getuigenis via blog - gevaren?

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

getuigenis via blog - gevaren?

#1 , 03 sep 2015 19:11

Ik zou een negatieve medische ervaring willen neerschrijven via een blog omdat ik zou willen weten dat mensen op de hoogte zijn van de handelingen van een bepaalde instelling - arts. De dingen die ik zou getuigen, staan ook op papier.
Ik had een tijd terug wel contact met een journalist van een degelijk vakblad die dit interessant vond om te publiceren, maar hij werd door zijn oversten toch afgeraden hierover te getuigen.

Stel dat ik bv. zou getuigen: ik werd verkeerd behandeld door dokter Janssens uit ziekenhuis Dolfijn in Brussel op 12 11 2012, hij schreef neer dat ik aan ziekte x leed terwijl dit werd ontkracht door meerdere andere artsen en onderzoek. Kan die dokter Janssens me dan aanklagen voor laster en eerroof of wat zijn de wetten hieromtrent?

PS was uiteraard fictief voorbeeld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 sep 2015 20:04

Ik had een tijd terug wel contact met een journalist van een degelijk vakblad die dit interessant vond .
Heet dit vakblad soms 'the Lancet"? Denk het niet. Het zal wel eerder een van die boekskes zijn die iedere dinsdag weer in de rekken liggen.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#3 , 03 sep 2015 20:11

Het was Knack.

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 sep 2015 17:00

Ik zou hier ten zeerste mee oppassen. Je zal rechtstreeks in conflict gaan met iemand die veel belang zal hechten aan zijn reputatie (met reden) en die het geld zal hebben om hier een zaak van te maken.

Hij zal zich inderdaad beroepen op laster en eerroof, lees dus het volgende maar eens goed door: http://www.elfri.be/laster-en-eerroof. Als je ermee door wilt gaan, zorg dan dat je de nodige bewijzen hebt dat het inderdaad om een fout gestelde diagnose ging en daarenboven dat de arts het écht had moeten weten. In dat geval zou het mij trouwens logischer lijken mocht je zelf op een juridische manier genoegdoening gezocht hebben ipv iemand aan de schandpaal te nagelen.

Bereid je dus maar voor op een juridisch slagje. Zelfs al heb je reden om te klagen, toch zal de dokter en/of het ziekenhuis hier zeker tegen in gaan. Het feit dat de journalist van hogerhand werd tegengehouden zegt al iets...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 04 sep 2015 17:09

Start eens met de ombudsdienst van uw ziekenfonds en vraag daar eens wat die er van maken.
Die zullen ook wel juridisch advies kunnen geven.

Bij zo'n zaken denk ik altijd aan zaak notaris is ...met de oorlog tussen de partijen in een ander weekblad.
En ik weet ook wat het uiteindelijk resultaat was ... ken trouwens een aantal personen van onbesproken gedrag die in heel de zaak meegesleurd zijn geworden en wat invloed dat op hun heeft gehad.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#6 , 04 sep 2015 21:52

De juridische slag ( of beter gezegd poging tot) is al lang achter de rug. Ik kan er niets aan doen, zeker omdat dit in het vakje van het psychische zit.

Ik zou een getuigenis willen maken waarin ik de sector in vraag stel en vertel welke dingen er werden gedaan en dat die in deze eeuw toch wel onmenselijk zijn.
Ik kan natuurlijk de namen "licht" veranderen.

Om kort samen te vatten: ik werd gediagnosticeerd met schizofrenie ( heel lang terug) waarop lange collocatie volgde en waarin ik tijdens die opname geen medicatie kreeg omdat de psychiater me zei: die diagnose is enkel voor op papier.

Nadien heb ik genoeg artsen gezien die zelfs attesten hebben uitgeschreven dat dit "niet" het geval is.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#7 , 07 sep 2015 13:03

Als de juridische slag achter de rug is en de arts/het ziekenhuis vrij zijn gesproken van alle blaam, dan zou ik de namen al zeker niet vermelden. Dan is het voor hen immers absoluut niet moeilijk om aan te tonen dat er schade aan hun reputatie wordt toegebracht zonder reden. Hier zal een proces en een veroordeling zeer waarschijnlijk zijn.

Indien je toch iets zou willen neerschrijven, zou ik het houden bij een algemeen stuk waarbij je de sector in vraag stelt en je werkt vanuit persoonlijke ervaringen zonder dat je een bepaald ziekenhuis of bepaalde dokter met naam noemt. Dus ook niet louter de naam "licht" veranderen.

Indien ze wel veroordeeld zijn geweest kan je het neerschrijven, maar hou je dan wel aan de feiten, zonder er extra beschuldigingen bij te nemen. De vraag stelt zich dan of het nodig is om specifiek de naam van een bepaald persoon erbij te halen.

Terug naar “Medische Fouten”