Wijziging van bestemming woning

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Wijziging van bestemming woning

#1 , 28 nov 2019 14:14

Beste,

Ik woon in een huis gelegen in één van de 3 gekende recreatiegebieden regio Zonnebeke. Ik ben sinds dit jaar eigenaar van deze woning. In 2015 kwam er een RUP om het statuut van alle woningen daar te wijzigen van weekendverblijf naar eengezinswoning. Velen die er toen permanent woonden dienden uiteraard die aanvraag in. In dat RUP stonden enkele voorwaarden:
- geen nieuwe bouwvergunningen
- u moet minsten 3 jaar de woning als hoofdverblijfplaats hebben.

De vorige eigenaar van mijn woning, die het huis wel gebruikte als weekendverblijf, deed dat niet.
Enkele weken later werd dat RUP vernietigd door het Arrest Raad van state van 3 maart 2015.
Reden: Een paar eigenaars die grond bezitten zouden niet meer mogen bouwen, wat nu trouwens zonder het RUP ook niet meer mag door het bos-discreet.

Er zijn nu 3 situaties:
1) De bewoners die toen de aanvraag deden voor de vernietiging, genieten nu van de bestemmingswijziging.
2) Enkelen die de aanvraag wel deden, maar nog geen 3 jaar hun domicilie op dit adres staan hadden, genieten dus 3 jaar later van de bestemmingswijziging.
3) (mijn situatie) Er werd in 2015 geen aanvraag ingediend, men geniet niet van de bestemmingswijziging.

In het begin van m'n tekst heb ik het over 3 recreatiegebieden. Voor de 2 andere gebieden is vorig jaar plots wel een juridisch kader gevonden om de bestemmingswijziging door te voeren. Dit gebeurde zonder ons hierbij te betrekken. Compleet van de pot gerukt: de één wel, de ander niet...
De gemeente reageert gewoon dat het RUP vernietigd is en mijn bestemmingswijziging zal worden geweigerd.

Weet iemand welke stappen ik kan ondernemen?
Alvast bedankt!

Ps. mensen met commentaar dat ik er zelf voor koos in een recreatiegebied te kopen, gelieve zich te onthouden.
M'n droom was in een bos te wonen, rustig in de natuur en met alle respect ervoor, zonder naar de Ardennen te moeten trekken. :P

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding