Eik vellen

Vespasianus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eik vellen

#1 , 19 apr 2020 15:44

Hallo allemaal,

Ik zou graag een mooie bouwgrond willen kopen. Deze ligt in een rustige wijk met een landschappelijk waardevol gebied erachter. Hierdoor is de kans zowat onbestaande dat er ooit huizen achter komen te liggen.

MAAR (er is altijd een maar, nietwaar?) vanachter op het stuk staat een grote eik, zou ik hiervoor een kapvergunning kunnen krijgen? Of hangt dit van gemeente tot gemeente af? Deze eik neemt alle zon in de tuin weg en hij staat verder dan 15m van waar het huis zou komen te staan.

Kan ik deze eik ook vellen als ik nieuwe bomen elders plant?

Alvast bedankt boor jullie feedback :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 19 apr 2020 17:01

Misschien eens polsen bij de milieudienst van de gemeente.
Als dat een eik van bepaalde leeftijd is ...kans klein. Zeker als die vlak bij waardevol gebied staat.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2020 09:51

vraag dat eens na bij de gemeente. In de meeste gevallen zal er inderdaad iemand komen kijken om vast te stellen of het al dan niet om een waardevolle boom gaat.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 apr 2020 12:15

Willen gaan wonen tegen een landschappelijk waardevol gebied, en dan al beginnen met bomen kappen die uw zonlicht wegnemen? Weinig kan toe vrees ik.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 21 apr 2020 12:39

Het dilemma van de "groenen":
moet een boom wijken voor een zonnepaneel?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 22 apr 2020 13:14

Willen gaan wonen tegen een landschappelijk waardevol gebied, en dan al beginnen met bomen kappen die uw zonlicht wegnemen? Weinig kan toe vrees ik.

Ik heb zo'n voorbeeld in de buurt : min of meer monumentale boom, mag niet gekapt worden. Hij is intussen enkele jaren verzorgd, jaar na jaar geknuffeld en gesnoeid geweest, en nu zo ongeveer doodgeknuffeld en nog ongeveer 1/3 van zijn oorspronkelijke hoogte :evil: :evil: En neen, ik wil TS niet op ideeën brengen.

lukasi
Berichten: 1144

#7 , 22 apr 2020 14:49

… deze eik neemt alle zon in de tuin weg....

Overdrijving?
Dus van smorgens tot savonds laat is deze eik zo immens dat hij gans de diepte en de breedte van je achtertuin in de schaduw zet?
En je spreekt al over het feit dat hij verder staat dan 15 meter van de achterste bouwlijn.
Kun je daar eens een foto van tonen want dat is bijna een unicum.

lukasi
Berichten: 1144

#8 , 22 apr 2020 14:51

Willen gaan wonen tegen een landschappelijk waardevol gebied, en dan al beginnen met bomen kappen die uw zonlicht wegnemen? Weinig kan toe vrees ik.

Ik heb zo'n voorbeeld in de buurt : min of meer monumentale boom, mag niet gekapt worden. Hij is intussen enkele jaren verzorgd, jaar na jaar geknuffeld en gesnoeid geweest, en nu zo ongeveer doodgeknuffeld en nog ongeveer 1/3 van zijn oorspronkelijke hoogte :evil: :evil: En neen, ik wil TS niet op ideeën brengen.
Klacht indienen,
Er worden nu niet alleen boetes uitgereikt voor illegale kap maar ook voor onprofessionele snoeiwerken met afsterven tot gevolg.

Terug naar “Milieurecht”