verbouwing zonder vergunning

wimheidi
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

verbouwing zonder vergunning

#1 , 29 aug 2019 10:52

hallo

Ik heb een vraag over een verbouwing zonder vergunning begin jaren '80.
Het gaat over een oude boerderij, waarvan het woongedeelte letterlijk tegen de straat stond en een stal/schuur centraler op het perceel. Het woongedeelte is begin jaren '80 afgebroken en van de stal/schuur is er een woning gemaakt. De oppervlakte van deze stal is niet vergroot geweest enkel verbouwd. Er zijn nog wel een aantal andere schuren en aanbouwen afgebroken waardoor het perceel voor een groot stuk 'betonvrij' is gemaakt.
Deze verbouwing is begin jaren '80 gebeurd en zonder vergunning. Als ik me niet vergis rond '84.
Ondertussen zijn door de gemeente ook een aantal werken aan de straat geweest en is er een fietspad gelegd. Dit zou in principe niet mogelijk geweest zijn moest het oude woongedeelte er nog geweest zijn.
Er is nooit 'protest' geweest of een vraag voor herstel. Hoe groot is de kans dat dit geregulariseerd kan worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 aug 2019 12:34

Ze zullen nooit een wederopbouw van de afgebroken gebouwen vragen. Mogelijks zal je wel een inspectie van het kadaster over de vloer krijgen, want nu betaal je KI op de oude gebouw, ook op die reeds zijn afgebroken. En de schuren zijn woonst geworden, met het voorheen niet aanwezige comfort. Kan een flinke rekening worden, mogelijks met terugwerkende kracht.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2019 13:59

Regularisatie zal normaal geen probleem mogen vormen, de situatie is al veel te lang zoals ze nu is. Het kadaster zal automatisch op de hoogte worden gebracht, via het digitale omgevingsloket. Je zal moeten volledige plannen af leveren van de huidige toestand. Ze zullen dus waarschijnlijk niet eens moeten komen kijken, maar aanpassen het KI zal sowieso aan de orde zijn volgens mij.

Reclame

wimheidi
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 sep 2019 16:33

Bedankt voor de reacties.
2 vragen:
1/volledige plannen afgeven? welke plannen worden hiermee bedoeld?
2/ het KI ligt rond 1500 als ik me niet vergis, wat uiteindelijk wel al hoog is. Kan dat dit voor het 'oude' gebouw is?

wimheidi
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2019 16:57

Heb net via site van het Kadaster op hun kaarten gezocht en daarop staat het huidige huis. 1 van de oude schuren staat er ook nog op

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 02 sep 2019 18:06

2/ het KI ligt rond 1500 als ik me niet vergis, wat uiteindelijk wel al hoog is. Kan dat dit voor het 'oude' gebouw is?
Dat is al behoorlijk veel voor "op den buiten"

Heb je indertijd zelf verbouwd ?
Of hoe weet je dat het zonder aanvraag gebeurd is, niet geregulariseerd is ?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 sep 2019 09:23

Met volledige plannen bedoel ik dat je plannen zal moeten laten tekenen (bijvoorbeeld door een architect) van de huidige toestand van de woning en bijgebouwen. Dat zal je nodig hebben voor de regularisatie.

(mijn collega's wisten mij wel te vertellen dat ze daar bij het kadaster sedert het in werking treden van het omgevingsloket nog een computerprogramma ontbreken om de plannen effectief te kunnen downloaden en bekijken. Van efficiëntie gesproken :P)

wimheidi
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 sep 2019 10:14

goede morgen
ik heb het zelf niet verbouwd, maar is door oom gedaan. Helaas is mijn oom recentelijk gestorven. Dat het zonder aanvraag verbouwd is geweest, is geweten in de familie. Uiteraard volgt bij een sterfgeval de discussie omtrent de erfenis, vandaar mijn interesse in de mogelijkheden van het pand.

@LennieK, als op gewestplannen en kasdasterplannen de huidige situatie is weergegeven, moeten er dan effectief nog wel plannen gemaakt worden?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 sep 2019 10:59

goede morgen
ik heb het zelf niet verbouwd, maar is door oom gedaan. Helaas is mijn oom recentelijk gestorven. Dat het zonder aanvraag verbouwd is geweest, is geweten in de familie. Uiteraard volgt bij een sterfgeval de discussie omtrent de erfenis, vandaar mijn interesse in de mogelijkheden van het pand.

@LennieK, als op gewestplannen en kasdasterplannen de huidige situatie is weergegeven, moeten er dan effectief nog wel plannen gemaakt worden?
Toch wel ja, het kadaster past hun plannen aan op basis van de luchtfoto's. Het is niet omdat zij hun plannen aanpasten, dat de toestand ook vergund is.

wimheidi
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 sep 2019 11:51

bedankt voor het antwoord.

Terug naar “Milieurecht”