Verhoging KI bij isolatiewerken ???

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

Verhoging KI bij isolatiewerken ???

#1 , 26 nov 2021 00:51

Ik zou mijn huis extra willen isoleren, door het aanbrengen van een extra isolatie laag aan de buitenkant, het buitenvolume wordt hierdoor dus groter, en hiervoor zou een bouwvergunning nodig zijn.
Verder wil ik ook een aantal houten ramen vervangen door PVC ramen met driedubbel glas.

De overheid geeft hiervoor wat premies, maar zal je de premies en de energiewinst die je daarmee maakt, niet dubbel en dik moeten terugbetalen onder de vorm van belastingen, omdat het KI eventueel zal verhogen, of hebben zulke werken geen invloed op het KI van de woning ?
Bij na-isolatie aan de buitenmuur, worden ook ramen en deuren verplaatst, en op de nieuwe isolatieschil geplaatst, om koudebruggen te vermijden.
Je krijgt dan extra brede vensterbanken waardoor ook het binnen volume wat verhoogt, naargelang de dikte van je isolatielaag,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 nov 2021 09:09

Het KI wordt NIET berekend op het binnen volume, maar op de vloeroppervlaktes en het aanwezige comfort in de woning.
Als die buitenisolatie op eigen grond gelegen is dient u geen bouwtoelating aan te vragen, evenmin als je de ramen veranderd van hout naar PVC

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#3 , 26 nov 2021 12:50

Maar als je ramen en deuren bvb 20 cm naar buiten verschuift, omdat die op die nieuwe isolatie buitenschil geplaatst worden, verhoogt niet alleen het binnen volume, maar ook het vloeroppervlakte.

Het gaat om een dubbele deur die uitgeeft op het terras, die dan 20 cm naar buiten zou verschuiven, het vloeroppervlak zou dan vergroten met 0.2*1.8 = 0.36m2

Bovendien hoor ik van een aannemer, en heb ik op andere plekken ook al gelezen dat er toch een bouwvergunning zou nodig zijn als je buitenafmetingen en uitzicht van het huis gaat wijzigen.
Er zou wel geen architect aan te pas moeten komen.
De voorgevel verschuift dan meer naar de straat toe, met de dikte van de isolatielaag, en komt dan dichter bij het publieke domein (er is nog ongeveer 1 meter tussen de voorgevel en de grens met het publieke domein)

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2021 15:10

Niet het aanvragen van de premies leidt tot het aanpassen van het KI, potentieel wel het feit dat je een bouwvergunning moet aanvragen. Het kadaster heeft inzicht in de plannen van alle vergunningsaanvragen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 nov 2021 15:11

En je zal zeker een vergunning nodig hebben; het verplaatsen/vergroten/verkleinen van deur- en raamopeningen is vergunningsplichtig, net als de gevelwerken. Toch minstens voor de voorgevel. Als je langs een N-weg ligt zal er zeker een vergunning nodig zijn.

Terug naar “Milieurecht”