fout dierenarts ?

den les
Topic Starter
Berichten: 2

fout dierenarts ?

#1 , 18 nov 2015 09:40

Hallo,

We hebben een vraag omtrent aansprakelijkheid dierenarts.

Ff een woordje uitleg :

Begin augustus merken we s'avonds laat dat er iets mis is met 1 van onze poezen.
Het lijkt ons duidelijk dat haar pootje gebroken is. Maar ... het is zaterdagavond !
Online op zoek gegaan naar een dierenarts van wacht. uiteindelijk 1 gevonden
die ons pas de zondagmorgen wil ontvangen.

Wij uiteraard daarheen.
De dierenarts bekijkt de poes, en merkt op : Dit is duidelijk, pootje is gebroken.
Geen Rx , niks. Hij doet het pootje in een verband ( geen gips ) , en geeft ons
wat pijnstillers mee.En meldt ons dat we binnen een dag of tien terug op visite moeten
Onze poes weet enkele dagen later het verband terug af te doen. Omdat we dit niet vertrouwen
beslissen we toch eens langs te gaan bij een andere dierenarts.
daar wordt dan wal rx genomen + pootje in het gips gedaan. Dit moet zo n vijf a zes dagen
zijn, nadat onze poes haar pootje brak.
we moeten enkele malen op consultatie, waar er eigenlijk bitter weinig gebeurt.
We krijgen hier de indruk dat dierenarts vooral aan zn portefeuille denkt,
en niet aan het herstellen van onze tweety.

Op aanraden van een kennis, toch maar nog eens een andere dierenarts
geraadpleegd. Die weet ons te zeggen dit er niet goed uitziet, omdat het bot
eigenlijk naast elkaar steekt, en zo niet kan herstellen. Ze wil al het nodige doen
om pootje van tweety te redden, maar vreest voor amputatie.
Terug enkele weken gips voor onze poes ... Maar het heeft niks uitgehaald.
Eergisteren diende pootje geamputeerd te worden. Dierenarts liet verstaan, dat indien
men direct correct had gehandeld, dit helemaal niet nodig was geweest.

Het is zielig om zien , en de wetenschap dat het falen van een dierenarts dit heeft
veroorzaakt knaagt... Qua centen was dit al zwaar ... maar het onnodig dierenleed
doet ons verdriet.

Kunnen we hiertegen iets beginnen ? Kunnen we eerste dierenarts aansprakelijk stellen?
Of lijkt jullie dit quasi onmogelijk ?

Alvast bedankt voor de info,
den les

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 18 nov 2015 10:05

U kan van alles proberen, of het gaat lukken is nog een andere kwestie. Er zijn in totaal immers 3 dierenartsen in het spel waarvan indien ik uw uitleg goed heb begrepen de eerste twee mogelijk een fout hebben gemaakt (want de tweede had een RX genomen maar blijkbaar niet gezien dat het bot niet goed zat). Wat u eerst dient uit te vissen is of het niet maken van een rx op zich reeds een fout uitmaakt, maar daarvoor moet u bij een dierenarts zijn, niet hier.

Indien dat het geval is kan u trachten de eerste dierenarts in gebreke te stellen en schadevergoeding te eisen (of op zijn minst de consultatie te recupereren). Probleem is dat juridisch een kat een zaak is en niet wordt beschouwd als economisch productief dier. Behalve indien het een beestje was dat meedeed aan wedstrijden (en won) vrees ik dat het sop de kool niet waard zal zijn want de procedure zal geld kosten (verslagen van experts etc), de bewijslast is mogelijk niet min, de schade in economische termen--> ??? en indien u verliest zal u de kosten van het geding en de rechtsplegingsvergoeding + experts van de tegenpartij dienen te betalen.

Let wel, ik begrijp uw standpunt maar denk persoonlijk niet dat hier een zaak van maken aangewezen is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2015 11:12

]Ik wil aan het vorige nog aan toevoegen dat alle kosten eerst door u moet betaald worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 18 nov 2015 11:26

kan er geen expert aangesteld worden die de RX foto zal bekijken om na te gaan of de dierenarts al dan niet moest gezien hebben?
verzekeringen?
misschien kan fakulteit dierengeneeskunde in Gent helpen?

Terug naar “Medische Fouten”