verantwoordelijkheden als verzorgende

lucienne
Topic Starter

verantwoordelijkheden als verzorgende

#1 , 13 feb 2006 19:03

Kan men een verzorgende verantwoordelijk stellen voor een dame die zelfstandig is in een residentiele instelling die tijdens een nachtdienst gevallen is terwijl de verzorgende die nacht bij een zeer zwaar hulpbehoevende bejaarden gezeten heeft omdat die hulpbehoevende die nacht haar bijna 3maal opgehangen heeft in een fixatieband.Wetende dat je als verzorgende voor 52 residenten moest zorgen zonder dat er een verpleegkundige op dienst is.ook is de vraag of het kan dat men in die instelling de verzorgende inspuitingen geeft aan de residenten,zoals insuline calparine heparine en zo voort .Ik weet als verzorgende dat wij een taak hebben voor de residenten te verzorgen in hun toilet hun dagelijkse behoeften maar zeker geen verpleegkundige handelingen uit tevoeren.Word dat door de arbeidsrechtbank goed gekeurd dat je handelingen doet die door verpleegkundige moeten uit gevoerd worden.Wij hebben een zwijg plicht maar hebben wij dan ook geen meldingsplicht om deze dingen temelden .Voor iedere functie die je doet moet je toch een diploma hebben????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 13 feb 2006 21:19

Voor een VAL...kan men een verzorgende NIET verantwoordelijk stellen!

INDIEN, het inspuiten van insuline tot de persoonlijke verzorging behoord(wat m.i. zo is), dan is het uw taak om dit te doen.

Voor de gevolgen van het verkeerd toedienen van insuline KAN men U wel verantwoordelijk stellen!

Mathieu
Berichten: 7
Locatie: Aan de groene bosrand van de stad

#3 , 23 okt 2006 11:28

Voor de val zeker niet. Volgens mij door het feit dat ze zelfstandig is is het haar eigen verantwoordelijkheid.

Wat betreft die insuline heb ik toch een bedenking : valt de opleiding verzorgende, onder dezelfde noemer als verpleging? Zo niet hoe kunnen ze een verzorgende dan verantwoordelijk stellen voor het verkeerd gebruik van dat spuitje. Die worden toch klaar gemaakt door verpleegsters en dienen normaal gezet te worden door hen? En als de afspraak gemaakt wordt met een zelfstandige dame, zoals in dit geval, dat zij ze zelf zet en ze doet het niet met al de gevolgen vandien, kan volgens mij die verzorgende niet verantwoordelijk gesteld worden. Zeker niet wanneer ze dan nog kan bewijzen dat ze elders met zeer dringend werk bezig was.

Reclame

oragon
Berichten: 19

#4 , 23 okt 2006 16:41

Het toedienen van medicijnen valt nog steeds onder verpleegkundige handelingen en mogen dus [b]niet[/b] door een verzorgende uitgevoerd worden. Insuline is nog steeds een medicijn!

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 24 okt 2006 09:46

Het toedienen van medicijnen is weldegelijk toegelaten aan verzorgenden.
Het bepalen er van en de hoeveelheid is hen echter niet toegelaten, die mag enkel door een arts gedaan worden.

Het toedienen van zwaar verdovende medicijnen is dan ook weer enkel aan artsen toegelaten.

Maar de meeste medicijnen mogen zelfs door leken toegediend worden.

Het hangt dus werkelijk af van welk medicijn en van de manier van toedienen, om te kunnen zeggen wie het mag toedienen.

Maar enkel een arts kan de niet vrijgegeven medicijnen voorschrijven.
En zelfs hier mag een apotheker een verandering aanbrengen indien hij het nodig acht, voor sommige medicijnen mag dit dan weer enkel in samenspraak met de arts.

Dus goed opletten voor je zegt wie wat mag in de medische wereld.

oragon
Berichten: 19

#6 , 24 okt 2006 09:54

Beste Sperwer,

Je hebt gelijk als je zegt dat leken medicijnen mogen toedienen, zie maar naar een moeder en kind. Maar van zodra je ervoor betaald wordt, dan niet meer. Ik kan met zekerheid stellen dat een verzorgende geen medicijnen mag toedienen. Een zorgkundige daarentegen mag enkel orale medicijnen toedienen. Ik verwijs je naar het KB nr. 78 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen en het KB van 18 juni 1990 houdende de vaststelling van de lijst van verpleegkundige verstrekkingen en de lijst van de handelingen die door een arts aan de beoefenaars van de verpleegkunde kunnen worden toevertrouwd.

Terug naar “Medische Fouten”