Het verplicht verplaatsen van een volledige jeugdbeweging

Jerreke01
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Het verplicht verplaatsen van een volledige jeugdbeweging

#1 , 20 mar 2019 10:57

Ik weet niet onmiddelijk waar dit thuis hoort en we zijn nog druk bezig alle info te verzamelen aangezien de melding van dit alles pas vandaag is binnen gekomen.

Mijn zoon zit bij een jeugdvereniging die gelegen is langs een kanaal omwille van de aard van de vereniging ( marine kadetten dus water is redelijk noodzakelijk aangezien ze vaaropleiding krijgen )
Na de afgelopen storm heeft hun lokaal reeds stevige averij opgelopen. Nu dat er vanalles onderweg is om de herstellingen uit te kunnen voeren kreeg de CO van de basis een telefoon van de politie met de melding dat er een klacht was ingediend tegen de vereniging voor de basis en dat het parket heeft beslist dat het gebouw binnen de 2 maanden moet worden geherlokaliseerd.
De basis zelf ligt al langer als 1 jaar op de locatie en er is toestemming van de eigenaar van de grond ( zijnde waterwegen ) om deze hiervor te gebruiken. De vereniging is ook geregistreerd en wordt zelfs vermeld op de gemeentewebsite. Dus het gaat hier niet over een nieuwe vereniging.

De politie beweerd ook dat hier een brief is voor gestuurd maar deze is nooit ontvangen en voor zover we nu weten kunnen ze ook geen bewijs van aflevering voorleggen.

Vanuit de gemeente wordt op dit moment niet gereageerd maar een verplichte verhuis van de vereniging zou effectief het einde betekenen voor de volledige beweging. De kosten zouden te hoog oplopen en een geschikte locatie langs een kanaal vinden duurt wel wat langer dan 2 maanden als deze al in de buurt gevonden kan worden.

Nu is onze vraag een beetje van hoe dit juridisch zelfs mogelijk is en hoe we hier het best op in spelen. Dit volledig verhaal is eenzijdig gevoerd ( de vereniging is nooit op de hoogte gesteld van een onderzoek en is ook nooit gehoord geweest )
Een gewoon telefoontje is volgens mji ook niet rechtsgeldig als mededeling van een arrest dus het hele verhaal is enorm vreemd. We hopen in de komende dagen nog wat verdere info te ontvangen maar om dit niet koud te laten worden wilde ik al wel eens bekijken waar ze juridisch staan.

zo bi zo om de boel niet koud te laten worden en om de nodige partijen wat sneller rond de tafel te krijgen gaan we hier via de pers moeten gaan maar doordat het nu zo plots is wordt het wel moeilijk om alles zo snel in de startblokken te krijgen.

Alvast bedankt voor de tips en info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2019 11:59

ik mis een beetje de stedenbouwkundige insteek in dit verhaal. Het is niet omdat de eigenaar van de grond toestemming geeft dat het stedenbouwkundig in orde is.

Dat is juridisch hetzelfde alsof ik in de tuin van mijn buurman een tuinhuis zou zetten (met zijn toestemming) maar zonder de nodige stedenbouwkundige vergunning aan te vragen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 20 mar 2019 12:13

Werd het gebouw opgericht met een geldige bouwvergunning?
Toestemming van de eigenaar van het terrein volstaat niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Jerreke01
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2019 12:20

Achter het stedenbouwkundig verhaal ben ik nog aan het achter gaan maar ik zie niet in hoe dit niet in orde kan zijn. De vereniging bestaat al enkele jaren op die locatie en de containers staan op grond van de overheidsdienst waterwegen. ( of hoe deze ook exact heet )
Het betreft hier ook geen vaste gebouwen maar containers en ik weet niet hoe het hier mee zit qua bouwvoorschriften.

De vereniging zelf is onderdeel van de koninklijke marine en dus zou het mij verbazen dat deze organisatie niet alles in orde brengt voor het ergens toelating geeft om een afdeling op te starten.
Maar van zodra ik hier de concrete info van heb zal ik de post updaten.

Maar weet iemand hoe het zit met dit hele arrest? Kan dit eenzijdig uitgesproken worden zonder mededeling aan 1 van de betrokken partijen en zonder deze te horen?
Moet hier normaal gezien geen aangetekend schrijven voor worden voorzien?

We hebben later vandaag een bijeenkomst om verder te kijken hoe het moet maar met wat ik nu sporadisch binnen krijg lijkt het me iets te worden dat voor de rechter zal worden uitgevochten. ( en dus nog meer kosten met zich mee zal brengen )

lukasi
Berichten: 1138

#5 , 20 mar 2019 12:40

Misschien eerst eens dat arrest gaan opvragen?

