Fout brilvoorschrift oogarts

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Fout brilvoorschrift oogarts

#1 , 21 jan 2015 09:07

Kan er iemand hier meer over zeggen? (heb ik gelijk?)

Al +10 jaar drager van contactlenzen, waar bij er altijd al een verschil zat op de ogen. (1 oog slechter en dus ook een andere lens)

Laatste tijd veel irritaties van de lenzen als ik ze lang in heb, dus wil ik me een bril aanschaffen zodat ik kan afwisselen.

Ik ga eerst langs bij een oogarts om een correcte meting te laten doen.

Ik krijg een voorschrift en hiermee bestel ik een bril.

Bij het proberen van de bril merk ik dat de sterkte niet juist is.
Blijkt dat op het voorschrift de waarden van het linkeroog bij het rechteroog staan en omgekeerd.

Bij contact met de assistente van de oogarts zegt zei dat het ook een beetje mijn fout is:
-ik heb de bril online besteld (voorschrift doorgemaild), bij een fysieke optieker hadden ze deze fout opgemerkt
-onderaan het voorschrift staat dat de resultaten gebaseerd zijn op 1 meting en dat de "waarden" niet als definitief kunnen beschouwd worden.

Mijn gedacht:
-ik bestel een bril waar ik wil, had het voorschrift juist geweest dan was er geen probleem
-dat de waarden iets kunnen afwijken kan ik inkomen, maar als het rechteroog slechter is dan het linker gaat dit niet plots omdraaien.

Is het de moeite om deze aangetekend in gebreke te stellen of zal het niets uithalen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2015 09:10

Lijkt me een beroepsfout waar ze normaal gezien voor verzekerd zouden moeten zijn.

edit: Hoeveel verschil zit er tussen beide ogen?

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#3 , 21 jan 2015 10:22

Verschil in sterkte 0.75 (gaat in stappen van 0.25, dus 3 stappen verschil)
Verschil in cylinder: 2.00

Reclame

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2015 11:13

Ik ben geen oogarts, maar dat lijkt me al een te groot verschil om (door de oogarts) te kunnen claimen dat de meeting op dat ogenblik toch overeenkwam met wat op het voorschrift staat.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2015 14:50

Kan je misschien ook onderbouwen waarom TS mee aansprakelijk zou zijn? Welke fout zou hij gemaakt hebben?

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 21 jan 2015 15:00

Kan dokter zijn geschrift lezen misschien?

Mijn bescheiden mening fout van dokter ...

VDG2
Berichten: 785

#7 , 21 jan 2015 15:59

Mijns inziens zijn jullie beiden (uzelf en de oogarts) aansprakelijk.
Als brildrager zie ik totaal niet in waarom TS aansprakelijk zou zijn. Ik ga ervan uit dat de oogarts in de eerste plaats over de nodige kennis beschikt om het verschil tussen links en rechts te kennen. Bovendien is het niet aan TS om de waarden op het voorschrift te controleren gezien hij daarvoor niet over de nodige kennis beschikt. En wie is hij trouwens om de kennis van de arts in twijfel te trekken? Tenzij dit natuurlijk zo flagrant fout lijkt dat elk normaal, voorzichtig en redelijk (brildragende) mens dit zou opmerken? (bv. als de arts aangeeft dat zijn sterkte op korte tijd met 5ptn gestegen is van 2 naar 7 terwijl je zelf niet merkt dat je slechter ziet, wat hier duidelijk niet het geval is.)

Tot slot wordt niet steeds mondeling vermeld wat de specifieke waarden zijn. Om u een voorbeeld te geven. Als ik bij mijn oogarts ga, deelt hij mee of er een verandering is opgetreden en of deze al dan niet significant is, waarna ik een voorschrift krijg met de effectieve waarden op. Op welke manier zou ik dan kunnen gehouden worden deze waarden te controleren?? Ik ken daar zelf niks van en veronderstel, mijn inziens terecht, dat de oogarts de metingen zowel correct uitvoert als neerschrijft op het voorschrift.

Voor zover ik "zie" is deze oogarts aansprakelijk voor zijn eigen (domme) fout.

VDG2
Berichten: 785

#8 , 21 jan 2015 16:17

Omdat de patiënt eveneens onderworpen is aan de zorgvuldigheidsnorm en de arts kan dit inroepen als verweermiddel. De oogarts zou kunnen opwerpen dat zijn patiënt niet heeft gehandeld zoals van een normaal zorgvuldige patiënt, geplaatst in dezelfde omstandigheden.
Indien elk normaal, redelijk en zorgvuldig brildrager de "fout" niet zou opmerken is er geen zorgvuldigheidsnorm overschreden. In dit geval was de 'fout' niet van de orde dat elk normaal, redelijk en zorgvuldig brildrager deze zou opmerken.
Een zorgvuldige patiënt zal na een bezoek aan de oogarts naar de opticien gaan. Deze heeft de plicht het voorschrift te controleren waardoor er sowieso door de optieker een check zou zijn uitgevoerd op de gezichtsscherpte e.d. en zo de fout in het voorschrift ontdekt hebben.


