Knotten van Lindebomen

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

Knotten van Lindebomen

#1 , 27 nov 2019 10:30

Dag,

De gemeente heeft van een gebuur een klacht gehad dat de bomen te groot zijn. Hij heeft last van bladeren en de bomen belemmeren de zon op zijn terras. De bomen lokken ook veel houtduiven. Ze moeten geknot worden. Enkele zijn al gerooid.

Voor mij ligt dit anders, ik heb in de zomer schaduw van de bomen, ik heb niets tegen vogels.
Maar voor een met of zonder een mooie lindeboom is een serieus waardeverschil.

Er bestaat toch zoiets als landschapswaarde.

Nu vraagt de gemeente me een brief te onderschrijven waarin ik de eventuele toekomstige schade door een omgewaaide boom om mij neem.

Kan dit allemaal ?

https://ibb.co/WBZNMzd
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 27 nov 2019 10:53

Ik stel me hier vragen of er geen sprake is van overdreven burenhinder.

En wat verantwoordelijkheid bij omwaaien van bomen betreft, m.i. hebt u die aansprakelijkheid sowieso al.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2019 11:00

Ik stel me hier vragen of er geen sprake is van overdreven burenhinder.

En wat verantwoordelijkheid bij omwaaien van bomen betreft, m.i. hebt u die aansprakelijkheid sowieso al.
Misverstand, de lindebomen staan om een parkje van de gemeente.

Reclame

lukasi
Berichten: 1139

#4 , 27 nov 2019 11:10

Kan niet, gemeente is eigenaar van deze bomen en kan de verantwoordelijkheid daarvan niet afwimpelen op derden.
Ze kan beter een erkend boomverzorger inschakelen om hen van deskundig advies te voorzien en eventueel om deze kronen uit te lichten.
Knotten is nefast voor deze bomen. Foto toont aan dat deze bomen nog nooit zijn geknot en we spreken hier toch over bomen van een jaar of 30.
Het knotten veroorzaakt in dit geval te grote wondes waar schimmels, ziektes en insecten de plant kunnen belagen. Met alle schadelijke gevolgen van dien.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 27 nov 2019 11:14

Als de gemeente oordeelt dat de bomen geknot/gerooid moeten worden (los van het debat of knotten/snoeien nefast is) en jij vraagt om dit niet te doen dan lijkt het mij logisch dat de gemeente vrijwaring van schade vraagt.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 nov 2019 12:18

Ik meen toch te verstaan uit mijn schooljaren "rechten" dat er wetten bestaan voor landschapswaarde.
Bvb. Als ik een hoogstammige boom in mijn tuin wil kappen mag dit zomaar niet, het zou de landschapswaarde van de buurman kunnen verminderen, bij eventuele verkoop van zijn woning.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2019 08:33

Ze gaan de bomen gerust laten.
Ik hoef niks te ondertekenen, maar de 1ste schepen heeft wel mondeling gedreigd dat alle gevolgschade door storm etc. ter onze laste komt, daar heb ik getuigen voor zei hij.
Moet ik mij indekken ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 28 nov 2019 13:36

De gemeente kan haar verantwoordelijkheid niet afschuiven op u
Ze moet die zélf nemen

Als er een noodzaak is om die bomen te snoeien, dient ze dat te doen, ook al vind een burger van niet.
Als er geen noodzaak is ze te snoeien, hoeft ze dat ook niet te doen omdat een burger vindt van wel.

Terug naar “Milieurecht”