Tandarts aansprakelijk?

bentium
Topic Starter
Berichten: 24

Tandarts aansprakelijk?

#1 , 21 mar 2015 18:25

Al bijna mijn hele leven lang ga ik naar dezelfde tandarts. Heel mijn omgeving (inclusief huisarts) is zeer content over deze man, nooit problemen. Ze zeggen zelfs dat hij een hele goeie is.
Dus ik dacht, ik zit hier goed.

Blijkt nu zo niet.

Nooit had ik noemenswaardige problemen, buiten een occasioneel gaatje. Ik poets altijd mijn tanden elke ochtend en avond, ik flos + mondspoelwater.

Zo'n 2 tal weken geleden had ik enorm veel en ondraagelijke kiespijn (linkerkaak, onderkant). Ik ben zo snel mogelijk dat ik kon naar de tandarts gegaan en wat bleek: de zenuw is aan het afsterven/afgestorven: de tand moet er uit.
Deze is nu afgelopen woensdag getrokken. Ik wist wel dat het ooit bij deze tand zat aan te komen, want deze heeft ooit een breuk opgelopen die amper te herstellen was.

Vrijdag ben ik opgestaan met aan de andere kant van mijn gezicht (rechtsboven) wat pijn. Ik dacht: dit is misschien wat tandvleesontsteking ofzo, nog eens goed geflossed + gespoeld. Heel de dag door amper problemen met gehad. Dus ik dacht dat het aan het genezen was.
Nu vandaag, zaterdag, sta ik op, geen pijn. Ik begin te ontbijten: enorm veel pijn, bij alles wat ik eet. Na het tanden poetsen verdween de pijn terug. De pijn voelde aan zoals die afgestorven tand, dus ik wist direct dat er iets niet klopte. Ik direct naar een tandarts van wacht.
Deze nam een foto en op die kleine foto stonden 8 tanden: AL!!!! deze tanden hadden problemen, gaatjes, vullingen met vuil onder, een wijsheidskies die plat ligt en inderdaad: 1 tand waarvan de zenuw ontstoken is, en dus ook op korte termijn er uit zal moeten (heel de bovenkant is aangetast, dus hij kan wel blijven, maar dan moet er een kroon op).
Deze tandarts vroeg of ik wel naar een tandarts ga: waarop ik enkel maar kon antwoorden: elk halfjaar.
Mijn tandarts neemt NOOIT een foto, aangezien ik nooit naar een andere tandarts (of toch niet kan herinneren) ben gegaan, weet ik dus niet beter. Blijkbaar moet men dit om het jaar/2 jaar doen.

Dus nu zal die 2de tand er ook uit moeten en mogelijks zelfs een 3de om die wijsheidstand er uit te kunnen halen.
Dit wil zeggen dat ik 3 implantanten moet laten zetten, met een totale kostprijs van 6000-7500€.

Dit is toch niet normaal? kan ik hier de tandarts aansprakelijk voor stellen wegens nalatigheid en een deel van de kosten terugtrekken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 mar 2015 18:30

Nog nooit gehoord dat een tandarts tweemaal per jaar een panoramische foto moet nemen van je gebit.
Lijkt me onmogelijk uw tandarts hiervoor aansprakelijk te stellen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bentium
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 21 mar 2015 18:38

Zoals ik zei: om het jaar - 2 jaar
Mijn tandarts heeft nog nooit een foto genomen, buiten toen 1 malig van die slechte kies die nu getrokken is

Reclame

Terug naar “Medische Fouten”