Geluidsoverlast warmtepomp buurman

Enthousiasteoma
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geluidsoverlast warmtepomp buurman

#1 , 31 jan 2025 16:29

Beste,

Onze buurman plaatste in juli 2024 een warmtepomp naast zijn woning. De pomp staat op < 2 meter van de perceelsgrens. Vanaf dag 1 hadden we hiervan geluidsoverlast, zowel in onze tuin als in onze keuken (op 5m van zijn WP). Ook in onze tuin zitten is geen optie meer. Wij hebben hem daar onmiddellijk over aangesproken maar hij negeerde onze opmerking in eerste instantie. Na lang aandringen toch een gesprek kunnen voeren met hem en dan heeft hij zelf de instellingen van de warmtepomp aangepast zodat het 's nachts niet meer luid zou draaien. Ondanks de aanpassingen was er niets van verschil te merken. We hebben het eerst een weekje afgewacht omdat dit misschien tijd nodig had en we wouden niet overkomen als de klagende buren... Dan hebben we maar met een klein hartje opnieuw contact opgenomen maar hij vindt dat hij voldoende gedaan heeft en daarbij is de kous af. In tussentijd hebben wij aan de gemeente gevraagd of de milieudienst een geluidsmeting kan uitvoeren en ons probleem uitgelegd. Blijkt dat hij een bouwmisdrijf heeft gepleegd door de warmtepomp op < dan 2 meter van de perceelsgrens te plaatsen. Hij vroeg hier geen vergunning voor... Natuurlijk is de buurman razend... Het was absoluut niet onze bedoeling, wij willen enkel dat de rust terugkeert. Wij wonen al tien jaar in onze woning en hij woont hier nog geen jaar. De buurman kan zijn warmtepomp niet verplaatsen omdat er geen andere mogelijke plaats is. (van ons moet hij die warmtepomp niet verzetten, we willen enkel dat hij een oplossing zoekt voor de geluidshinder). Jammer genoeg is de communicatie tussen ons gestopt en wil hij niets meer met ons te maken hebben. De gemeente raadt ons aan naar de vrederechter te stappen maar om eerlijk te zijn willen wij dit niet. De buurman is zelf vrederechter geweest en hij had gezegd dat de gemeente zulke bouwmisdrijven seponeert omdat het een pietlulligheid is. We hebben voor de zekerheid een geluidsmeting laten plaatsvinden en de warmtepomp overschrijdt heel fel de toegelaten geluidsnorm in de code van goede praktijk. 's Nachts werd 55DB gemeten aan de perceelsgrens en 43DB aan ons keukenraam. Wat kunnen we doen? Afwachten en de gemeente het bouwmisdrijf laten oplossen?

Sirkii

#2 , 31 jan 2025 17:30

Buurman per AS in gebreke stellen en als dat niet helpt vrederechter om wegname tegen dwangsom te vorderen of plaatsing geluidsdempende kap. Buur ging zijn boekje te buiten en dat hoef jij niet te pikken. Sommigen denken dat alles kan…. Het is aan hem om een oplossing te zoeken zonder burenhinder. Plaatsing in achtertuin ? (Voldoende ver van achterburen als die er zijn) Geluidsdempende kap plaatsen kan een oplossing zijn.

CityBird

#3 , 31 jan 2025 18:18

’s nachts werd 55DB gemeten aan de perceelsgrens en 43DB aan ons keukenraam.
Geluidsoverlast is subjectief. WHO plaatst de limiet op 65dB 's nachts. Jouw cijfers zijn bovendien typisch voor een warmtepomp, ook die van mij produceert dat (buiten) en dus zeker niet luid, eerder een zacht zoemgeluid. 43dB is zelfs heel zacht.

Als je 43dB meet binnen in de keuken dan produceert dat toestel waarschijnlijk veel meer als 55dB of is de geluidsisolatie van je woning barslecht (nog enkel glas of raam open?)

Als je 43dB meet buiten aan het keukenraam en je dit als storend ervaart dan vrees ik dat jouw buurman nooit een warmtepomp kan plaatsen.

Mijn airco binnenunit produceert ook 40dB (binnen dus) en dat is helemaal niet storend.

Reclame

lukasi

#4 , 01 feb 2025 10:16

snap ik niet
buurman plaats een warmtepomp en daarvoor heeft hij een omgevingsvergunning nodig en nu is de conclusie dat de klager zijn woning extra moet isoleren omdat geluidsoverlast subjectief is?

Rare redenering als je het mij vraagt.

mava105

#5 , 01 feb 2025 11:00

Buurman zou ook een isolerende omkasting kunnen aanbrengen over zijn warmtepomp

CityBird

#6 , 01 feb 2025 12:53

snap ik niet
buurman plaats een warmtepomp en daarvoor heeft hij een omgevingsvergunning nodig en nu is de conclusie dat de klager zijn woning extra moet isoleren omdat geluidsoverlast subjectief is?

Waarom?

Als de buurman die omgevingsvergunning kreeg voor diezelfde warmtepomp (wat heel waarschijnlijk het geval zou geweest zijn) Wat was dan het verschil in geluidsoverlast?

Het probleem is dat je gewoonweg geen geluidloze warmtepomp kan bouwen. Een vergunning kan hier niets aan veranderen. Je kan wel een omkasting bouwen maar ook die is niet geluidsdicht, die energie moet nu eenmaal uit de omgevingslucht komen.

Franciscus

#7 , 01 feb 2025 15:10

Hier eens lezen kan zaak misschien verduidelijken.

https://www.burgerplatform.vlaanderen/g ... -wetgeving

Bevoegde wetgeving is de Vlarem wetgeving. (decreten)

lukasi

#8 , 01 feb 2025 16:32

snap ik niet

Waarom?

Als de buurman die omgevingsvergunning kreeg voor diezelfde warmtepomp (wat heel waarschijnlijk het geval zou geweest zijn) Wat was dan het verschil in geluidsoverlast?

Het probleem is dat je gewoonweg geen geluidloze warmtepomp kan bouwen. Een vergunning kan hier niets aan veranderen. Je kan wel een omkasting bouwen maar ook die is niet geluidsdicht, die energie moet nu eenmaal uit de omgevingslucht komen.
omdat wetgeving duidelijk is
pomp moet verder dan 2 meter staan vd perceelgrens.
Buurman mocht die pomp daar niet plaatsen.
Of er nu wel of geen geluidloze pompen zijn , speelt geen rol in de argumentatie

Enthousiasteoma
Topic Starter

#9 , 02 feb 2025 07:00

Ons huis is heel goed geïsoleerd. We wonen in een woonwijk met een 20-tal sleutel op de deur woningen. De buitenunit mag ‘s nachts 40DB afgeven op de perceelsgrens, en hier zit het ruim over. De meting werd trouwens uitgevoerd in oktober en met de koude temperaturen van de afgelopen maanden kan ik verzekeren dat het nog luider is dan toen. We begrijpen dat de buurman zijn huis energiezuiniger wil maken maar moeten wij daar de dupe van zijn? Vergeten melden dat de gemeente hem tot 31/03/2025 geeft als deadline voor het in orde stellen van de overtreding. Raden jullie ons aan om hem pas in gebreke te stellen na die datum, indien de situatie onveranderd is? We kunnen alleen maar hopen op een positieve afloop. Door de resonantie is het quasi in heel onze achterbouw te horen. Wij kampen met redelijk wat stress hierdoor, een ex vrederechter als buurman met een autoritaire houding is niet evident. Hij haalt juridische termen boven waar wij als niet hoogopgeleiden niets van begrijpen. Bedankt voor de input allen!

Terug naar “Milieurecht”