Lasten Riolering op bestaande publieke straat bij Verkaveling

Steven Vandensteen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Lasten Riolering op bestaande publieke straat bij Verkaveling

#1 , 07 aug 2019 11:23

Beste, wij zijn in onverdeeldheid op één lot langs een bestaande geasfalteerde verbindingsstraat uitgerust met alle nutsvoorzieningen, uitgezonderd de rioleringen voor ons perceel. Er is wel (gemengde) riolering aangelegd tot voor het naastliggend perceel (oostkant) en dit tot op 10m verwijderd van ons perceel. Aan de westkant van ons perceel is er geen riolering aangelegd. Ons perceel blijkt in "Centraal gebied" te liggen.
Om uit onverdeeldheid te treden en gezien de totale onzekerheid ivm betonstop en andere politieke onvoldragen ideetjes hebben wij een verkavelingsaanvraag ingediend. Wij preciseren ook dat wij daar zelf willen bouwen, het klassieke verhaaltje van het ouderlijk stukje grond overgedragen aan de kinderen. De saucissonering door telkens één kavel af te splitsen is niet van toepassing omdat er slechts één lot op korte termijn zal bebouwd worden. Bij verkennende gesprekken heeft de gemeente nooit gesteld dat wij rioleringen op publieke grond moesten aanleggen, ze stelden wel dat "we zouden moeten aansluiten op de riolering" (nadat ze eerst hadden gesteld dat wij gewoon in de gracht zouden mogen lozen, zoals alle andere buren nu doen ....).
Bij de uiteindelijke toelating hebben zij voorwaarden opgelegd.
Letterlijk: "De dienst Openbare Werken is van oordeel dat de verkavelaar op zijn kosten de gemengde riolering dient verder aan te leggen voor de 3 loten. De verkavelaar dient ontwerpplannen voor te leggen aan de dienst Openbare werken. Na de werken dient een as-builtplan te worden opgemaakt".
Er dient ongeveer 100m riolering aangelegd te worden op publieke grond (bestaande straat) met wachtaansluitingen voor 3 percelen. Bij mondelinge navraag wat dit dan wel mocht kosten stelde de leidinggevende ambtenaar dat deze werken ongeveer 25.000€zouden kosten. Nu blijkt dit totaal niet te kloppen. Het gaat veel meer de richting van 75.000€ en als ik moet afgaan op algemenere litteratuur zou de eindfactuur wel nog eens een heel pak groter zijn - 140.000€ voor de 100m all-in.
Het gaat dus over artikel VCRO artikel 4.2.20:
https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... e#H1046298
De VCRO is op dat gebied slecht geschreven, want zij maken geen onderscheid voor een verkaveling met nieuwe lasten voor de gemeenschap (bv een nieuwe publieke weg door een nieuw verkaveld perceel dat uiteindelijk wordt overgedragen naar de gemeenschap), en verkaveling (opdeling) langs reeds bestaande publieke grond. (De franse wetgeving is op dat gebied kristalhelder: "Viabilisation d'infrastructures sur sols publiques sont à charge de la collectivité").
Daarenboven blijkt de gemeenschap immers deze werken in het verleden niet gedaan te hebben, en blijkt deze ook te moeten uitvoeren zoals blijkt uit documenten van in 2015 definitief goegekeurd GUP van de gemeente (Kalmthout), te vinden ook op de website van de VMM. De werken werden zelfs begroot en geprioritiseerd op een lijst gepubliceerd op 31 aug 2015. De prioriteit is 8 wat betekent dat dit voorzien is ergens tussen 2026 en 2030.
Onze vragen:
1. Is het normaal en wettelijk verplicht dat een private burger zelf de lasten moet dragen van (riolerings-)infrastructuur die volledig op reeds bestaande oude publieke grond ligt. Bestaat er reeds jurisprudentie hierover?
2. Is er verhaal mogelijk om een alternatief uit te werken door bv een persleiding aan te leggen voor de riolering van de private grond naar de reeds aangelegde riolering.
Dank voor uw tips

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding