Vergunning plaatsen van rij-vaardige wagens op privéterrein

wiel6
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vergunning plaatsen van rij-vaardige wagens op privéterrein

#1 , 18 sep 2020 19:15

Geachte,

Begin augustus tekende ik een huuroveréénkomst voor een perceel. Dit perceel was vroeger een depot waar auto's werden gestald en werd vorig jaar afgebroken. Het is nu een braakliggend terrein dat vol met afval lag.


Voor ik hieraan begon verzekerde de eigenaar me dat er geen probleem was voor het plaatsen van 3 à 4 personenvoertuigen in correcte staat. Voor de zekerheid nam ik nog telefonisch contact op met de gemeente Vilvoorde en ook deze verzekerde mij dat hiervoor geen vergunning nodig voor was. Als laatste verstuurde ik nog een e-mail (6 weken geleden) waar ik plots vandaag zeer negatief antwoord op kreeg.

"Het aanleggen van verharding en/of het stallen van voertuigen zijn vergunningsplichtige handelingen. Het stadsbestuur van Vilvoorde beschikt niet over een vergunning die deze handelingen wettigt. Een aanvraag tot het stallen van wagens op dit perceel, gelegen in een woonomgeving, zal ongunstig geadviseerd worden. "

Dit lijkt me toch bijzonder, ik heb juist enorm veel kosten gemaakt om het terrein weer proper te maken en had toch echt wel dubbel gecheckt of hier een vergunning voor nodig was. In de VLAREM vind ik enkel iets terug over meer dan 25 personenwagens.

Nu zit ik een beetje met de handen in het haar. Heb ik voor het plaatsen van 3 à 4 personenwagens op een afgesloten privé-terrein een vergunning nodig of niet?

Alvast bedankt
Jens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2020 09:39

Geachte,


"Het aanleggen van verharding en/of het stallen van voertuigen zijn vergunningsplichtige handelingen. Het stadsbestuur van Vilvoorde beschikt niet over een vergunning die deze handelingen wettigt. Een aanvraag tot het stallen van wagens op dit perceel, gelegen in een woonomgeving, zal ongunstig geadviseerd worden. "
Dit klopt volgens mij wel.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 21 sep 2020 10:12

Hebt u het terrein ook verhard ?
Of is de verharding gebleven terwijl die mee gesloopt had moeten worden ?

Gemeenten kunnen striktere voorwaarden hanteren dan de algemene ...

In sommige gemeenten is het bvb verboden om niet-ingeschreven voertuigen van op de openbare weg zichtbaar geparkeerd te hebben staan op privé grond.
Dus met een gesloten depot: geen probleem
Depot afgebroken en auto's zichtbaar: mag niet meer ...

Reclame

wiel6
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2020 18:49

Mijn terrein was al verhard en deze zijn niet zichtbaar vanop de straat. Het gaat er volgens een ambtenaar om dat het een woonfunctie heeft waardoor het plaatsen van objecten, tuinhuizen, auto’s enz verboden is.

Terug naar “Milieurecht”