ezels

spakel
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

ezels

#1 , 07 mar 2020 20:55

Vorige week kregen we telefoon van de politie dat onze ezel gewond was en we naar de dierenarts moesten gaan.Dat was in het
Frans,onze ezels staan over de taalgrens.

Die ezels staan er al jaren. Nu is er klacht ingediend nog voor ik zelf tussen twee voederbeurten door het heb kunnen op merken dat één ezel gewond was. Toch vreemd dat de ezels gewond raken en meteen klacht ingediend is door iemand.Maar de buur zegt dat hij wandelaar op het veld gezien heeft met honden. Misschien hebben deze onze ezels opgejaagd en zijn ze daardoor gewond geraakt tussen de bomen en hebben ze ook meteen al klacht ingediend.
Dan is dat doorgegeven aan de dierenbescherming alsof wij onze ezels niet goed verzorgen, die zeggen meteen dat het hok van 2 op 2 te klein is en dat de hoeven niet verzorgd zijn, De hoefsmid komt ze nochtans kappen.
Ze zouden geen eten genoeg hebben terwijl ze op 80 aren staan en elke dag wortels en hooi krijgen.Ze staan zelfs te dik, want er heeft er een zelfs een vet kwab. Van te veel voedselrijk eten krijgen ze dat.

Daar was ook een modderpoel waar wat papier ingegooid was om te dempen en blijkbaar zien ze dat als een milieu probleem, terwijl de boeren daarnaast van alles storten en hun weide wel een meter ophogen met allerlei afval van de gemeente grachten.


Ik vermoed de manege ernaast die klacht in diende,die allen kan de ezels zien omdat de weide nog al ver van de straat ligt en omgeven is door mais en alleen de manege.


Nu hebben we de ezel meteen verzorgd ,het was een schaafwonde, en elke dag zo verder.

Na een week kregen we nog een brief van de politie met een hoop zaken die we moesten in orde stellen.

Zo moesten we al op de dag erna bewijs van dieren arts ,Hoefsmit leveren, en moet er een hok groter dan dat dat er al staat gemaakt worden.

Wij hebben dan tegen de datum alles gedaan wat ze vroegen, kregen we in januari weer aangetekend schrijven om bewijs te geven.We belden met de persoon vermeld op de eerste brief en die was verbaasd dat wij daar nog eens van een aangetekende brief kregen.Hij vroeg ons ook de foto's naar hem door te sturen.

Wat we ook deden en we ervoor met de vermelde persoon gebeld hebben om te vragen of het zo in orde was. wat hij bevestigde

Nu dachten we dat alles in orde was en nu meer dan een maand later weer een aangetekende zending met een boete van 400 euro!

Kunnen wij ons dan niet verdedigen? En mogen ze zomaar een boete geven van een ongeval waar wij zelf niets kunnen aan doen,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
spakel
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2020 02:37

Blijkbaar wil niemand ons hierbij helpen, en worden wij als dierenmishandelaars gezien.Voor iets wat buiten onze wil is gebeurt.

lukasi
Berichten: 1144

#3 , 08 mar 2020 07:10

nee hoor, tis gewoon weekend en dan is het allemaal wat rustiger

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 08 mar 2020 10:28

Dat was in het Frans,onze ezels staan over de taalgrens.
Welke wetgeving zou van toepassing zijn? Dierenwelzijn is, dacht ik, toch gewestelijke materie?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 mar 2020 11:24

Gezien het Franstalige ezels zijn zal de wetgeving van Wallonië van toepassing zijn.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 08 mar 2020 11:30

Eerst eens exact meedelen waarvoor en waarom u wordt beboet.
Dierenmishandeling, milieuovertreding, bouwovertreding, of....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

spakel
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mar 2020 12:34

Het was de politie die klacht kreeg, wat vreemd is, nog voor ik het kon opmerken,en ik ga hun dagelijks eten brengen.De dag daarna komt dan de inspecteur van dierenwelzijn kijken stond er.

En dat is van
Wallonië Service public SPW Agriculture;Ressources naturelles et Environment Control de la police et de controles Luik ,Namur
Ik denk dat dit dan dierenmishandeling zal zijn, waar we echt niets kunnen aan doen.
Als de ezels opgeschrikt worden door honden en zich zo verwonden.

Met de jagers is dat ook hetzelfde,die komen ongevraagd jagen op ons perceel,en het ergste is dat we het niet zien,maar de buur verwittigde ons.De ezels stonden dan ook bang in een hoekje!

En misschien ook milieuovertreding omdat ze een foto namen van een zak met papier dat daar lag die de ezels hadden opengetrokken.Deze stond daar nog van zwerfvuil bij een te rapen dat van overal komt aanwaaien van de huizen rond om ons perceel. Die stond normaal ook op een afgespannen stuk apart maar de ezel was onder de draad gekropen om erbij te geraken.

Kunnen ze u daarvoor ook al beboeten? dan mogen ze half Vlaanderen beboeten om de rommel dat in hun tuin ligt denk ik.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 08 mar 2020 12:42

Sorry maar uw antwoord is te wazig.
Als men een boete krijgt dan staat daar altijd de reden op vermeld of een verwijzing naar de rechtsregels waarop een inbreuk werd gepleegd.

