BLOEDANALYSE

karl Goyens
Topic Starter
Berichten: 2

BLOEDANALYSE

#1 , 23 mar 2015 10:37

Mijn moeder, 82 jaar, heeft meerdere jaren bij haar huisdokter een bloedstaal laten nemen, slecht één bloedbuis. Volgens onze informatie liet zij dit om de 6 maanden uitvoeren. Vorig jaar, februari 2014, werd door mijn huisdokter een bloedonderzoek bevolen en er werden drie bloedbuisjes afgenomen, zoals bij een normaal bloedonderzoek. Uit dit onderzoek bleek dat zij aan Leukemie leed en moest de volgende dag worden opgenomen in het Stuivenbergziekenhuis te Antwerpen, eerst op de dienst Intensive Care, daarna naar de afdeling Oncologie. Het verhaal eindigt niet hier. Toch de vraag of de eerste huisdokter een blaam kan krijgen of verantwoordelijk worden gesteld voor medisch verzuim. Tot later.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 mar 2015 11:22

Hoe kan men een dokter verplichten om de 6 maanden drie buizen bloed af te tappen bij al zijn patiënten? Het RIZIV zal tevreden zijn....
Jaarlijks wordt er bij mij ook één bloedstaal afgenomen. Dat volstaat voor de controlediagnose die men bij mij moet doen.
Er bestaat geen enkele regel die verplicht bij bloedafname minimum drie buisjes af te tappen.

Men kan een dokter niet aansprakelijk stellen voor ziektes die men ooit eens zou kunnen krijgen.
Er zijn zelfs geen wettelijke voorschriften voor algemene preventieve onderzoeken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2015 13:42

Mijn huisdokter heeft nog NOOIT bloed afgenomen van mij. Ik begrijp de vraag niet goed. Waarom zou de huisdokter nalatig geweest zijn? Ik denk dat er bijzonder weinig huisdokters zijn die zomaar "standaard" om de zoveel maand een bloedstaal nemen van hun patiënten, zonder deftige reden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 23 mar 2015 14:15

Mijn moeder is ook rond die leeftijd heeft ook regelmatige bloedcontroles wat met haar specifieke medische achtergrond te maken heeft.
Het aantal buisjes bloed dat men afneemt hangt volledig af van welke specifieke onderzoeken men in het bloed laat doen. Voor bepaalde onderzoeken volstaat 1 buisje, voor andere 2 en voor nog andere heeft men 3 buisjes nodig. Dit hangt volledig af van welke vakjes de arts aankruist op het blad voor het labo. Kan misschien zelfs nog van labo tot labo verschillen, naargelang met welke apparaten ze er werken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2015 14:39

Misschien kan de topic starter even de reden van de bloedstalen (van één buisje) verduidelijken? Als dit inderdaad controle-onderzoeken voor één bepaald iets is, is dit volkomen normaal.

Ik begrijp nog steeds niet waarom de topic starter denkt dat de huisdokter nalatig geweest is, eigenlijk? Toch niet enkel op basis van het aantal buisjes bloed dat hij al dan niet afgenomen heeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

GB2702
Berichten: 232

#6 , 23 mar 2015 15:41

bij bloedanalyses gebruiken ze verschillende tubes met een specifieke kleurdop. Aan de hand van het soort tube kunnen ze in het labo verschillende onderzoeken doen.

vb: de gele of rode tube is de meest gebruikte tube en wordt gebruikt voor Biochemie, immunochemie, serologie onderzoeken in deze tube zit een stollingsactivator.

Dus als de ene dokter tevreden is met onderzoeken te laten doen waar hij alleen deze tube voor nodig heeft is er maar 1 tube nodig.

De andere dokter zal liever een uitgebreid onderzoek laten doen in het labo en zal dus ook meer tubes gebruiken welke dan ook een andere kleurdop hebben.

karl Goyens
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 23 mar 2015 16:31

Zij was diabetespatiënt. Door het niet laten uitvoeren van de juiste bloedanalyse werd laattijdig Leukemie vastgesteld. Vandaag werd alle medicatie stopgezet zoals een DNR3. Het overlijden wordt eerstdaags verwacht. Alvast bedankt voor jullie reactie maar dit heeft me echt niet geholpen. Ben zelf diabetespatiënt en heb altijd minimum drie bloedbuisjes moeten laten onderzoeken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2015 16:50

Zoals hierboven reeds uitgelegd hangt het aantal buisjes af van wat de huisdokter wil laten onderzoeken. Ik kan me voorstellen dat bij een diabetespatiënt bepaalde huisdokters met één buisje genoeg hebben (bijvoorbeeld insuline meten in het bloed. Ik zeg maar wat, ik ben geen dokter). Jouw huisdokter zal naast enkel de insuline, nog een aantal andere parameters willen laten testen, waarschijnlijk (mogelijk preventie), waardoor hij meer buisjes nodig heeft.

