Geluidsoverlast koeien

kiki89
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Geluidsoverlast koeien

#1 , 12 jun 2020 12:01

Hallo!

Ik ben pas verhuisd naar de boeren buiten. Nu ondervind ik wel heel er veel last van een boer die zijn koeien (langs mijn huis) elke ochtend rond 6u00 naar zijn weide begeleid. Wat kan ik hier aan doen?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 12 jun 2020 12:04

Niets, dat is een normale handeling voor een landbouwbedrijf.

kiki89
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2020 12:07

Niets, dat is een normale handeling voor een landbouwbedrijf.
Maar waar baseert u zich dan op als ik vragen mag? Ik kan begrijpen dat het een normale handeling is, maar er moet toch iets aan gedaan kunnen worden?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 12 jun 2020 12:11

U kan 's morgens een frisse wandeling maken, en ondertussen die veehouder helpen bij het begeleiden van zijn koeien ?

Als u meedeed aan het fictieve TVprogramma "Blind Gehuurd" zou u zich misschien kunnen beroepen op een verborgen gebrek, maar dan wel tegen de makers van het programma, en niet tegen de boer die doet wat een boer doet, zijn vee verzorgen :shock: :shock: in een landbouwgebied. Hij moet ze immers ook nog bijkomend beschermen tegen de wolven.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 12 jun 2020 12:11

er is niks dat u daar tegen kan doen

tussen 6u en 22u word dit soort "lawaai" als normaal beschouwd.

u kon op voorhand weten dat als men naar de "boerenbuiten" verhuist dit soort omstandigheden kunt verwachten.

gaat u ook klagen als men op de boerenbuiten de boer zijn veld gaat bemesten?

Stommerik
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2020 12:13

En hoelaat is 's morgens?

LeenW
Berichten: 12837

#7 , 12 jun 2020 12:17

Niets, dat is een normale handeling voor een landbouwbedrijf.
Maar waar baseert u zich dan op als ik vragen mag? Ik kan begrijpen dat het een normale handeling is, maar er moet toch iets aan gedaan kunnen worden?
Men mag geen onnodig geluid veroorzaken. Het verplaatsen van de koeien van de stal naar de weide is echter een noodzakelijke en normale handeling. En zo'n dier maakt al eens lawaai natuurlijk, maar zolang het niet heel de nacht is, is er moeilijk sprake van overlast.

Zie ook: https://www.politie.be/5368/vragen/dier ... van-dieren



Is dit ook niet een beetje zoals de mensen die naast de luchthaven gaan wonen en dan klagen dat er vliegtuigen passeren?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 12 jun 2020 12:18

Ach laten we niet zo moeilijk doen mensen. De oplossing is simpel. Laat de boer en zijn koeien naar het stad komen. Doen dieren al uit zichzelf sinds de pandemie en als ik tv mag geloven. Raar dat daar verdikke plots een weide ligt waar ook koeien op kunnen. Nu eerlijk gezegd ik denk dat TS verdikke blij mag zijn. Zeker tijdens de zomer zijn koeien als kippen maw actief van bij het eerste licht. En dat begint nu al zo rond half vijf. Dus boer moet die nog efkes stil houden TS mag dus blij zijn. En als TS den buiten omarmt dan neem je de koeien er ook bij. En de vliegen en de geur en de wolven enz :o). Trouwens zodra die koeien op hun weide staan komen ze weer tot rust en heeft niemand er last van.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bosprocureur
Berichten: 6857

#9 , 12 jun 2020 12:33

Voor de hand liggende oplossing van dit Wereldprobleem

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200605_04982203

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 12 jun 2020 12:50

Wat kan ik hier aan doen?
Terug verhuizen van waar je komt

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jun 2020 13:06

Wees blij in Oostenrijk, Zwitserland, Beieren dragen de koeien een bel.

Wat is het probleem ? Binnenkort meldt u een topic : mestgeur ?
Boeren buiten = verademing.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jun 2020 14:49

Was misschien een leerzaam onderwerp geweest voor uw eindwerk rechtspraktijk?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 jun 2020 18:12

Was misschien een leerzaam onderwerp geweest voor uw eindwerk rechtspraktijk?
of voor eindwerk geneeskunde, men onderschat de voordelen van de bacteriën die rond deze mest zweven. als je kinderen hebt en een boer in de buurt die groentjes op zijn hof verkoopt, kan je best uw groentjes daar gaan kopen met je kids er bij, zodat de biodiversiteit van de kids hun darmflora een update krijgt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

kiki89
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 jun 2020 18:25

Was misschien een leerzaam onderwerp geweest voor uw eindwerk rechtspraktijk?
zeer zeker! bedankt allemaal voor jullie imput!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 jun 2020 20:57

De beste oplossing is natuurlijk verhuizen, ik woon ook tussen de velden en word waker met het gefluit van de vogels !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Milieurecht”