Gebit past niet

jens7
Topic Starter
Berichten: 3

Gebit past niet

#1 , 24 nov 2015 15:39

Dag iedereen,

Ik zou graag jullie hulp inroepen voor volgend probleem van mijn moeder. Zij is 55 jaar oud en heeft onlangs op doktersadvies al haar tanden moeten laten trekken. In september werden haar maten voor een kunstgebit genomen (boven en onder, voorafgaand aan de operatie dus met alle tanden nog in de mond). Dit was geen probleem volgens de tandtechnicus. Vervolgens worden in oktober al haar tanden getrokken (operatie onder volledige verdoving). De 2 prothesen worden meteen na de operatie ingebracht, maar blijken al snel allebei veel te groot. Ook na herhaaldelijk bijwerken blijven de prothesen voor problemen zorgen (duwen in haar wangen, scherpe randen, vallen uit, waardoor ze ze meermaals per dag opnieuw moet vastkleven, zelfs een gat in de bovenprothese door het bijschaven). Bijna 2 maanden later kan ze nog altijd moeilijk vast voedsel eten.

Nu raadt men haar aan om nieuwe maten te laten nemen voor 2 nieuwe prothesen, volledig op haar kosten. Mijn vraag aan jullie is of dit zomaar kan. Kunnen die kosten op mijn moeder verhaald worden terwijl ze zelf geen enkele fout heeft gemaakt? Welke stappen kan zij zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jens7
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 24 nov 2015 20:17

De maat werd door de tandarts genomen. Wat bedoel je met definitief of voorlopig? Ze heeft alleszins maar 1 bovenprothese en 1 onderprothese dus ik vermoed definitief. Het zijn geen 'proefprothesen' ofzo.

De tandartspraktijk probeert zich nu een beetje terug te trekken. Als ze geen nieuw gebit wil betalen, moet ze het maar met haar te grote gebit stellen. Ze hebben volgens mij duidelijk een fout gemaakt bij het nemen van de maat. Zou dit onder 'gebrekkig' kunnen vallen dan?

Mijn moeder heeft geen speciale verzekering rechtsbijstand, maar ik zal dit eens navragen bij de CM.

Als er onderling geen oplossing kan worden gevonden, is het dan aangewezen op naar het vredegerecht te stappen? Maakt mijn moeder kans om gelijk te halen (er staat bv. niets op papier) en is het sop de kolen wel waard (nieuw gebit zal al snel €1000 kosten vs. gerechtskosten, mogelijk advocaat)?

jens7
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 25 nov 2015 10:49

Bedankt voor de hulp, Sander! Ik ga je aanwijzingen volgen.

Reclame

Terug naar “Medische Fouten”