Oogarts met handeltje

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

Re: Oogarts met handeltje

#31 , 29 sep 2016 12:00

Beste,

Er stond u een arsenaal aan mogelijkheden ter beschikking om die oogarts financieel te treffen.

Mvg,

Van Camp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ires
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

#32 , 29 sep 2016 15:38

Beste,

Het is nooit mijn bedoeling geweest de arts financieel te treffen.
Ik wou enkel het geld terug dat ik onterecht teveel betaalde.
Wat ik wel wil doen is er voor proberen zorgen dat anderen niet hetzelfde tegenkomen.
Alleen weet ik niet goed tot wie ik me dien te wenden.
Zoals gezegd denk ik niet dat de Orde zich hier mee zal bezighouden...
En eens ik geen 'schade' meer heb is het maar vreemd een ingebrekestelling te sturen?

Gr. Ires

eylis
Berichten: 8836

#33 , 30 sep 2016 13:20

@Ires, dat is een goed uitgangspunt. Het moet inderdeed niet de bedoeling zijn de oogarts "financieel" te treffen. Het feit dat hij je vergoed heeft, spreekt voor zich. hij zal zich wel realiseren dat hij risico loopt tegen een overheidslamp te lopen als hij nog praatjes voor de vaak én te dure ooglenzen verkoopt. Wellicht vertelt hij er de klanten in het vervolg niet meer bij dat ze nergens anders te verkrijgen zijn. En dan is het aan de klant om na te trekken wààr het goedkoper kan. Eerlijk genoeg.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#34 , 30 sep 2016 17:27

Ik vind dat artsen nooit handel zouden mogen drijven in medische hulpmiddelen. Dat is hun job niet en het staat ook objectiviteit in de weg want er kunnen ook andere evenwaardige merken bestaan die ze dan weer niet zullen verkopen omdat er meerdere maten en heel veel verschillende soorten sterktes in elk type lens bestaan. Dat kan één oogarts voor zijn praktijk niet allemaal in voorraad houden.

Anderzijds is mijn ervaring dat artsen vaak (al of niet bewust) slecht op de hoogte over waar en aan welke prijzen bepaalde medische hulpmiddelen zoals contactlenzen in dit geval verkrijgbaar zijn en aan 'online' of 'webshops' zijn ze sowieso een beetje allergisch.
Maar misschien is dat hun taak ook niet?

Zo draagt mijn oude moeder sinds enkele jaren een contactlens, voorgeschreven door een professor oftalmologie van een UZ. Op de vraag waar ze die contactlenzen kon krijgen luidde het antwoord dat ze die kon bestellen bij de apotheek. Zo hebben we dat in het begin ook gedaan en via de apotheek kostte een doosje van 6 weeklenzen ruim €70. Diezelfde lenzen (zelfde merk) bestel ik nu online aan €29 per doosje via een webshop die samenwerkt met optiekers. Ik haal de bestelling telkens bij de optiek af dus absoluut betrouwbaar. Het kan nog goedkoper als ik meteen een groter aantal doosjes bestel. En via Duitse webshops zijn ze nog goedkoper..
Maar wat een prijsverschil voor een identiek product van hetzelfde merk!
Ik vermoed dan ook dat er enorme winstmarges zijn op contactlenzen :wink:

Hoe dan ook is deze oogarts deontologisch zijn boekje volledig te buiten gegaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#35 , 30 sep 2016 17:41

Nochtans bijna alle reumatologen, bemiddelen in het verkopen van steunzolen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#36 , 30 sep 2016 19:01

Beste,

Het is nooit mijn bedoeling geweest de arts financieel te treffen.
Ik wou enkel het geld terug dat ik onterecht teveel betaalde.
Wat ik wel wil doen is er voor proberen zorgen dat anderen niet hetzelfde tegenkomen.
Alleen weet ik niet goed tot wie ik me dien te wenden.
Zoals gezegd denk ik niet dat de Orde zich hier mee zal bezighouden...
En eens ik geen 'schade' meer heb is het maar vreemd een ingebrekestelling te sturen?

