paardenmest

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

paardenmest

#1 , 21 apr 2019 11:42

De buurman heeft een weide met paard .
Deze weide ligt aan perceelgrens . Deze perceelgrens ligt op 5 meter van mijn veranda waar we veel verblijven .
Het paard heeft de gewoonte om zijn kakje te laten op 1 meter van deze perceelgrens . (raar ,maar hij doet het altijd en alleen daar)
Op een 6 tal meter van mijn veranda zetel verzameld hij dit . Het heeft bestendig uitzicht wat niet leuk is . Vandaag (pasen) waren dit onze zwarte paaseieren .
Het is geen mestopslagplaats en word wel om de 2 dagen weggehaald . Maar het zicht zonder mest is maar 30 minuten per dag maximum .
Zijn er juridische zaken om dit te vermijden ? Het paard verstaat mij niet als ik zeg ...leg je kakje ergens anders . De paardhouder verstaat mij ook niet .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 apr 2019 12:08

Het korte termijn kakken van een paard wordt wettelijk niet beteugeld.
Aangezien de mest geregeld wordt verwijderd zie ik geen wetsovertreding.

Ook het paard kan niet beboet worden voor de ongelukkige keuze van zijn ontlastingsterritorium.

Om te vermijden dat de mest enkel en alleen op die plaats terecht komt kunt u de eigenaar vragen om meerdere paarden op de weide te zetten. Volgens de "wet" van de grote getallen zal de mest dan gelijkmatiger verspreid worden over de hele oppervlakte.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2019 12:20

De mens die zijn kakjes achterlaat, doet dat meestal ook op dezelfde plaats. Paarden zijn slim genoeg om een bepaalde meestal vaste plaats uit te kiezen zodat ze niet moeten grazen op gecontamineerde plaatsen.
Ook is het mogelijk dat dit nieuwsgierig dier juist door jullie aanwezigheid aangetrokken wordt en daarom deze plaats boven alle andere uitverkoren heeft ...

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 21 apr 2019 12:25

Om de 2 dagen wordt het opgeruimd?
Propere eigenaar.
Zet een schutting als u het niet wil zien.
Dit hoort bij "op den buiten wonen".

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 21 apr 2019 12:26

Het spreekwoord zegt : "De duivel doet alles op één hoop". Toch maar oppassen, dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8840

#6 , 21 apr 2019 14:41

En een geluk dat paardenmest puur plantaardig is, stel je voor dat hij een 4tal (hangbuik)zwijnen (omnivoor) zou houden; de mest daarvan heeft een onverdraaglijke stank als de wind verkeerd zit. En dat zou hij ook mogen houden.

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 21 apr 2019 14:46

Wat struiken voorzetten - geurhinder quasi onbestaand bij mijn weten.

Terug naar “Milieurecht”