Verkavelingsvergunning

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: Verkavelingsvergunning

#16 , 29 aug 2019 12:41

Het commentaar van het Omgevingsloket spreek dat tegen.
Maar in de wettekst waarmee het Decreet wordt gewijzigd vind ik dat niet terug!
Het is dus een interpretatie van het "Omgevingsloket".
Uw notaris is degene die u zou moeten kunnen inlichten of het Omgevingsloket de nieuwe situatie al of niet correct interpreteert.
Maar enkele zaken staan als een paal boven water:
1. uw grond is een bouwgrond want zo vermeld in uw aankoopakte
2. uzelf hebt op geen enkel ogenblik een fout gemaakt
3. de wijzigende wetgeving vermeldt nergens dat notariële akten die gebaseerd zijn op de gewraakte wetgeving niet meer zouden gelden

Laat ons weten hoe dit verder verloopt en met name het relaas dat u gaat krijgen van uw notaris.

Ik begrijp uw ergernis ten volle. Zo behandelt een overheid zijn onderdanen niet en al zeker niet als het probleem het rechtstreekse gevolg is van een eigen fout van diezelfde overheid.

U kunt ook overwegen hiertegen klacht neer te leggen bij de Vlaamse Ombudsman, in volgende zin:
Als er een correctie vereist is wegens fout van overheid moet die overheid dat spontaan doen en de hete patat niet naar u doorschuiven. Want dat staat dwars op goed bestuur.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#17 , 29 aug 2019 14:04

Wacht eerst maar eens af wat het onderzoek geeft naar de inschrijving van de akte in de kadastrale legger. Ik zou zeker nog geen stappen ondernemen naar de ombudsman, dan kan later nog altijd als het nodig mocht blijken. De notaris zal ook zijn werk doen en ik ga er van uit dat hij de registratie zal contacteren waar hij de akte heeft laten registreren. Heb je via my minfin je akte kunnen zien? Anders eventueel via deze weg wijzen op de anomalie van de kadastrale gegevens n.a.v. de akte. U moet immers als eigenaar geregistreerd zijn vooraleer het dossier zich in de juiste piste bevindt. Ik ben niet zo een liefhebben van de leden die altijd maar oproepen tot protest en rechtszaken en ruzie zoeken met overheidsdiensten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#18 , 29 aug 2019 14:11

Heb ik opgeroepen tot een rechtszaak?
Neen. Ik heb verwezen naar de raad van de notaris.

Waarom valt u mij persoonlijk aan telkens ik reageer op een vraag?
Blijkbaar bent u een forumlid dat ooit een enorme frustratie heeft opgelopen en nu spoken ziet. Een exemplaar dat tot de gremia behoort die ik terecht wijs?

Ik stel nogmaals dat TS geen enkele fout heeft gemaakt.

vraag aan TS: heb je al een aanslagbiljet onroerende voorheffing ontvangen voor die grond? Zo ja, hoe wordt hij daarin beschreven?
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 29 aug 2019 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#19 , 29 aug 2019 14:33

Ik heb het nu toevallig eens niet over u....en ik heb u ook niet aangevallen. Trouwens als u correcte antwoorden geeft, heeft u van mij zeker niets te vrezen, integendeel. Ik probeer altijd met vraagstelling een topic te helpen duiden zodat zo correct mogelijke antwoorden gegeven kunnen worden. Als ik uw topics en topics van eventuele aliassen lees dan speur ik enige afkeer van de overheid. Probeer op een juridisch forum zo objectief mogelijk te blijven en bij te dragen tot een zo goed mogelijke, maar vooral zo goedkoop mogelijke oplossing na te streven. Ik heb nergens beweerd dat TS een fout heeft gemaakt. Laat betrokkene nu even met de gemeente en de notaris zijn specifieke casus uitklaren. Mogelijk is er immers helemaal niets aan te hand. Je moet een keertje ophouden met jezelf telkens belachelijk te maken. Toegegeven ik heb iets tegens mensen die zich voordoen experten te zijn en uiteindelijk maar het tegendeel bewijzen, telkens opnieuw. Ik zal echter enkel reageren als er ofwel flauwe zever wordt verkocht of foute uitleg gegeven worden en/of uitleg die helemaal niet aansluit maar louter maar aanleiding geeft tot verwarring. Laat het in de toekomst aan de TS over om een oordeel te vormen. Ik fungeer hier als neutraal lid van het juridisch forum, ik behoor niet tot de kern en ben net zoals u een forumlid dat antwoorden probeert te geven en oplossing probeert aan te bieden. Mogelijk dat u behoort tot de kernleden of TM van het juridisch forum. Dus hou je aan de topics aub.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#20 , 29 aug 2019 14:58

"Je moet een keertje ophouden met jezelf telkens belachelijk te maken. "

Da blijkt niet uit de reacties van de vragenstellers. Integendeel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#21 , 29 aug 2019 15:04

Ik heb even My Minfin geraadpleegd en dat vergeleken met de gegevens van het kadaster en volgens kadaster is mijn perceel nog tuin en volgens akte notaris is het bouwgrond, dus dit moet zeker ook even rechtgezet worden.

Ik ga inderdaad het antwoord van de notaris afwachten en het gesprek met de architect en de stedenbouwkundig ambtenaar en daarna zie ik wel wat er moet gebeuren.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#22 , 29 aug 2019 16:16

"Ik heb in april 2017 een stuk bouwgrond gekocht."

U zou geen last mogen ondervinden aangezien u kocht voor 30 december 2017, datum waarop het nu vernietigde art. van het decreet van het Vlaamse Gewest van 8 december 2017 in werking trad.

Aangezien u kocht op tijdstip dat het vernietigde artikel nog niet bestond kunt u m.i. niet getroffen worden door de afschaffing van dat artikel. Retroactieve werking kan slechts beginnen lopen vanaf 8 of 30 december 2017.

Ik hoop u hiemee op positieve wijze van dienst te zijn geweest en dat uw notaris dit zal bevestigen.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 29 aug 2019 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#23 , 29 aug 2019 16:32

Je hebt me goed vooruit geholpen hartelijk dank! Ik laat zeker de afloop nog weten!

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#24 , 10 sep 2019 16:31

"Ik heb in april 2017 een stuk bouwgrond gekocht."

U zou geen last mogen ondervinden aangezien u kocht voor 30 december 2017, datum waarop het nu vernietigde art. van het decreet van het Vlaamse Gewest van 8 december 2017 in werking trad.

Aangezien u kocht op tijdstip dat het vernietigde artikel nog niet bestond kunt u m.i. niet getroffen worden door de afschaffing van dat artikel. Retroactieve werking kan slechts beginnen lopen vanaf 8 of 30 december 2017.

Ik hoop u hiemee op positieve wijze van dienst te zijn geweest en dat uw notaris dit zal bevestigen.
Ik heb zowel via de notaris, landmeter als de gemeente navraag gedaan en altijd dezelfde conclusie dat er een verkavelingsvergunning nodig is. Het gemeentebestuur zit er ook verveeld mee want nog een aantal gelijkaardige dossiers.

Conclusie van het hele verhaal. Geen rechtszekerheid in ons Belgenland maar dat wisten we al! Puur zakkenvullerij voor de landmeters!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#25 , 10 sep 2019 17:39

En weten ze ook al wie de bijkomende kosten moet betalen? Koper of verkoper?

Een hogere niet-Belgische rechtbank zou B waarschijnlijk veroordelen voor de gevolgen van wanbeleid en met name de rechtsonzekerheid.
Niet de eerste keer!

opm.: Aangezien de terugwerkende kracht slechts gaat tot 31 december 2017 en u voor die datum hebt gekocht begrijp ik het niet helemaal.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#26 , 10 sep 2019 19:59

En weten ze ook al wie de bijkomende kosten moet betalen? Koper of verkoper?

Een hogere niet-Belgische rechtbank zou B waarschijnlijk veroordelen voor de gevolgen van wanbeleid en met name de rechtsonzekerheid.
Niet de eerste keer!

opm.: Aangezien de terugwerkende kracht slechts gaat tot 31 december 2017 en u voor die datum hebt gekocht begrijp ik het niet helemaal.
Helaas de koper, staat in de akte van de notaris dat de koper het effect van wijzigende wetgeving niet kan verhalen op de verkoper. Ik denk ook gewoon dat ik ergens in het zak ben gezet, want volgens mei voor 1 januari 2018 had je ook een verkavelingsvergunning nodig voor afsplitsen van de tuin, want had precies gelezen dat die versoepeling er pas was vanaf 1 januari 2019.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#27 , 10 sep 2019 20:12

En weten ze ook al wie de bijkomende kosten moet betalen? Koper of verkoper?

Een hogere niet-Belgische rechtbank zou B waarschijnlijk veroordelen voor de gevolgen van wanbeleid en met name de rechtsonzekerheid.
Niet de eerste keer!

opm.: Aangezien de terugwerkende kracht slechts gaat tot 31 december 2017 en u voor die datum hebt gekocht begrijp ik het niet helemaal.
Helaas de koper, staat in de akte van de notaris dat de koper het effect van wijzigende wetgeving niet kan verhalen op de verkoper. Ik denk ook gewoon dat ik ergens in het zak ben gezet, want volgens mei voor 1 januari 2018 had je ook een verkavelingsvergunning nodig voor afsplitsen van de tuin, want had precies gelezen dat die versoepeling er pas was vanaf 1 januari 2019.
Had je geen eigen notaris?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#28 , 11 sep 2019 08:51

Ik had nog nooit zelf vastgoed gekocht en had gewoon dezelfde notaris genomen als de verkopers omdat dit voor later makkelijk is omdat de notaris in dezelfde gemeente ligt als mijn bouwgrond

KJ86
Berichten: 2663

#29 , 11 sep 2019 22:19

In het zak zetten, is een groot woord. De kosten van de administratie voor een verkaveling wegen niet door in het geheel van de aankoop. Bij de professionele verkopers worden de kosten van de verkaveling ook doorgerekend aan de klant. Iedereen aanvaardt dat zonder morren, niemand laat de aankoop afspringen over verkavelingskosten.

Het wordt wel een ander verhaal als de gemeente en/of eandis kosten gaan opleggen voor infrastructuurwerken. Als dat het geval zou zijn, kan je wel eens te veel betaald hebben.

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#30 , 12 sep 2019 10:21

Kosten voor infrastructuur zijn er gelukkig niet, want op dat perceel heeft vroeger al eens een huis gestaan dus alle nutsvoorzieningen zijn aanwezig!

Terug naar “Milieurecht”