Gr. Ires
Beste,

U kunt zich hiervoor o.a. wenden tot de ambtenaren van de FOD Economie KMO, Middenstand en Energie. Zij kunnen een waarschuwing richten tot de overtreder (oogarts) of een minnelijke schikking (geldboete) voorstellen e.d.m.

Mvg,

Van Camp

Ires
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

#37 , 03 okt 2016 10:08

Goede morgen,

Ik heb een online melding gedaan bij de bevoegde FOD.
Er wordt uitdrukkelijk op het formulier vermeld dat men niet op de hoogte wordt gehouden van de gemelde klacht.
Ik heb de situatie omschreven en ook aangegeven dat ik vermoed dat de arts zijn riante extra inkomsten niet aangeeft.
Ik heb ook de nadruk gelegd op het feit dat de arts expliciet zegt dat de lenzen enkel via hem besteld kunnen worden.
Hopelijk wordt de klacht serieus genomen en wordt het handeltje van de arts eens grondig onder de loep genomen.
Uiteraard hoop ik ook dat andere patiënten niet (langer) hetzelfde tegenkomen als ik...

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.

Vriendelijke groeten,
Ires

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#38 , 03 okt 2016 11:18

Ik heb de situatie omschreven en ook aangegeven dat ik vermoed dat de arts zijn riante extra inkomsten niet aangeeft.

Ik vind wel dat dit een grote beschuldiging is, omdat u niet 100% zeker weet wat die arts zijn boekhouder invult op zijn beslagstinsaangifte.

Wie heeft je gezegd dat dit in het zwart is?? dit kan, maar kan ook niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ires
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

#39 , 03 okt 2016 12:33

Ik denk niet dat de situatie omgedraaid moet worden.
Toen de arts gecontacteerd werd door de fabrikant heeft hij me opgebeld.
Hij vroeg me of ik wel garantie kreeg op de lenzen als deze online besteld werden en of ik de verzendingskosten wel had ingerekend...
Met andere woorden rekende hij daar zogezegd extra voor aan (€ 110).
Dit is puur bedrog.
Daarbij komt nog dat hij me geen rekening bezorgde van de lenzen die hij zelf besteld had.
Die houdt hij wellicht voor zichzelf; kan een arts verantwoorden dat hij duizenden inkomsten haalt door meer dan het dubbele per patiënt aan te rekenen voor lenzen die zogezegd niet particulier aangekocht kunnen worden?
Als de arts een factuur krijgt voor de lenzen van € 85 en deze doorverkoopt aan € 190, hoe verantwoordt hij dan deze extra inkomsten?
Mag een arts dergelijk handeltje drijven op noodzakelijk medisch materiaal?
Ik denk dat ik (en alle andere beroofde patiënten) de laatste ben om verweten te worden deze arme arts valselijk te beschuldigen...

ADVOCATEN VAN LOO
Berichten: 45
Juridisch actief: Ja

#40 , 17 okt 2016 17:43

via Orde van Geneesheer wordt het slachtoffer meestal niet echt verder geholpen.

S_S
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#41 , 08 jan 2017 05:59

Ik wou hier nog even op reageren. Ik ben opticien en dit is iets die heel vaak voorkomt. Heel veel oogartsen verkopen lenzen aan monsterprijzen aan goedgelovige mensen. Want de dokter weet het best. Jouw kromming zal niet zo uniek zijn als men beweert en bijgevolg zijn er heel veel lenzen die 2 verschillende krommingen aanbieden. Online bestellen is altijd het goedkoopste, uiteraard heb je bij een opticien altijd een deel dienstverlening en service meer dan online kan gegeven worden. Je kan perfect met jouw doosje informeren bij een zelfstandig optieker (geen keten!) naar een gelijkwaardige lens met dezelfde kromming tegen de beste prijs. Wat betreft uw correctie, een 2,75 verlagen naar zen 2,50 is zeker niet nodig. Men verlaagt pas rond een correctie van -4,00 of -4,50 omdat dan pas de vertex, afstand tussen lens en oog kan gecompenseerd worden. Dus in uw geval zou ik effectief -2,75 nemen.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#42 , 08 jan 2017 14:38

bericht aan de Snul (JPV) die mijn bericht heeft verwijderd: annuleer mijn account maar.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#43 , 08 jan 2017 22:26

