Werken in straat

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Werken in straat

#1 , 12 aug 2020 14:18

Beste

wij hebben maandag een brief in de bus gekregen dat ze dinsdag (de dag nadien) met dringende werken gingen beginnen in onze straat. De werken zijn in opdracht van fluvius. Ik weet niet goed wat aanzien wordt als dringende werken. Ze zijn aansluitingen aan het voorzien voor woningen die binnen enkele maanden gaan gebouwd worden (niet echt dringend in mijn ogen).

Wij wonen in een heel smalle straat. Dit heeft als gevolg dat wij niet op en van onze oprit geraken en genoodzaakt zijn geweest onze wagen te plaatsen bij buren die verderop wonen. Mijn vrouw is fotografe in bijberoep en verwacht zondag een pasgeboren babytje en moeder voor een fotoshoot bij ons in de studio. De dichts bijzijnde parking ligt op 600 - 750 meter afstand. En wij kunnen onmogelijk vragen aan een moeder die een keizersnede heeft gehad om deze afstand af te leggen.

Dit heeft dus enkele problemen. Een babytje blijft geen newborn. Dus deze fotoshoot verzetten is eigenlijk geen optie. Kunnen wij fluvius dwingen onze straat bereikbaar te maken voor het weekend? Kunnen wij hun in gebreke stellen? Kunnen wij hun dringende werken in vraag stellen? Is er iets dat we kunnen doen?

We hebben al twee maal proberen iemand binnen fluvius te spreken via telefoon maar ze gingen ons telkens terug opbellen of mailen? De gemeente steekt een beetje hun kop in het zand en vertellen dat de werken zeker gedaan zullen zijn. Mijn ervaring in deze werken vertelt me wel iets anders :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 12 aug 2020 14:23

kan je geen rolstoel gaan uitlenen voor mevrouw te rijden over die afstand?

lijkt me minder moeite dan Fluvius in gebreke te gaan stellen. Dat gaat nooit voor zondag lukken trouwen

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 12 aug 2020 14:27

Aansluitingen moeten er liggen voor men aan bouwen begint he..

Zo'n dingen zijn altijd een ongemak, maar het moet gebeuren en je kan er weinig tegen beginnen. U kan beter aan praktische oplossingen denken dan aan juridische.

Reclame

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#4 , 12 aug 2020 14:59

Praktisch is niet mogelijk. Is het niet de aannemer die een oplossing moet voorzien?

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 12 aug 2020 15:08

Er is altijd een praktische oplossing.

u zegt dat u niet uw oprit op en af kan. Ik maak daar van uit dat u wel in de straat kan rijden. Uw klant kan toch perfect even stilstaan en uitstappen?

u zoekt spijkers op laag water.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#6 , 12 aug 2020 15:32

meeboo, dit is nu het grote probleem. De straat is niet bereikbaar met een voertuig. Ze hebben een volledige sleuf opengelegd in de straat. Zeer smalle straat. Je kan hoegenaamd niet de straat in rijden zonder in de gleuf terecht te komen.

Ik zoek geen spijkers. Ik zoek een manier om druk uit te oefenen om de aannemer te duwen in de richting van een oplossing. Nu staan ze ons bij wijze uit te lachen in ons gezicht.

Ze gebruiken de woorden "Dringende werken" om te kunnen verantwoorden dat ze een verkaveling moeten aansluiten want anders kan het niet verkocht worden. Waar gaan we naartoe als een aannemer zulke claims kan doen. Een dringend werk wil zeggen dat indien het niet wordt aangepakt NU er later grotere problemen zijn.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 12 aug 2020 15:42

En wat stelt u dan voor dat de aannemer zou doen op zulke korte termijn?
Kan uw vrouw zicht niet verplaatsen met haar materiaal?

LeenW
Berichten: 12836

#8 , 12 aug 2020 16:21

Fluvius is niet "een aannemer", maar de netbeheerder. Dus ze kunnen dat wel degelijk. Ze hoeven u enkel te informeren, het is dan aan u om een oplossing te zoeken. Hierboven werd de rolstoel al voorgesteld, andere mogelijkheid is een andere locatie voor de shoot.

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 13 aug 2020 09:50

FLuvius werkt ook met onderaanneming, vandaar de term aannemer ;-)

LeenW
Berichten: 12836

#10 , 13 aug 2020 10:17

Akkoord, maar het blijven werken in opdracht van de netbeheerder.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 13 aug 2020 12:20

De dag dat TS een probleem heeft met zijn aansluiting, staat hij hier terug, omdat netbeheerder niet snel genoeg kan komen voor een herstelling. Een of andere pipo in de straat ligt dwars :mrgreen:

jef007
Berichten: 1683

#12 , 13 aug 2020 12:24

wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil.....

jef007
Berichten: 1683

#13 , 13 aug 2020 12:26

ik dacht dat er een kleine dagelijkse vergoeding voorzien was door het Vlaamse Gewest, als de winkel/bedrijf... gedurende een bepaalde periode niet bereikbaar is.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#14 , 13 aug 2020 13:02

Ik heb al verschillende pogingen gedaan om informatie te verkrijgen van de gemeente of van Fluvius. Telkens gaan ze terug bellen of mailen met info.

Het geen mij tegen de borst stoot is de laattijdige melding van de werken en de onkunde van planning. Dit zijn geen dringende werken. Het aansluiten van een verkaveling is niet iets dat dringend is. Dus ze hadden perfect een week of misschien twee op voorhand de melding kunnen maken. De uitleg van de aannemer "Ja we hadden bouwverlof en dus konden we geen brief in de bus steken" is op het zachts gezegd lachwekkend.

Dit alleen toont al aan dat zowel fluvius als de aannemer nalatig zijn en de "dringende werken" gebruiken als een excuus. Als ik dan de vraag stel of het vrijdag allemaal zal toe liggen krijg ik een antwoord van we zullen ons best doen maar vermoeden van wel. Hoe kunnen we iets plannen als je geen duidelijk antwoord krijgt.

Ze hebben van dinsdag 's morgens tot 11u bezig geweest aan de sleuf die nu toe ligt. Ik dacht "hey tof ze zijn klaar". Neen hoor ze zijn begonnen aan sleuf twee. Hiervan was ook niets gezegd.

Wel vindt ik het spijtig dat hier niet het juridisch advies wordt gegeven waarom gevraagd wordt. Ik weet dat ik waarschijnlijk zelf een oplossing zal moeten zoeken voor de fotoshoot en dat ik tegen zondag geen oplossing zal bekomen van de netbeheerder. Wel wil ik weten of er überhaupt juridisch gevolg kan aan gegeven worden. Want als ze dit eenmaal doen doen ze dit anders ook.

Meeboo
Berichten: 1488

#15 , 13 aug 2020 13:07

juridisch. Je kan de netbeheerder per aangetekend schrijven in gebreke stellen (waarom, dat moet je zelf aangeven) en hem een termijn vragen om de weg vrij te maken. Bij geen reactie kan je een kortgeding inspannen.
Gezien de korte tijdspanne (zondag) lijkt me dit vooral verloren moeite. In plaats van hierin tijd te steken zou ik je energie steken in een ander oplossing te zoeken.
my two cents ;-)

Terug naar “Milieurecht”