Recht op handicap? No fault procedure?

Hvg
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Recht op handicap? No fault procedure?

#1 , 21 nov 2016 20:23

Na een loopbaan van 27 jaar in de privésector neem ik de beslissing om een loopbaanswitch te maken en in het onderwijs te stappen.
In 2015 word ik vastbenoemd en lijkt alles gelanceerd voor een verdere leuke loopbaan.
In april 2016 dien ik een operatie te ondergaan aan een nekhernia en spijtig genoeg verloopt deze niet zoals voorzien. Na de operatie blijk ik een blijvend handletsel te hebben (deels verlamde hand).
Gezien ik in mijn rechter hand slechts een summiere coördinatie overhoud word ik door de arbeidsgeneesheer arbeidsongeschikt verklaard.
Omdat ik slechts 7 jaar dienst heb in het onderwijs zijn mijn ‘ziektedagen’ snel opgebruikt..
Op dat moment ben ik 56 jaar en heb eigenlijk al een loopbaan van 36 jaren.
In de eerstkomende weken zal ik dan opgeroepen worden voor de pensioencommissie die me op ziektepensioen zal plaatsen.

Mijn ziektepensioen wordt berekend als ambtenaar (lees; vastbenoemde) en enkel over de loopbaan in het onderwijs. Resultaat, 350 euro per maand, opgetrokken naar 40% van het bestaansminimum omdat mijn echtgenote nog een inkomen heeft.
Eindsom: tot 65 jaar zal ik moeten rondkomen met 739 euro per maand, daarna zal er pas een aanpassing gebeuren met betrekking tot de loopbaan uit de privé.
Kan hier een procedure van "no fault" eventueel enige financiële compensatie bieden en/of een aanvraag van een te bepalen percentage handicap ?
Ik kan noch mijn beroep noch mijn hobby's verder uitoefenen.

Alvast dank bij voorbaat voor alle tips of antwoorden.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding