maatschappelijk fietsgang verbouwen

tarek
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

maatschappelijk fietsgang verbouwen

#1 , 10 nov 2019 13:15

Beste,

Ik heb een huis gekocht maar er is een maatschappelijk fietsgang(de grond van mij) tussen mijn huis en mijn buurman en hij heeft zijn huis verbreden en dus hij kan niet meer gebruikmaken van de fietsgang tussen ons.Nu wil ik mijn woon kamer verbreden door gebruikmaken van de fietsgang.moet ik nu een akkoord van mijn buurman aanvragen om de fietsgang te behouden aan mijn huis en moet ik een vergunnen aanvragen van de gemeentehuis.

Met vriendelijke groeten
Alrefaie Tarek

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 10 nov 2019 14:55

Voor het verbreden van een huis heb je altijd een bouwvergunning nodig.
Bij het verlenen van die vergunning zullen de instanties ook kijken of er erfdienstbaarheden in het gedrang komen, zoals die doorgang voor de fiets er misschien een is.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 nov 2019 17:37

Ik heb een huis gekocht maar er is een maatschappelijk fietsgang(de grond van mij) tussen mijn huis en mijn buurman
Gemeenschappelijk fietsgang :wink:

Je zal moeten kijken of die doorgang ook in de koopakte staat als erfdienstbaarheid.

Aangezien je buur blijkbaar een uitweg langs de woning had op zijn eigen grond, voor de buur besloot om zijn huis te verbreden en zo zelf zijn doorgang af te sluiten (tenzij over wat nu jouw grond is), is het weinig waarschijnlijk dat er een erfdienstbaarheid was of is.


Indien niet, zal je -uiteraard na goedkeuring van je bouwplannen- net als je buur de woning kunnen verbreden
Aangezien je buur de woning kon en mocht verbreden, ga jij dat meer dan waarschijnlijk ook mogen

moet ik een vergunnen aanvragen van de gemeentehuis.
Dat moet je in elk geval.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2019 15:36

Voor het verbreden van een huis heb je altijd een bouwvergunning nodig.
Bij het verlenen van die vergunning zullen de instanties ook kijken of er erfdienstbaarheden in het gedrang komen, zoals die doorgang voor de fiets er misschien een is.
De gemeente heeft GEEN zicht op eventuele erfdienstbaarheden, recht van doorgang, erfgrenzen... Zij zullen de vergunning afleveren als ze niet in strijd is met de ter plekke geldende stedenbouwkundige voorschriften, meer niet. Als die vergunning onuitvoerbaar blijkt door bijvoorbeeld zo'n recht van doorgang, dan moet aanvrager stappen ondernemen binnen het burgerlijk recht. En bijvoorbeeld naar de vrederechter stappen

Terug naar “Milieurecht”