Bouw zeer grote stalling zonder bouwvergunning.

erco251
Topic Starter
Berichten: 16

Bouw zeer grote stalling zonder bouwvergunning.

#1 , 17 jun 2020 09:50

Even de situatie schetsen.
Onze buur is een landbouwer die achter ons perceel ook nog grond heeft
liggen waar allerlei rommel ligt en ook een bouwvallige stalling staat(die niet vergund is)
Nu kwam onze buur een 3tal weken terug zeggen tegen ons dat hij die oude stalling ging afbreken en
een nieuwe plaatsen en dat deze max 50cm hoger ging komen dan hetgeen er nu reeds staat.
Wij hebben hiermee ingestemd omdat we dan niet meer op de oude rommelige stalling zicht hebben
vanop onze bovenverdiepîng.En van uit onze tuin zowieso niet omdat we reeds een klimophaag hebben aangelegd.
Vorige week zie ik dat ze bezig zijn aan de nieuwe staling en wat blijkt.Deze is minstens 4m hoger dan hetgeen er nu staat (totaal +-9m hoog)
en blokkeert ons volledige zicht naar achteren. Ik hem direct opgebeld om te zeggen dat dit niet kan en heb hem
uitgenodigd om eens te komen kijken vanuit mijn tuin. De discussie ga ik u besparen maar het kwam erop naar dat hij
dit normaal vind en dat dit voor ons wel zal wennen....
Het punt is nu dat hij dit alles doet zonder bouwvergunning. Wij (samen met onze andere buren) hebben hem 2 dagen gegeven
om alles dat er reeds staat af te breken of we gingen de politie bellen. Hij vertikte om af te breken dus hebben we de politie gebeld om
een pv te komen opmaken en de werken stil te leggen.
Nu toen we de politie belden de dag erna om ook een kopie van het pv te krijgen hebben ze dit geweigerd.
De gemeente is reeds op de hoogte van dit alles en volgens hen gaat het nu naar de rechtbank.
Nu is mijn vraag hoe wij het verloop van dit alles nu kunnen opvolgen als we zelfs geen kopie van het pv kunnen krijgen?
Is er een manier op toch inzage in het verloop van dit alles te krijgen?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 17 jun 2020 12:21

U had de mogelijkheid een kopie van uw verklaring te krijgen.
Uitgezonderd de bij wet bepaalde afschriften van een PV zal en mag de politie geen afschrift van het PV geven.
Dat kan u (naleving van bepaalde procedures) meestal wel bekomen (na vrijgave) via advocaat bij griffie.

erco251
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 17 jun 2020 14:18

U had de mogelijkheid een kopie van uw verklaring te krijgen.
Dit is het juist. Wij hebben dus zelf geen verklaring moeten afleggen. De politie zei dat we niet moesten thuis zijn om bij onze buur deze vaststellingen te doen en hem stil te leggen. Ze zijn dan ook niet langsgeweest bij ons om onze kant en verhaal te horen en vast te leggen....

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 17 jun 2020 16:55

De overtreding is vastgelegd door de politie en van daar gaat het verder naar gebrek aan omgevingsvergunning - gemeentelijk niveau naar het strafrechtelijk niveau wegens inbreuken op milieuwetgevingen.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jun 2020 09:05

De overtreding is vastgelegd door de politie en van daar gaat het verder naar gebrek aan omgevingsvergunning - gemeentelijk niveau naar het strafrechtelijk niveau wegens inbreuken op milieuwetgevingen.
het kan ook zijn dat de gemeente gewoon niets doet. Ze zijn niet verplicht om te procederen als de politie een bouwovertreding vast stelt...
TS zou volgens mij beter zelf ook eens een advocaat onder de arm nemen denk ik. Of tenminste al eens luisteren bij de gemeente of ze van plan zijn iets te doen...

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 23 jun 2020 21:50

Ik ben geen jurist, maar kan TS zich in zulk geval niet burgerlijke partij stellen of zoiets, omdat hij nadeel ondervindt van dit onvergund bouwsel ?

Terug naar “Milieurecht”