kappen van bomen

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: kappen van bomen

#16 , 25 sep 2019 13:16

Dit lijkt niet te kloppen.
De 15 meter regel heeft niets te maken met nieuwbouw of bestaand gebouw.
In de wetgeving lees ik duidelijk dat hier geen toelating moet voor gevraagd worden.
Het kan wel zijn dat er gemeentes zijn die strenger zijn dan het Vlaams Gewest.

Graag vermelding van de wetteksten waarop de beweringen zijn gebaseerd.
Ik vind ze niet....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#17 , 25 sep 2019 13:54

UPDATE:
Ik had intussen al contact genomen met de gemeente. Ze bevestigen me dat in de gemeente voor het rooien van bomen binnen een straal van 15 meter van de woning noch vergunning noch melding vereist zijn (eender wat de stamomtrek is) voor zover al de bomen op mijn eigendom staan, wat dus het geval is (de twee aaneengrenzende percelen zijn mijn eigendom).
Ik heb dat antwoord schriftelijk (e-mail) ontvangen en is ondertekend door de bevoegde gemeente-ambtenaar.
Waar een weg is is een wil.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#18 , 25 sep 2019 14:09

"Bomen die te groot worden is een argument dat nooit aanvaard wordt voor het verlenen van een kapvergunning."
In onze gemeente mogen bomen die binnen de 15 meter van de woning staan zonder opgave reden worden gekapt.
Sommige gemeenten zijn blijkbaar strenger dan andere en hebben aanvullende reglementen.
Waar een weg is is een wil.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 25 sep 2019 14:23

Ingeval van vrijstelling van vergunning voor rooiing kan er zelfs nooit sprake zijn van een "Meldingsplicht":

zie: https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/bomen-hagen

Weer tenzij het gemeentelijk reglement in een (strengere) afwijking voorziet.

Maar aangezien TS meedeelde in #1 dat eerst het gemeentereglement werd geraadpleegd vooraleer te kappen, zie ik absoluut niet in waar TS in de fout zou kunnen zijn gegaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Milieurecht”