Vervolgens dient u na te gaan of dat wel klopt en desgevallend beroep aan te tekenen.

Voor het alleenstaand feit dat een ezel zich gekwetst heeft kunt u niet beboet worden. Wel als u mee aan de oorzaak ligt.

Ik heb één en ander voor u geverifieerd. Alles wijst er op dat u werd beboet voor sluikstorten:

"L’unité de Répression des Pollutions recherche et constate des infractions liées à la protection de l’environnement.

Son rôle de police consiste aussi à en identifier les auteurs et à les placer à la disposition des autorités judiciaire.

Son action se concentre sur les secteurs d’activités (ou les exploitants) réputés dangereux, mais aussi, spécifiquement en matière de déchets, les dépôts clandestins(=sluikstorten!), l’incinération sauvage et les filières d’élimination dont les transferts transfrontaliers."

zie: https://spw.wallonie.be/guide/guide-services/16151
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 08 mar 2020 12:55, 3 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 08 mar 2020 12:53

een week geleden gebeld en een maand later??
Klopt iets niet in chronologie. Dus best eens alles dag op dag weergeven.
Is uw weiland ingekleurd als jachtgebied.
Op http://www.geopunt.be/ kan u zeker voor Vlaanderen controleren. Voor Wallonië zal wel iets gelijkaardig bestaan.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 08 mar 2020 13:04

De verwijzing van TS naar de landbouwers en hun grachten snijdt geen hout.

De baggerspecie uit de grachten mag men deponeren op het land.
Dat is geen overtreding.

"Volgens artikel 6 van de wet op de onbevaarbare waterlopen (wet van 28 december 1967,gewijzigd en aangevuld bij decreet van 21 april 1983) geldt:
"Onschadelijke ruimingsproducten mogen op de aangelande percelen gedeponeerd worden binnen een strook van vijf meter vanaf de oever...""
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 08 mar 2020 13:57

Nu dachten we dat alles in orde was en nu meer dan een maand later weer een aangetekende zending met een boete van 400 euro!

Kunnen wij ons dan niet verdedigen?
U geeft een ganse uitleg
Maar nergens waar de boete precies voor is

Welke wet, decreet, besluit, KB, MB heeft u overtreden volgens de "boete" :?:
En wat voor "boete" is het :?:


Dat gaat bepalen wat u er tegen kan / moet doen

spakel
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 mar 2020 15:57

sorry ja het is allemaal in het Frans,
En ja de datums kloppen niet,het is deze week dat we die boete kregen per aangetekende zending.Voordien was het de klacht begin oktober en dan moeten we in orde brengen tegen begin december denk ik.

Dan half januari weer aangetekend schrijven gekregen waar ze bewijs vroegen.Dan hebben we foto's doorgemaild van het hok en de genezen wonde (waar niets meer te zien was van de schaafwonde)
En heeft mijn vrouw er naar gebeld ,die man was zelf verbaasd dat we daarvoor nog eens een aangetekende zending kregen met vraag naar bewijs.Maar hij zei dat het in orde was zo.
Tot nu dan weer een aangetekende zending met de boete.

Mag je dan op je eigen privé grond ook al niet meer leggen wat je wil? en is dat meteen sluik storten?Ik dacht dat sluikstorten op ander terrein was ,dit is hier niet gestort maar gezet.
Ik za een knipsel proberen maken van de uitleg over de boeten.

spakel
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 mar 2020 16:42

Ja de boeren mogen dan grond van op een ander en niet van de gracht ter plaatse laten storten door de gemeente, er zit daar ook rommel bij,die dan tot bij ons werd geduwd. Zoals geperste blokken van spaanders, stukken asbestplaat,stenen kabels en alle rommel die je in een gracht of straatkant kan vinden.

Ik heb zelf al naar de aval maatschappij gemaild om te melden dat er daar wel 6 buizen met afval water op ons terrein uit komen,je ruikt duidelijk wc geur en afvalwater.Die sturen mij door naar Waalse collega's en die doen niets, Ook de gemeente doet niets!
Maar als ik wat papier laat liggen is dat meteen opgenomen als sluikstort.

Dat is dan toevallig ook weer allemaal dat de ezel daar aan gebeten had door onder de draad te kruipen.Juist als die komen kijken .
Ezels die bijten alles stuk, zo heb ik hun nieuwe hok gas met draad moeten afspannen omdat ze het hout gewoon op eten en door den duur de palen weg zijn gevreten.

een knipsel krijg ik niet doorgestuurd.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 08 mar 2020 18:57

Als u van oordeel bent dat de boete onterecht is dan moet u beroep aantekenen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

spakel
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 mar 2020 20:23

Ja , dat is makkelijk gezegd, maar dan gaat het ons nog meer kosten aan advocaat dan nu denk ik.
En is het ook niet zo dat ,als je verliest ook nog 1440 euro kosten moet betalen van gerecht?

Terug naar “Milieurecht”