foute diagnose psychiatrie

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

foute diagnose psychiatrie

#1 , 12 sep 2015 03:46

We weten allen dat het in psychiatrie moeilijker is om een diagnose te stellen dan bij een armbreuk.
Feit is wel dat het stellen van een foute diagnose grote gevolgen kan hebben.

Zelf heb ik heel lang geleden het volgende mogen ervaren.

Na langdurige familieruzies volgde een vraag tot collocatie die werd bevestigd met de diagnose schizofrenie ( die na 2 minuten onderzoek werd vastgesteld door een arts van een UZ). Ik werd naar een instelling gebracht.
Ik wist zelf heel goed dat dit niet klopte en dat wisten ze in die instelling ook wel. Ik kreeg GEEN medicatie toegediend. Omdat er geen ziektesymptomen waren te onderdrukken. Toch heeft men die diagnose uit het UZ misbruikt om de collocatie te kunnen verantwoorden.

Mijn huidige arts heeft een verslag opgevraagd en daarin stond dat ik GEEN medicatie nam.
Hij zegt: 1) ik weet dat je niet schizofreen bent of was, dus ik begrijp inderdaad goed dat ze je geen medicatie gaven.
2) indien men consequent had willen zijn, had men wel medicatie toegediend of het tenminste zo op papier gezet.

Kort samengevat ben ik het slachtoffer geworden van een psychiater die me op basis van een verkeerde diagnose heeft gecolloceerd. Het feit dat hij schriftelijk toegeeft van me geen medicatie te hebben toegediend, zegt volgens mijn huidige psychiater toch wel duidelijk dat hij niet correct was.

Hoe zit dit juridisch?

PS liever geen commentaar op: collocatie doet men niet zomaar, ik ken de "officiële" wetten en regels, alleen liggen die in de praktijk soms ver verwijdert van hoe het hoort. Overal lopen dingen wel eens verkeerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 13 sep 2015 00:03

Was dat een collocatie via vrederechter of via parket en politie?
Men heeft het aanvankelijk verslag van een arts niet ouder dan dacht ik zo van buiten 24 uur.
Daarna de zitting van de vrederechter.

In elk geval is er dan nog een verslag van een arts vreemd aan de instelling en dan de verslagen van de (directeur) psychiater.

Hoelang bent u in de instelling gebleven?

Wat zegt het vonnis?

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#3 , 13 sep 2015 00:47

4O dagen plus zes maanden, het vonnis zei dat ik me ontegensprekelijk in een geestesziekte bevond met gevaar voor mezelf en de anderen, diagnose: schizofrene stoornis, geen ziekteinzicht, was via vrederechter.
Nadien schreef de toen "behandelende" psychiater in zijn verslag naar psychiater bezocht achteraf dat er geen medicatie werd gegeven. De achteraf bezochte psychiater ( en daar zijn nog een paar second opinions bij gekomen) vonden in geen geval kenmerken in me terug van de "reden" waarom men zo'n maatregel heeft uitgeschreven. Volgens mijn huidig psychiater zou het "onverantwoord" zijn in geval van zo'n diagnose geen medicatie toe te dienen ( wat dus schriftelijk werd bevestigd)

Reclame

Terug naar “Medische Fouten”