Gescheiden riolering dakwater : hoge kosten eigenaar.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

Gescheiden riolering dakwater : hoge kosten eigenaar.

#1 , 22 aug 2020 10:49

In onze gemeente gaan ze een gescheiden riolering of zoiets maken.
Het water dat op het dak valt zou via een afzonderlijke buis naar de straat moeten lopen.
Dat is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Enkele jaren geleden hebben we onze tuin en oprit volledig heringericht. Kostprijs : 32 000 EUR.

Nu de buizen van het dak zitten daar natuurlijk onder de terrassen (aan de 2 zijkanten van het huis en onder de oprit).
Deze terrassen bestaan uit 22 cm gewapende beton met daarop blauwe steen, totaal 24 Lm

Naar verluidt draait de eigenaar op voor deze werken en is hij ook verplicht.

Hoeveel mensen kunnen dit niet meer betalen in deze crisistijd. Ook ik heb onlangs mijn job verloren.

Kunnen ze dat zomaar verplichten ? Wat zegt de wet aub ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 22 aug 2020 10:53

Indien het hemelwater niet gescheiden aangeboden wordt aan de collector op straat wordt die niet aangesloten.
Er zijn ook andere oplossingen ...zelf achteraan in de tuin bv

Eens lezen:

https://www.vmm.be/water/regenwater/wetgeving

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 aug 2020 12:21

Je zou ook een pijp op de gevel kunnen plaatsen, niet zo mooi, maar wel veel goedkoper. Ook via een buis in de kelder naar de voorgevel. Heb ik hier zo gedaan in het huis van mijn schoonmoeder (een rijwoning in de stad). Buis diameter 80 mm aan de zoldering.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 22 aug 2020 15:58

Ik heb weet van verschillende jonge koppels die hierdoor in de problemen zijn gekomen omdat ze na aankoop van hun huis niet meer konden bijlenen voor deze aanpassingswerken welke in hun geval peperduur waren.
Waarschijnlijk past dit alles in het grote plan om alle jannen-met-een-pet in konijnenkoten van appartementen te stoppen in uitvoering van de toekomstvisies der grote bouwmeesters die zelf in riante villa's wonen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 aug 2020 16:40

Bij mijn zoon werd er door de gemeente een afbetalingsplan voorzien om die kost te betalen op 5 jaar, zonder intrest.
(mogelijks zat hij wel al in de prijs ingecalculeerd) :mrgreen:

lukasi
Berichten: 1141

#6 , 23 aug 2020 09:41

ff serieus blijven
Je gaat ff best nazien WAAR de ontkoppeling tussen afvalwaters en hemelwater plaats vind. Meestal vind dit plaats in een controleput of vlak achter de septische put . Waar hemelwater samenkomt met afvalwaters zal je moeten uitbreken en vandaar gaan werken met 2 buizen. Grijze voor hemelwater, rode voor afvalwaters.

Wel raar dat je 2 jaar geleden je tuin en oprit laat heraanleggen. Die uitvoerder was verplicht om je hierop te wijzen dat gescheiden riolering MOET uitgevoerd worden. Je kunt hem hiervoor aansprakelijk stellen.

Doel van ontkoppeling is in verband met het waterdecreet van 2013 . Wij smossen met ons levensbelangrijk water veel te veel.
Je zal ook best nagaan in welke mate je hemelwater wordt gerecupereerd , het vertraagd afgeven aan het openbaar rioleringsnet en in welke mate het infiltreert in eigen bodem.
PS zuiver uit ver doorgedreven beroepsernst, een terras op gewapend beton wordt al 30 jaar sterk afgeraden. vriest kapot.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 aug 2020 10:15

Wel raar dat je 2 jaar geleden je tuin en oprit laat heraanleggen.
PS zuiver uit ver doorgedreven beroepsernst, een terras op gewapend beton wordt al 30 jaar sterk afgeraden. vriest kapot.
Met enkele jaren bedoel ik zo'n jaar of 10.
Wel de aannemer was iemand uit de familie (oom) die het project zo'n 8000 € goedkoper deed destijds.
Hij was 60 plusser, dus van die 30 jaar geen beton had hij geen weet of bijscholing. Dat weten we nu en hebben we ook al ervaren. Veel gebreken.

Niettemin zitten we vast en gaat het ons een enorme kost worden.

Kan dit zomaar.

Wat met al die mensen die dat geld gewoon niet hebben ?
Wat met jonge koppels die zwaar geleend hebben en voor zo'n verrassing komen te staan (zij zijn zeker onervaren) ?

Ik snap het niet wat men bezig is. Wel ben ik voorstander van het milieu.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 aug 2020 11:00

De zware kosten kun je gelijkstellen aan straffen voor zware misdaden. Onschuldig dan nog.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 23 aug 2020 12:46

Bij ons beliepen de kosten voor de aanpassingen aan het buizenstelsel + het herstellen in oorspronkelijke staat van de oprit, carport, terrassen en tuin net geen 100 000 EUR.
Zure appel, niettegenstaande geen jong koppel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 23 aug 2020 15:46

Ik heb 30 jaar geleden al mijn oprit vernieuwd en gelijktijdig al een gescheiden rioleringsstelsel geplaatst, tot op 2.00 m van de rooilijn. Er moet dus enkel nog maar 2 m van mijn oprit worden opgebroken, en een stop zetten op de verbinding met de vuilwater buis. Alleen zijn al mijn buizen van het oranje type, maar destijds waren hierover nog geen verplichtingen.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 23 aug 2020 17:43

De zware kosten kun je gelijkstellen aan straffen voor zware misdaden. Onschuldig dan nog.
In vele gevallen komt de lokale overheid voor een deel tussen, maar dit kan inderdaad tegenvallen. Ik ken meerdere verhalen die over de 50.000 gaan.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 aug 2020 18:06

MAAR

Wat als gewone mensen dit NIET kunnen BETALEN?

Enorm belangrijk toch.

Zeker nu er een enorme CORONACRISIS moet overleeft worden.

LeenW
Berichten: 12828

#13 , 23 aug 2020 18:57

Dan kunnen er boetes opgelegd worden, geen idee in welke mate er met Corona rekening wordt gehouden.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 23 aug 2020 19:51

MAAR

Wat als gewone mensen dit NIET kunnen BETALEN?

Enorm belangrijk toch.

Zeker nu er een enorme CORONACRISIS moet overleeft worden.
Dan moeten ze hun woning verkopen en in een appartementje gaan wonen.
Vervolgens kan de woning worden afgebroken om er appartementen voor in de plaats te zetten. Een andere mogelijkheid zie ik niet. Klinkt cru maar het is een evolutie die reeds een tijd bezig is.
Dat wordt de nieuwe feodaliteit met verschillende categorieën (of kasten) van mensen, waarbij de "horigen" verplicht in woontorens moeten wonen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Horigheid
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 aug 2020 16:23

Wij hebben in 1985 gebouwd en toen was er nog totaal geen sprake van gescheiden rioleringsstelsel. Onze aannemer heeft naast de oprit ( dus in het grasveld ) een verzamelput gestoken waar de afvoer van het grijs water, de overloop van de regenwaterput en de overloop van de septische put samen komen. Moest er dus in de straat ooit een gescheiden rioleringsstelsel komen kunnen wij zeer gemakkelijk aansluiten. Was mijn aannemer helderziend ? ik weet het niet maar in ieder geval ga ik geen problemen hebben.

Terug naar “Milieurecht”