Psychiatrie

Schyzomonk
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Psychiatrie

#1 , 17 apr 2016 22:19

Hallo

Ik stel me serieus vragen over de werking van de psychiatrie.

6 jaar geleden ben ik opgenomen geweest in de psychiatrie, hier heb ik behandeld geweest voor 1,5jaar met medicatie. Nu 6 jaar later had het FOD het plan mijn uitkering in te trekken(maar dit is een totaal andere zaak dan wat ik nu wil bespreken). Ik ben hierdoor in een crisis geraakt en ben op nieuwsjaars avond terecht gekomen op spoed, die me doorverwezen hebben naar een gesloten afdeling. Daar aangekomen werd onmiddellijk mijn medicatie, die ik al verschillende jaren innam, verdubbeld na een gesprek van 5minuten. Ik heb nog zoveel te vertellen maar om 'to the point' te komen ga ik iets wat direct zijn. Niemand heeft me ooit verteld dat de medicatie die ik nam, na jaren gebruikt gewoonweg onherstelbare hersenschade opgeleverd...dit is mms niet uw probleem maar wel het mijne en van zovele andere, en ik wist er niks van. Op de afdeling komen constant mensen binnen beginnen met medicatie en blijven erbij vast! Kom ik na jaren later binnen met depersonalisatie stoornis, medicatie wordt simpelweg verdubbeld. Ik voelde me zo leeg als een zombie, in feite meer gedepersonliseerd als ik al was, echt niet uw probleem, maar wtf! Als je moeilijk begint te doen, zeggen ze, de verpleger psychologen en psychiaters en medicatie zijn er om te helpen. Ik betwijfel niet de goede wil van de individu maar wel het systeem. Psychiatrie heeft een verschrikkelijk verleden met lobotemie, elektroschok therapie (waarbij sommige mensen letterlijk botten breken, hebben ze opgelost met een spierverlammer en dan ze doen maar terug verder, sommige mensen krijgen permanent geheugenverlies enzo), insuline coma therapie en nu medicatie die op lange moet ingenomen worden en onherstelbare hersenschade opleverd. Dan stel ik mij de vraag, kan dit allemaal? Het is niet uw probleem, maar wel het probleem van mij en zoveel andere. Mensen met mijn ziektebeeld en medicatie hebben een gemiddelde levensverwachting van 60jaar. Ik voel me mishandeld en er is geen kat dat iets omgeeft en zelf sta ik totaal machteloos.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 17 apr 2016 23:05

Zonder uw medisch dossier te kennen, kan niemand hier daar enige uitspraak over doen. Psychiatrie heeft zeker zijn nut maar zoals alles is niets zonder fouten. Had u nog een concrete juridische vraag?

Schyzomonk
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2016 17:28

Ja, psychiatrie heeft zeker zijn nut. Maar ik ben zelf vrijwillig naar spoed geweest en ben dan doorverwezen naar het ziekenhuis waarbij onmiddellijk beslist werd mijn medicatie te verdubbelen en ik was het hier niet mee eens. En ik stel me hier dan ook vragen bij. Ik vind dat ze te vlug medicatie toekennen. Vanaf dat je binnen komt, beginnen ze met onmiddellijk met medicatie zonder dat ze weten wie je echt bent, ik denk zelfs, zonder dat ze een dossier hebben en deze medicatie is dan meestal voor de rest van uw leven. Dit wordt dan beslist op basis van een gesprek van 5 minuten. Dat is gewoonweg veel te vroeg in mijn ogen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 18 apr 2016 18:39

Als u niet akkoord was dan had u dat moeten zeggen - niet innemen en/of ziekenhuis verlaten.
U was niet gecolloceerd dus vrij in gaan en staan. Art 488 bis BW

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet


oudere wetgeving en uitleg
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 8b0r5zqmVw

mjers
Berichten: 1788

#5 , 18 apr 2016 19:29

Iedere medicatie heeft bijwerkingen die de patiënt geacht wordt te kennen dmv de bijsluiter.
Als de medicatie u wordt toegediend dan zal dit wel overwogen geweest zijn, en medisch verantwoord bevonden. Ga er niet van uit dat men in dat gesprek van 5 minuten beslist wat te doen met u. Hier is op voorhand over nagedacht, het gesprek dient enkel ter bevestiging.

