Burgemeestersbesluit vs omgevingsvergunning

HannaHermans
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Burgemeestersbesluit vs omgevingsvergunning

#1 , 21 feb 2020 11:37

Ik ben stagiaire op een stadskantoor op de dienst 'planning en vergunningen' en kreeg deze vraag:

Welke regel heeft voorrang op de andere en primeert?

Bijvoorbeeld:
Burgermeesterbesluit voor het kappen van bomen om sanitaire redenen en dit dus in kader van handhaving. Moet men dan eerst de procedure doorlopen om een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen bekomen of is het burgemeestersbesluit rechtstreeks uitvoerbaar zonder meer? Hoe zit deze onderlinge verhouding in elkaar?

Het spoedeisende karakter van het sanitair kappen van bomen komt in conflict met de tijdrovende procedure voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Heeft iemand hier ervaring mee of kent/weet hoe de vork in de steel zit??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

lukasi
Berichten: 1141

#3 , 21 feb 2020 12:47

Moet je mij toch eens uitleggen wat je bedoelt met sanitaire redenen voor kappen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 21 feb 2020 13:04

Wildplassen vermijden?

lukasi
Berichten: 1141

#5 , 21 feb 2020 17:13

Moet je de bomen niet voor kappen, maar wel iets anders

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 21 feb 2020 18:04

Kan TS even verduidelijken wat zij bedoelt met die sanitaire redenen?

gregsan
Berichten: 21

#7 , 25 feb 2020 08:37

Te lezen op de website van ANB

kappingen ter voorkoming / omwille van ziekte (sanitaire redenen) zoals bv. bij schorskever, vorstschade, wortelrot: indien dringend moet worden overgegaan tot kapping om sanitaire redenen, moet de kapping en de motivering ervan minstens 14 dagen voor het begin van de kapping worden meegedeeld aan ANB.

Sanitaire redenen zal dus ziekte van de bomen zijn veronderstel ik.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 25 feb 2020 09:09

Ik denk dat die stage van TS intussen afgelopen is :D

HannaHermans
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 mar 2020 09:02

"Sanitaire redenen" wilt zeggen dat de bomen ziek zijn. Op de wedsite van ANB staat inderdaad dat er14 dagen voor de kap een melding dient te gebeuren bij ANB. Hier is dit dus duidelijk gegeven maar dit is enkel de regel wanneer het gaat om een sanitaire kap van bomen in een bos (dus zonder omgevingsvergunning). Alleszins interpreteer ik het zo... maar wat als er een verwijdering dient te gebeuren van een boom die niet in een bos staat en waarvoor normaal gezien een omgevingsvergunning nodig zou zijn?

Alvast erg bedankt voor de reacties!

lukasi
Berichten: 1141

#10 , 03 mar 2020 09:05

Dan zal dit in overleg moeten gebeuren -- onder hoogdringendheid - met de gemeente, de milieudienst of groendienst en met advies van een technisch raadsman ( boomverzorger of deskundige ) of met waters en bossen.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 03 mar 2020 12:28

"met advies van een technisch raadsman ( boomverzorger of deskundige ) of met waters en bossen."

Foute info!
Hiervoor was vroeger de schriftelijke instemming van het Agentschap voor Natuur en Bos vereist, maar deze bevoegdheid ligt reeds sedert 29/09/16 bij de burgemeester van de desbetreffende gemeente.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

HannaHermans
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 mar 2020 13:45

Kan u mij wat meer uitleg geven over de verandering in bevoegdheid van de burgemeester sinds 29/09/16? Op basis van welke grondslag baseert u zich?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 03 mar 2020 14:08

WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

HannaHermans
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 mar 2020 14:21

Dank u!

lukasi
Berichten: 1141

#15 , 03 mar 2020 16:12

Indeed : waters en bossen ( agentschap natuur en bos) kan nu nog alleen maar ADVIES geven en kan dus niet meer optreden als bevoegde instantie met een beslissende stem...
Maar is dat niet wat ik schreef ?
...met advies van een technisch raadsman ( boomverzorger of deskundige ) of met waters en bossen."

Dus snap niet waarom u dan dit nog eens moet herhalen met weliswaar de datum van overdracht van deze bevoegdheid.
Of schreef ik het zo onduidelijk ?

Terug naar “Milieurecht”