Opbreken van oprit.

Pips1955
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opbreken van oprit.

#1 , 19 jan 2020 19:31

In onze straat beginnen dit jaar werken voor het scheiden van regenwater en rioolwater. Mijn vraag, wij hebben een geasfalteerde oprit, half-open bebouwing. Zijn wij verplicht om deze op te breken voor deze werkzaamheden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2020 19:34

Als deze op de openbare weg ligt wel
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 jan 2020 19:55

Bij mijn zoon hebben ze een sleuf van 15 meter op 60 cm moeten opbreken in zijn geasfalteerde oprit (2 jaar oud) Het was dat of een boete betalen .

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 19 jan 2020 20:17

Als deze op de openbare weg ligt wel
Ook op privégrond. Enkel voor de woning is er een uitzondering. De oprit zelf mag gebruikt worden voor de aansluiting.

lukasi
Berichten: 1139

#5 , 19 jan 2020 22:55

Ja u bent hiertoe verplicht en ik zou het ook zeer sterk aanraden om dit toe te laten.
Bij weigering wordt u simpelweg NIET aangesloten op het openbaar net.
U moet er ook voor zorgen dat u intern ( woning en perceel) alles gescheiden hebt klaar liggen voor de ontkoppeling.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jan 2020 13:53

Ja! Wie niet gescheiden aanlegt wordt er vroeg of laat de pineut van. Als je niet correct aansluit wordt daar een pv van opgesteld en gaat dat naar het parket.

In de gemeentes waar ik werk moet de eigenaar van de woning zélf de werken uitvoeren tot aan de rooilijn en doet de rioolbeheerder dan alles voorbij de rooilijn.

In de meeste gemeentes zijn daar trouwens wel premies voor. Die eisen vaak wel een keuring van het gescheiden stelsel, en die zijn niet goedkoop.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 jan 2020 16:05

Bij mijn zoon was het de aannemer die de riool op straat heeft geplaatst die de werken heeft gedaan, na eerst een offert te hebben gemaakt.(in akkoord met de gemeente) Hij was vrij de werken zelf te doen, te laten doen door een andere aannemer, of de aannemer van de werken te kiezen.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 20 jan 2020 19:44

Hoe verloopt het bij bestaande woningen. Moeten die hun vloeren, muren en betonplaat uitbreken binnen in het huis? Het lijkt me dat in sommige gevallen de kosten niet te overzien zouden zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 20 jan 2020 19:59

Hoe verloopt het bij bestaande woningen. Moeten die hun vloeren, muren en betonplaat uitbreken binnen in het huis? Het lijkt me dat in sommige gevallen de kosten niet te overzien zouden zijn.
Neen, zoals hierboven gezegd is er voor rijwoningen geen verplichting om aan te sluiten als men door het huis moet. Terras en opritten echter wel, dat op zich kan al genoeg kosten.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 jan 2020 09:09

Hoe verloopt het bij bestaande woningen. Moeten die hun vloeren, muren en betonplaat uitbreken binnen in het huis? Het lijkt me dat in sommige gevallen de kosten niet te overzien zouden zijn.
Hoeveel % van het dakoppervlak dat moet aangesloten worden hangt af van het type bebouwing (open, halfopen of gesloten). De meeste rijwoningen moeten dus enkel zorgen dat de geleider van de dakgoot op de voorgevel apart kan aangesloten worden aan de straatkant.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 21 jan 2020 13:28

Dus in de meeste gevallen is er geen sprake van strikte scheiding enkel van een gemiddelde verbetering gemeten over een ganse straat of wijk....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 21 jan 2020 13:43

Inderdaad, stap voor stap. Radicaal ineens in een hele straat, laat staan in een hele wijk, alle vloeren laten opbreken, en dan ook nog vloerverwarming en vloerisolatie plaatsen... is m.i. gewoon niet haalbaar ivm het aantal beschikbare uitvoerders.

Maar bij grondige verbouwing is aanpassen van de riolering zover ik weet wel verplicht.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 21 jan 2020 15:38

Bij iedere aanvraag tot verbouwing, zal er in de goedkeuring staan dat je ook verplicht een gescheiden afvoerstelsel moet aanleggen. In Leuven grijze buizen voor proper water en oranje buizen voor vuil water.

Terug naar “Milieurecht”