Het is uiteraard uw volste recht om niet akkoord te gaan met het systeem, maar dit is nu eenmaal de best beschikbare behandeling die de maatschappij voor u heeft.

Juridisch gezien kunt u weinig doen, heeft u werkelijk hersenschade opgelopen? En kunt u bewijzen dat dit een rechtstreeks gevolg is van die medicatie?

Schyzomonk
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mei 2016 13:15

Wel, dit is hoe het werkt. Je hebt psychose en je geven je anti psychotica. Dan kijken ze, het gaat beter met de psychose. Wow, wat een wondermiddel. Iemand die psychotisch is en geen medicatie neemt, blijft eerder psychotisch. Dus ja, dit moet wel werken. Dit middel is de perfecte medicatie tegen psychose. Zo wordt het meegeven in de psychiatrie, zo wordt het middel verkocht.

Men kan het hierbij laten. Maar wat ik me dan afvraag, als het niet zo schadelijk is waarom is er dan niemand behandeld geweest met deze medicatie die niet psychotisch is? Zo kan men het effect toch beter kennen van deze medicatie, zo dit niet wetenschappelijk relevant zijn, dit nog nooit gebeurd. Maar ik zou graag mijn psychiater die het afdoet als onschadelijk en behulpzaam, is willen laten deze medicatie innemen voor jaar. Dan weet ie mss beter waar ie mee bezig is...

Schyzomonk
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mei 2016 13:16

En je ik ga zeggen dat ik ga stoppen met de medicatie, hoop geen collicatie op te lopen :p

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 21 mei 2016 12:25

Hou er wel rekening mee dat veel psychoten van oordeel zijn dat hen niets mankeert en dat het integendeel de anderen zijn die ziek zijn.
Een syndroom dat ook bij veel gevangenen voorkomt die met de grootste overtuiging beweren dat de Rechter een fout heeft gemaakt

In totalitaire regimes werd/wordt van deze twee zaken geregeld wél misbruik gemaakt.
Maar zover is het bij ons toch nog niet gekomen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 25 mei 2016 14:29

Zaak reeds uitgebreid behandeld enkele jaren geleden.
viewtopic.php?f=6&t=6640#p24160.

PS de personen die ik toen vermeld heb persoon Z is ondertussen reeds tweemaal opgenomen geweest ..maar kan nu toch terug gaan werken. Met medicatie maar in een bepaalde fase worden medicijnen niet meer nodig geacht en dan volgt weer een terugslag X tijd daarna
persoon Y is plots verdwenen ..op kamer werd een kaart van Frankrijk gevonden met vreemde tekens op. Er is toen aangifte gedaan bij politie en een signalering op te zoeken.
Betrokkene bleek opgenomen te zijn in Frankrijk na te zijn aangetroffen door politie - zonder jas zonder papieren zonder zijn boekentas.
Is daar gezien gedrag daar ook gecolloceerd en uiteindelijk nadat de identiteit vastlag terug overgebracht naar BE. Recht naar psychiatrische afdeling op basis van gegevens van Frankrijk en attest huisarts. Is ondertussen nog driemaal opgenomen geweest en wordt ambulant behandeld ..heeft ook de laatste 4 jaar geen woord meer gezegd ... scheef toen wel op dat hij gedwongen werd door stemmen die hem verplicht hebben naar Frankrijk te gaan. Mocht wel niet op een zebrapad oversteken dat onpare witte lijnen had. Nam ook regelmatig medicijnen niet en zei of schreef dan ook dat er niets mankeerde aan hem/haar
Deskundigen zien geen verbetering meer in de toestand was gisterenavond een gesprek met psychiater .. dus dat zal voor de rest van het leven zijn.
Weet nog niet hoe het is afgelopen.