Uw bewering
Door het niet laten uitvoeren van de juiste bloedanalyse werd laattijdig Leukemie vastgesteld.
gaat moeilijk hard te maken zijn, denk ik. Stel dat uw moeder geen diabetes had gehad, had ze waarschijnlijk bij haar huisdokter nooit of slechts zeer sporadisch een bloedonderzoek moeten laten doen, en was de Leukemie waarschijnlijk ook laattijdig vastgesteld? Je verwijt haar huisdokter eigenlijk dat hij een ziekte niet op voorhand kon voorspellen. Ik zou me daar niet te veel op focusen.

Om even een persoonlijk verhaal te delen: bij ons zoontje werd op 3-jarige leeftijd een scoliose (kromming) van de ruggengraat vastgesteld. De orthopedist die hem behandelde liet hem een korset maken om de scoliose bij te sturen. Hij zou dit 23u op 24 moeten dragen. Oorzaak van de scoliose was onbekend. Bij veel scolioses komt de echte oorzaak nooit naar boven. Maanden later liet ons zoontje echter zijn hoofd hangen. Hij kreeg het niet meer opgericht. Bijkomende onderzoeken volgden. Bleek dat hij een tumor in het ruggenmerg had. Dit was de oorzaak van de scoliose. Ondertussen zijn we bijna een jaar verder. Tumor is voor een groot deel verwijderd en ons zoontje kan nog lopen. We moeten nu om de paar maand op controle (inclusief MRI scan).

Moeten wij nu kwaad zijn op de orthopedist die niet meteen een MRI scan liet maken zodat meteen de tumor aan het licht gekomen was? Dan had de tumor maanden vroeger ontdekt geweest en was hij kleiner geweest / makkelijker te verwijderen. Naar ons aanvoelen heeft de orthopedist geen fout gemaakt, aangezien hij ook geen kristallen bol heeft. De medische wetenschap staat ver, maar een mens kan nooit alle mogelijke scenario's voorzien.

Ik raad je aan dit te laten rusten en je te concentreren op wat echt belangrijk is: de tijd die je nog rest met je moeder! Ik wens je alvast veel sterkte toe...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 23 mar 2015 16:55

Ik sluit me aan bij de laatste zin van Gebruiker21.

(om leukemie echt vroegtijdig op te sporen zou men preventief periodiek een beenmergpunctie moeten laten uitvoeren...)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Berichten: 2513

#10 , 23 mar 2015 23:12

Ik heb zelfs onze huisdokter verplicht (omwille van schildlierziekte) het bloedonderzoek af te ronden bij 2 waarden, nl. de THS en T4. De rekeningen liepen zo erg op dat ik zelf meer dan 30 € per bloedafname zelf moest opleggen. Persoonlijk vond ik dat de HA mijn portefeuille oplichtte, maar ook die van de CM!

Na een berisping van mijnentwege lette hij wel op wat hij liet onderzoeken.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#11 , 24 mar 2015 08:20

Karl,

Veel sterkte!
Ik kan je ook alleen maar aanraden je op het belangrijkste te concentreren : de tijd die je moeder rest.
Je kan je moeder helaas niet langer houden door die arts verantwoordelijk te stellen.
En zelfs nog is het niet gezegd dat als haar arts die 3 stalen genomen had 6 maanden geleden dat er dan leukemie kon worden vastgesteld.
Als, als, als... geeft geen zekerheden.

Mijn vader is op 57-jarige leeftijd aan complicaties van leukemie gestorven. Ik heb de artsen ook van alles verweten. Maar je komt er niet verder mee en ik berust in het einde van zijn lijdensweg. Ik ben best gelukkig.
Mijn schoonbroer is ook op 57-jarige leeftijd overleden aan complicaties van een maagperforatie. Mijn zus en haar kinderen hebben het ziekenhuis de schuld gegeven met zelfs artikels in de krant. We zijn 2 jaar verder en ze blijven om hem treuren en de dokters verwijten maken. Ze blijven gewoon steken in hun leven en geven zichzelf niet de mogelijkheid om de draad weer op te pikken en gelukkig te zijn.

De keuze is aan jou. Neem de verstandigste.

Terug naar “Medische Fouten”