Bouwen agrarisch / zonevreemd

KB consult
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Bouwen agrarisch / zonevreemd

#1 , 10 jul 2019 10:13

Wij hebben een woning gekocht in agrarisch gebied en willen hier professioneel een activiteit uitoefenen, bij voorkeur een hondenhotel. In de wetgeving rond zonevreemd is dit een toegelaten activiteit maar verneem nu ik dat dit enkel betrekking heeft op bestaande gebouwen.
Als je een nieuw gebouw wil neerzetten kan dit enkel als je een agrarische activiteit uitoefenend en hier ook je inkomen uit haalt (blijkbaar moet je dit ook aantonen met een financieel plan).
Als dit klopt dan zou ik dus wel een gebouw kunnen neerzetten en 'boer' worden? En wat als ik dan na een tijdje hiermee stop, zou ik dan wel een functiewijziging tot hondenhotel kunnen doen? Want dan heb ik een bestaand gebouw? Dit zou toch te zot zijn?
Eventueel zou ook een bestemmingswijziging mogelijk zijn maar dit zou lang duren en je zou afhankelijk zijn van de 'goodwill' van de gemeente.
Ik ga in ieder geval een afspraak maken met RO van de gemeente maar ik wil goed voorbereid zijn op juridisch vlak en duidelijk weten wat 'kan' en 'mag'. Zoals steeds vind ik de wetgeving niet helemaal duidelijk.
Kan iemand mij adviseren hoe ik dit het beste aanpak en welke activiteiten mogelijk zouden zijn zodat we meteen een juiste aanvraag kunnen indienen. En in hoeverre kan een gemeente 'flexibel' zijn in het interpreteren en toepassen van de wetgeving.

Karine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2019 12:30

Boer worden doe je niet zomaar. Je moet ingeschreven zijn, een ondernemingsnummer hebben, sociale bijdragen betalen, de juiste verzekeringen hebben, en inderdaad via de boekhouding aantonen dat jouw hoofdinkomen uit jouw activiteiten als landbouwer komen. Als ik mij niet vergis moet je tegenwoordig zelfs bepaalde diploma's of getuigschriften kunnen voorleggen.

Ik vrees dat u zichzelf behoorlijk in de nesten hebt gewerkt. Hopelijk heeft u het goed gekocht met een opschortende voorwaarde in de compromis?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2019 12:36

In 2019 zijn de gemeente niet zo happig meer om zulke zaken gunstig te interpreteren en flexibel te zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

KB consult
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2019 14:36

@LennieK
De woning is al aangekocht dus we gaan er zeker wonen, ik ben momenteel al zelfstandige dus dat is ook geen probleem. Vraag is welke activiteiten we dan wel kunnen doen, is bv een kinderboerderij wel mogelijk? Of geitenkaas maken,.... ik werk graag met dieren dus dat is geen probleem.
Mijn partner gaat ook tuinonderhoud doen, is ook agrarische activiteit maar ik denk niet dat dit hieronder valt tenzij je planten gaat kweken.
Ik ben een 'ondernemer' dus sta open voor alles maar ik moet wel weten wat kan en mag.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jul 2019 15:54

Ook gerelateerde activiteiten, de zogenaamde para-agrarische activiteiten, zijn SOMS mogelijk.

Vraag bij je gemeente na wat de mogelijkheden zijn welke beroepsbezigheden toegelaten zijn in deze context.
Dit kan van gemeente tot gemeente afhangen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KB consult
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jul 2019 16:51

@denlowie
Dat is dus wat ik bedoel met 'interpretatie' per gemeente, zou eigenlijk niet mogen verschillen. Wet zou duidelijk moeten zijn. Soms kan het helpen als je voorbeelden hebt van andere gemeenten waar het wel is toegelaten. Maar niet simpel om zo'n info te vinden.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 10 jul 2019 17:30

Kan je dat niet uitbaten in de bestaande gebouwen? (eventueel na kleine inrichtingsaanpassingen, bvb houten hokken in de tuin)

KB consult
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jul 2019 21:04

Nee, daar is een beperking van 1000 m³, alles wordt meegeteld, veranda, garage enz..

Terug naar “Milieurecht”