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2019 13:11

een bouwmisdrijf dat al jaren bestaat, blijft een bouwmisdrijf. Containers zijn ook constructies in de stedenbouwwet, dus vergunningsplichtig. Ik denk dat het schoentje daar zal wringen...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 20 mar 2019 13:15

Bovendien spreekt TS van "langer dan 1 jaar".
Dat is dus zeer recent en waarschijnlijk liep er al een klacht van in het begin.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 20 mar 2019 14:14

Parket velt geen arresten dat gebeurd door het hof van Beroep.
Zeevaart - CO van een basis is dat militair?
Maar wat komt waterwegen er dan aan te pas?
Kan inderdaad illegaal gebouwd zijn en niet vergund of in natuurzone of zo gelegen.

Hier moet al veel meer papierwerk zijn geweest dan alleen een brief? van de politie.
Als het parket op basis van een klacht politie opdracht geeft zal de kennisgeving aan de betrokkene ( de CO - de voorzitter van de vereniging - de eigenaar van het terrein zal met een kantschrift door de politie uitgenodigd zijn geweest en de beslissing parket zal dan kenbaar gemaakt zijn.

Verhaal hangt met haken en ogen aan elkaar ... maar wil niet zeggen dat er niets aan de hand is.

Ik vermoed ergens aan de kust?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 20 mar 2019 14:40

Achter het stedenbouwkundig verhaal ben ik nog aan het achter gaan maar ik zie niet in hoe dit niet in orde kan zijn. De vereniging bestaat al enkele jaren op die locatie en de containers staan op grond van de overheidsdienst waterwegen. ( of hoe deze ook exact heet )
https://www.vlaamsewaterweg.be

Het betreft hier ook geen vaste gebouwen maar containers en ik weet niet hoe het hier mee zit qua bouwvoorschriften.
Vraag is of het wel om bouwovertredingen gaat ...

De vereniging zit noch niet in wat officieel een natuurgebied is ?

In Lier is er zo een pop-up bar mogen opkrassen.
Ook al had die toelating om er te staan van indertijd WenZ.be (nu Vlaamse Waterweg).
Dat "natuurgebied" ligt vlak naast de Ring, plaats waar ze stonden was een aanzienlijke oppervlakte geasfalteerd ... maar officieel "natuurgebied" :!:

Jerreke01
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 mar 2019 10:59

Iedereen alvast bedankt voor de info. Er is ondertussen al wat meer geweten.
De klacht is anoniem ingediend door een buur. De basis ligt dus zonevreemd. Echter is dit geweten door de gemeente en werd dit gedoogt. Ondertussen is er een procedure opgestart om een wijziging van agrarisch gebied naar recreatie gebied uit te voeren. Deze procedure loopt al 3 jaar en is door de gemeente zelf gestart en ze zijn aan het kijken naar een versnelling van deze procedure.
De jeugdbeweging is inderdaad militair aangezien de koninklijke kadetten onderdeel is van de marine. En ze liggen niet aan de kust maar in de Kempen langs het kanaal. Het hele papierwinkel verhaal blijft nog wel onduidelijk net zoals waarom de gemeente de klacht nooit heeft ontvangen en waarom deze rechtstreeks naar het parket is gegaan.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 21 mar 2019 16:16

De klacht is anoniem ingediend door een buur. De basis ligt dus zonevreemd. Echter is dit geweten door de gemeente en werd dit gedoogt.
Idem in Lier
Google "klacht polderbar Lier"
Ook langs Netekanaal kon daar niet. Ook zonevreemd.

Van zodra er een klacht is, hang je met een (niet-historische) zonevreemde activiteit.
Da's opkrassen.

Het hele papierwinkel verhaal blijft nog wel onduidelijk net zoals waarom de gemeente de klacht nooit heeft ontvangen en waarom deze rechtstreeks naar het parket is gegaan.
Meer waarschijnlijk is dat de gemeente niets met de klacht(en) gedaan heeft.
Anders gezegd: weigerde op te treden en de inbreuk verder liet verder duren.
Want 't was immers voor de Zeecadetten

Klager kan dan meteen naar Parket.
Elke burger kan dat trouwens.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 21 mar 2019 23:40

Koninklijke marine kadetten is een vzw gevestigd in BX met verschillende groepen.
Hebben dus niets met Belgische zeemacht te maken.
Net zo min als luchtkadetten zijn ook een soort van jeugdbeweging.

Jerreke01
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 mar 2019 09:15

Gisteren is er nog wat meer "goed" nieuws gekomen.
De aanvraag voor het omvormen van het gebied is ver gevorderd en zal over 2 jaar rond zijn.
In de tussentijd is de gemeente stappen aan het nemen dat de basis er kan blijven tot de omvorming van het gebied klaar is ( het betreft ook agrarisch gebied en geen natuurgebied wat het iets makkelijker maakt vermoed ik )
De onduidelijkheid rond de klacht blijft wel maar de gemeente wil een oplossing die er voor zorgt dat er tot de omvorming geen nieuwe klachten kunnen komen.
Ze hebben ook gezegd dat ze niet willen dat de kadetten moeten verhuizen gedurende die periode dus hopelijk komt er nu snel een permanente oplossing.

Terug naar “Milieurecht”