Chalet op bosgrond?

Etvl
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Chalet op bosgrond?

#1 , 13 apr 2020 16:44

Goedendag iedereen,

Ik ben al heel lang een hele grootte fan van 'Tiny houses'. Voor degene die niet weten wat dit zijn, dit zijn (meestal) houten huisjes gebouwd op een aanhangwagen, al moet het niet noodzakelijk op wielen gebouwd zijn om geclassificeerd te worden als "Tiny house". Nu zou ik graag binnen enkele jaren zelf zo een huisje bouwen en erin wonen, om als jongvolwassenen nog de grootte kost uit te sparen van een huis.... De wetgeving in België is hier echter nog niet toe aangepast (we zouden een voorbeeld aan Nederland moeten nemen...).

Ik ben op de hoogte dat je niet op bosgrond mag bouwen of een woonwagen mag installeren echter heb ik gezien dat sommige bosgronden uitgerust zijn met een elektrische aansluiting alsook wateraansluiting. Er staat dan ook een (meestal vervallen..) chalet op. Nu weet ik ook wel dat deze chalets waarschijnlijk nog stemmen van voor de aangepaste wetgeving omtrent bosgronden. VRAAG : Ik vroeg me dus af of die chalets er nog wettelijk gezien op mogen blijven staan, of ik die mag renoveren, of ik die mag slopen en een nieuwe mag bouwen met dezelfde afmetingen, of ik die mag slopen en mijn "tiny house" als vervanging mag plaatsen (deze zou dus niet permanent zijn omdat het op wielen staat en grotendeels zelfvoorzienend...)


Alvast bedankt,
Etvl

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 13 apr 2020 18:30

Op gronden die ingekleurd zijn als “verblijfsrecreatie” mag je een vakantiehuis(je) neerplanten. Domicilie mag niet. Wees maar zeker dat Nl strikter is qua regelgeving dan Beligië. ... Op bosgrond etc mag het dus terecht al helemaal niet.

Etvl
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2020 19:45

Nederland is inderdaad stricter qua wetgeving maar daar bestaat tenminste een specifieke wetgeving omtrent "Tiny houses", in België niet. In Nederland kan je bijvoorbeeld wel een stuk grond kopen of huren van de gemeente specifiek voor die bedoeling, zelfs in groep. Maar bon even terug over mijn originele vraag.


Ik had gelezen dat als de chalet geplaatst is voor dat de grond bestempeld werdt als bosgrond en deze een vergunning heeft om dat ook aan te tonen, dit blijkbaar wel mag?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 13 apr 2020 22:26

Behoorlijk complex gegeven
Wespennest ook, goed mee uitkijken als je zo'n grond zou kopen.
Zorg dat wat je hoort van de verkoper/immo, notaris, en vooral Stedenbouw/Omgevingsloket hetzelfde is ... en permanente bewoning toelaat.

Als je daar niet permanent mag wonen, heb je immers elders nog een domicilie-adres nodig ...

Bosgrond is eender hoe off-limits.
Maar het is niet omdat het in een bos is, of omdat er bomen staan, dat het officieel bosgrond is :wink:

Permanente bewoning (domicilie) in zones met verblijfsrecreatie is normaal verboden in Vlaanderen.
Maar er zijn oude individuele uitzonderingen waar het wel mag. Of dat overdraagbaar is, zal je moeten navragen.
En een aantal voormalige zones voor verblijfsrecreatie zijn omgezet naar permanente bewoning - maar de grondprijzen daar zijn vervolgens ook navenant omhoog gegaan ... surprise surprise


Wallonië heeft intussen wetgeving die tiny-house vriendelijker is ...

Terug naar “Milieurecht”