze elementen dan ook maximaal geïntegreerd worden"

Het rooien is dus niet expliciet verboden!
Een boom te midden op een oprit is geen integratie maar functie-beperkend.
Integratie is m.i. onmogelijk.

Ook: Van wanneer dateert de verkaveling? Bestaat ze nog wel? De gemeente kan u daarover inlichten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Xccess
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2020 21:53

"Bij bebouwing en terreininrichting moeten deze elementen dan ook maximaal geïntegreerd worden"

Het rooien is dus niet expliciet verboden!
Een boom te midden op een oprit is geen integratie maar functie-beperkend.
Integratie is m.i. onmogelijk.

Ook: Van wanneer dateert de verkaveling? Bestaat ze nog wel? De gemeente kan u daarover inlichten.
De verkaveling bestaat nog. Kan er niet geargumenteerd worden dat ik mijn oprit dan maar aan de andere kant van het perceel had moeten aanleggen bij de bouw van de woning? De boom staat net in de 3m tot de scheiding met het aangrenzend perceel.

Reclame

Terug naar “Milieurecht”