Enig idee wat er gaat gebeuren wanneer de ouders en verdere familie wegens overlijden wegvallen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 25 mei 2016 14:39

Uit een enquete in een psychiatrische instelling is gebleken dat alle patienten die er zijn opgenomen van mening zijn dat hun opname onterecht is. Hoe zou dat komen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mariette
Berichten: 2507

#11 , 25 mei 2016 16:51

Iedere medicatie heeft bijwerkingen die de patiënt geacht wordt te kennen dmv de bijsluiter.
Als de medicatie u wordt toegediend dan zal dit wel overwogen geweest zijn, en medisch verantwoord bevonden. Ga er niet van uit dat men in dat gesprek van 5 minuten beslist wat te doen met u. Hier is op voorhand over nagedacht, het gesprek dient enkel ter bevestiging.

Het is uiteraard uw volste recht om niet akkoord te gaan met het systeem, maar dit is nu eenmaal de best beschikbare behandeling die de maatschappij voor u heeft.

Juridisch gezien kunt u weinig doen, heeft u werkelijk hersenschade opgelopen? En kunt u bewijzen dat dit een rechtstreeks gevolg is van die medicatie?
Dit is niet altijd het geval. Verleden jaar werd een kennis van me opgenomen in de kliniek met ondervoedingsverschijnselen. ZONDER DAT DE ARTS haar had gezien, en ZONDER MET DE BEHANDELENDE ARTS te overleggen, werd telefonische door de geriator besloten om haar medicatie tegen Parkinson stop te zetten. Dus zonder dat hij de patient zelfs maar had gezien!

mjers
Berichten: 1788

#12 , 25 mei 2016 17:53

Iedere medicatie heeft bijwerkingen die de patiënt geacht wordt te kennen dmv de bijsluiter.
Als de medicatie u wordt toegediend dan zal dit wel overwogen geweest zijn, en medisch verantwoord bevonden. Ga er niet van uit dat men in dat gesprek van 5 minuten beslist wat te doen met u. Hier is op voorhand over nagedacht, het gesprek dient enkel ter bevestiging.

Het is uiteraard uw volste recht om niet akkoord te gaan met het systeem, maar dit is nu eenmaal de best beschikbare behandeling die de maatschappij voor u heeft.

Juridisch gezien kunt u weinig doen, heeft u werkelijk hersenschade opgelopen? En kunt u bewijzen dat dit een rechtstreeks gevolg is van die medicatie?
Dit is niet altijd het geval. Verleden jaar werd een kennis van me opgenomen in de kliniek met ondervoedingsverschijnselen. ZONDER DAT DE ARTS haar had gezien, en ZONDER MET DE BEHANDELENDE ARTS te overleggen, werd telefonische door de geriator besloten om haar medicatie tegen Parkinson stop te zetten. Dus zonder dat hij de patient zelfs maar had gezien!
Dan is dit een medische fout.
Zolang men met mensen werkt zullen er fouten gebeuren. Ik ken mensen die behandeld zijn voor kanker terwijl er geen enkele kankercel in hun lichaam aanwezig was... Maar dergelijke zaken zijn uiteraard geen regel, dus moeten we hier ook geen rekening mee houden.

Schyzomonk
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jun 2016 00:24

Bijsluiter: informatie voor de gebruiker ZYPADHERA 210 mg, poeder ...

Als je deze bijsluiter opzoek vin dje op pagina 85, bij bijwerking kans 1/1000 : plotseling onverklaarbare dood.

Kan dit?

Schyzomonk
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 jun 2016 01:53

In mijn ogen, zou dus minstens (dit is een on serieuze ondergrens) 1/1000 ,terecht klacht moeten indien tegen dit "medicijn", wat niet meer kan want ze zijn dood...

Schyzomonk
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jun 2016 01:53

en dit is dan nog is onverklaarbaar dood...

Terug naar “Medische Fouten”