Niet-erkend = niet echt?

Dedee
Topic Starter
Berichten: 4

Niet-erkend = niet echt?

#1 , 29 apr 2015 13:07

Hoi allemaal,

Ik ben in shock en weet niet waar ik met mijn zorgen en vragen heen moet.
Mijn moeder lijdt al meer dan 10jaar aan fibromyalgie en CVS. Een jarenlange strijd met apathische dokters, onbegrip en voor haar intens lijden. Na depressies, torenhoge onkosten en uitputting zijn we uiteindelijk op een punt gekomen waar ze zich "oké" voelt.

Nu kreeg ze vorige week een brief van de CM waar een brief voor de huisdokter in zat, en een waarschuwing dat ze binnenkort zal opgeroepen worden en alle papieren moet vragen aan de huisdokter. Vandaag ging ze dus naar de huisdokter, wie een zucht slaakte toen hij haar zag binnenkomen. Niet zo zeer voor haar, wel omdat "zij er ook aanhangt". Ik begreep zijn reactie niet, maar toen zei hij het volgende:
"Ze (?) zijn iedereen met fibromyalgie aan het oproepen. De kans is groot dat jullie van de ziekenkas zullen gegooid worden, omdat de ziekte niet erkend is."

Euhm? Wat? Ik werd toch wel zenuwachtig, want de kosten zijn nu misschien wel "te doen", maar als de ziekte-uitkering wegvalt, zullen die kosten "NIET meer te doen" zijn. Ik vroeg hem, een beetje gefrustreerd, waarom ze hier nu weer mee bezig zijn. En hij zei dat de overheid (?) geld nodig heeft, en iedereen met een niet-erkende ziekte, waarvan ze 'twijfelen' van de ziekenkas gegooid zal worden.

Kan dit zomaar? Mijn moeder staat op 66+ invaliditeit voor een reden. En die reden is niet 'niet willen werken'. Ze heeft vaak genoeg opnieuw geprobeerd aan de slag te gaan. Maar ofwel vindt ze heel moeilijk werk, ofwel wordt ze afgedankt.

Wat kan ik hier tegen beginnen? Er zijn genoeg mensen met een niet-erkende ziekte (en dan niet enkel fibromyalgie) die hun uitkering echt wel nodig hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 29 apr 2015 13:14

Als ze zich nu oké voelt waarom moet ze dan nog ten laste van de ziekteverzekering blijven?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dedee
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 29 apr 2015 13:17

Ik bedoelde met die zin dat ze zich oké voelt met de medicatie en therapieën die ze nu volgt. En niet van Antwerpen naar Gent, van Leuven naar Brussel en allemaal weer terug moet. Ze is niet meer depressief, omdat de dokters haar zeggen dat ze "doet alsof". Ze leeft met haar ziekte, zonder een uil die haar zegt dat ze niet ziek is. Al zijn de onkosten er natuurlijk wel. En meer dan dit kunnen wij echt niet werken. Leuke insteek heb je, Roharro. Lees misschien ook eens verder? Ik heb geen ezel die geld kakt, jammer genoeg.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 29 apr 2015 17:34

Wat heeft de NVA hier nu schuld aan?
Toen het hele zaakje begon te ontaarden maakten ze geen deel uit van de regering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 29 apr 2015 17:37

Ze is niet meer depressief, omdat de dokters haar zeggen dat ze "doet alsof".
Dan is het toch opgelost?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dedee
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 29 apr 2015 18:06

Je blijft echt empathie tonen he, Roharro. Ik wens het je niet toe.
Stel je maar eens voor dat je plots niet meer kan werken, maar wel wil. Niet meer kan genieten van een wandeling, maar wel wil. Niet meer met je kinderen naar een winkel kan, maar wel wil. En altijd maar hoort dat je fysiek in orde bent, behalve dat je bloed wat rare waarden aanneemt.
Misschien kan jij je "advies" voor jezelf houden en gelukkig zijn dat jij een goede gezondheid hebt, he?

Ik begrijp heel goed dat er zoveel mogelijk mensen weer aan het werk moeten. Ik ken zeker een 10-tal mensen die effectief FAKEN. Zal ik hen dan aangeven? Oh ja, daar ga ik echt iets mee winnen. Chronische lyme is ook niet niks, CVS ook niet. Rugproblemen ook niet. Chronische pijn is vreselijk. Ik hoop vooral dat ze dan ook aangepast werk voorzien. Want anders gaan er veel aan ten onder gaan.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 29 apr 2015 19:53

Ik begrijp heel goed dat er zoveel mogelijk mensen weer aan het werk moeten. Ik ken zeker een 10-tal mensen die effectief FAKEN. an.
Het is dank zijn die fakers dat we nu zijn waar we zijn. Waarom Bedank je hen niet?
Of moet het allemaal maar op de kap van de gemeenschap? De tijd van GRATIS is gelukkig voorbij, en hopelijk ook voor de partij die dat heeft uitgevonden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 29 apr 2015 20:13

Met uit de ziekenkas gegooid wordt toch niet bedoeld dat de ziektekosten niet meer worden terugbetaald?
Enkel de uitkering. Als men niet meer aan de voorwaarden voldoet dan is het toch normaal dat de uitkering stopt?
Dat is het juridische antwoord dat thuishoort op een juridisch forum. Voor de medische aspecten zijn er
waarschijnlijk andere fora.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 apr 2015 21:25

1) Politieke uitspraken zijn hier niet de bedoeling.
2) Als iedereen die beweert hier medische uitspraken te kunnen doen (wie al dan niet faket) zijn diploma van dokter doorstuurt, gaat dit topic terug open.

Terug naar “Medische Fouten”