Overlast hondenschool

john@sitebysite.be
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overlast hondenschool

#1 , 20 sep 2020 09:37

Hallo,

Ik heb een vraag over geluidsoverlast.

Er zijn 2 hondenscholen op 200m van mijn woning, ze maken gebruik van het zelfde terrein. De grond is van het stadsbestuur en ligt in een recreatiezone.

De ene school traint honden op sociaalgedrag, gehoorzaamheid en agilty
De trainingen zijn op donderdagavond en zondagvoormiddag

De andere school traint honden op aanval en verdediging
De trainngen zijn op woensdag 18.30-22 uur en zaterdag 14-21 uur

Ze trainen 4x per week, ook op zaterdag en zondag.

Er is vooral overlast van de school die aanvalshonden traint.

De honden worden opgeleid om aan te vallen en te verdedigen. Dit gaat gepaard met veel agressief gedrag en hardngeroep van de trainers en zeer agressief geblaf en gedrag van de honden.

De honden worden ook opgeleid om niet op het geluid van ‘geweerschoten’ te reageren. Daartoe schiet men met namaaakpistolen.


De overlast van de hondenschool die voor sociaal gedrag aanleert:

· Baasjes en trainers gaan na de lessen iets drinken in de cafetaria, hun honden zitten in de auto of aanhangwagen te blaffen.
· Trainers roepen veel te hard en te luid.
· Honden blaffen soms uren vooral bij de agility.


Alles samen is er veel overlast (4 dagen per week waarvan de zaterdag en de zondag) en is dit zeer stresserend en beangstigend, op momenten kom ik daardoor niet meer op mijn terras. Laat staan dat er nog een moment van rust is.

Ik heb de mensen van de hondenschool reeds aangesproken en reeds een mail gestuurd naar de hondenschool zelf. En ik heb de politie aangesproken, de laatste zeggen dat de vergunning in orde is. Ze zijn niet echt zeer gemotiveerd om iets te doen.

Welke mogelijkheden zijn er om dit probleem aan te pakken?

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 sep 2020 10:10

Wie was er eerst? Was de hondenschool er al voor u daar kwam wonen? Heb je die dan niet gezien?

john@sitebysite.be
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2020 10:31

Ik woon hier 20jaar. Eén hondenschool trainde toen ik hier kwam op 1x week zondag van 9 tot 10. Het is pas de laatste 2 à 3 jaar dat de overlast exponentieel gestegen is. En geloof me eerst heb ik geprobeerd er mee te leven, afspraken te maken...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 20 sep 2020 12:37

Politie de overlast elke maal laten vaststellen.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 21 sep 2020 20:46

hoe dan ook, de beschreven hondentrainingen zijn blijkbaar van vrij lage kwaliteit. Onder alle omstandigheden moeten deze opleidingen in kalmte en zonder geblaf gebeuren. Een correcte aanvalshond ageert in stilte. En de hondenmeester schreeuwt niet...

Terug naar “Milieurecht”