Ik wou hier nog even op reageren. Ik ben opticien en dit is iets die heel vaak voorkomt. Heel veel oogartsen verkopen lenzen aan monsterprijzen aan goedgelovige mensen. Want de dokter weet het best. Jouw kromming zal niet zo uniek zijn als men beweert en bijgevolg zijn er heel veel lenzen die 2 verschillende krommingen aanbieden. Online bestellen is altijd het goedkoopste, uiteraard heb je bij een opticien altijd een deel dienstverlening en service meer dan online kan gegeven worden. Je kan perfect met jouw doosje informeren bij een zelfstandig optieker (geen keten!) naar een gelijkwaardige lens met dezelfde kromming tegen de beste prijs. Wat betreft uw correctie, een 2,75 verlagen naar zen 2,50 is zeker niet nodig. Men verlaagt pas rond een correctie van -4,00 of -4,50 omdat dan pas de vertex, afstand tussen lens en oog kan gecompenseerd worden. Dus in uw geval zou ik effectief -2,75 nemen.
T’ja, niet alleen op financieel vlak, maar ook in hun behandelingsmethode handelen ze op een criminele manier.

Dagelijks stromen dossiers binnen over medische wanpraktijken. De moderne medische geneeskunde is werkelijk een gevaar aan het vormen voor de volksgezondheid, zie:

20.000 patiënten worden ieder jaar omgebracht door medicijnen en foutief medisch handelen: https://www.youtube.com/watch?v=IR8XwmUkJb4

38.000 zieken en arbeidsongeschikten per jaar door medische fouten, zie (vanaf min.3): https://www.youtube.com/watch?v=wAYfsUnVtLc

Oude Belg
Berichten: 3192

#44 , 09 jan 2017 10:49

[quote="Van Camp"

Dagelijks stromen dossiers binnen over medische wanpraktijken. De moderne medische geneeskunde is werkelijk een gevaar aan het vormen voor de volksgezondheid, zie:

20.000 patiënten worden ieder jaar omgebracht door medicijnen en foutief medisch handelen: https://www.youtube.com/watch?v=IR8XwmUkJb4

38.000 zieken en arbeidsongeschikten per jaar door medische fouten, zie (vanaf min.3): https://www.youtube.com/watch?v=wAYfsUnVtLc[/quote]

Dankzij de medische wetenschap is de levensverwachting hoger dan ooit. Youtube was en is geen objectieve bron : het zijn individuele meningen en min of meer grappige filmpjes. Als u alles gelooft wat u daar vindt...... :roll:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#45 , 09 jan 2017 11:11

[quote="Van Camp"

Dagelijks stromen dossiers binnen over medische wanpraktijken. De moderne medische geneeskunde is werkelijk een gevaar aan het vormen voor de volksgezondheid, zie:

20.000 patiënten worden ieder jaar omgebracht door medicijnen en foutief medisch handelen: https://www.youtube.com/watch?v=IR8XwmUkJb4

38.000 zieken en arbeidsongeschikten per jaar door medische fouten, zie (vanaf min.3): https://www.youtube.com/watch?v=wAYfsUnVtLc
Dankzij de medische wetenschap is de levensverwachting hoger dan ooit. Youtube was en is geen objectieve bron : het zijn individuele meningen en min of meer grappige filmpjes. Als u alles gelooft wat u daar vindt...... :roll:
[/quote]

Dat is vooral te danken aan een verbeterde hygiëne e.d.:
De levensverwachting is in de loop van de laatste eeuwen van menselijke geschiedenis drastisch gestegen. Deze verbetering is grotendeels het resultaat van verbeterde hygiëne (riolering en schoon drinkwater), beschikbaarheid van goed voedsel, levensomstandigheden (verwarming), vrede en geneeskunde. Bij dat laatste speelde met name de uitvinding van vaccins en antibiotica een grote rol. De grootste verbeteringen zijn bereikt in de rijkste delen van de wereld, maar dezelfde gevolgen spreiden zich nu uit in andere delen van de wereld, aangezien hun economieën en infrastructuur verbeteren.
zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachting

Terug naar “Medische Fouten”