Kan u dit ook onderbouwen? Zoals u het stelt zijn alle mensen die online lenzen bestellen onzorgvuldig? Wat u hier doet is de aansprakelijkheid verschuiven naar de patiënt. Klinkklare onzin.
Zolang je de meting laat uitvoeren door een oogarts en op basis van het voorschrift de bestelling plaatst, handel je volgens mij als zorgvuldig patiënt. Een zorgvuldige oogarts zal immers steeds de correcte waarden noteren of zelf zijn fout opmerken bij een snelle controle van zijn voorschrift. En een zorgvuldig patiënt zal een flagrante fout opmerken. Maar dergelijk verschil zoals bij TS zal quasi niemand opmerken, ook niet de meest zorgvuldige patiënt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 21 jan 2015 16:30

Je had dit ook kunnen voorkomen door naar een degelijke optieker te gaan. Mijn optieker controleert telkenmale de waarden die de oogarts heeft voorgeschreven. Enige jaren terug was hij van mening dat ik beter zou kunnen zien met een iets afwijkende waarde. Na een telefoontje met de oogarts werden de glazen met die andere waarden besteld en geplaatst, en ik zie er vandaag de dag nog steeds goed door. :)

Joeri_J
Berichten: 650

#10 , 21 jan 2015 16:35

Naar mijn mening is er toch een verschil tussen wat je kan doen om fouten te voorkomen, en wanneer je verantwoordelijk bent voor die fouten...

TS heeft gehandeld hoe hij moest handelen, naar een dokter geweest, een voorschrift gekregen, volgens voorschrift zijn bril/lenzen verkregen.

Als men verplicht gaat worden om elke officieel verkregen document/attest te laten dubbel controleren door iemand anders, en indien men dit niet doet verantwoordelijk gesteld word op de fouten in dit document/attest als niet expert, tja...

VDG2
Berichten: 785

#11 , 21 jan 2015 16:51

Evenzo voor mensen die online medicijnen aankopen.
De vergelijking met medicijnen gaat volgens mij niet (helemaal) op hoor. Het gaat hier om een product (lenzen) op voorschrift. Voor zover ik weet kan je online geen medicijnen op voorschrift bestellen (toch niet op legale wijze). De bestelde lenzen daarentegen konden perfect legaal online besteld worden.

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 21 jan 2015 17:01

dokter schrijft mij een bepaald medicijn voor ... nu gezien dat niet meer leverbaar is schrijft hij een soortgelijk voor.
Apotheker zei me dat het medicijn niet hetzelfde was ... hoe kan ik dat nu weten?na telefonisch contact was het ok maar dosis was anders dus aantal per dag moest worden aangepast.
Blijkbaar is database bij dokters niet up-to-date.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 jan 2015 09:37

Wanneer kunt u met een gerust hart lenzen op het internet kopen?


De eerste verplichte stap is een afspraak bij de oogarts. Die zal welbepaalde lenzen (correctie, grootte, merk, enz.) en ook het geschikte onderhoudsproduct voorschrijven.
Daarna moet u naar de opticien. Hij zal u, net als een apotheker, de producten geven die op het voorschrift van de oogarts staan. De opticien is een professionele gezondheidswerker die de plicht heeft om het voorschrift te controleren en advies te verstrekken. Hij moet zijn advies de eerste keer meegeven en ook daarna blijven herhalen. Dan pas, als de patiënt een oogarts heeft geraadpleegd, als de opticien het voorschrift heeft gecontroleerd en als de patiënt zijn gebruiksaanwijzingen heeft gekregen, is internet verantwoord.

Bron: http://www.e-gezondheid.be/lenzen-kopen ... tueel/1052" onclick="window.open(this.href);return false;
Een bril is geen paar lenzen. Lenzen komen rechtstreeks in contact met uw ogen, waardoor zowel de samenstelling van het lenzenmateriaal als de gebruikte bewaar- en reinigingsproducten een invloed hebben op het comfort van de patiënt. Bij een bril is enkel de sterkte (in zijn verschillende dimensies) van belang, en de correcte opmeting hiervan is de verantwoordelijkheid van de oogarts.
Het topic handelt hier over een bril en geen lenzen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 24 jan 2015 06:36


Over klinkklare onzin leest u meer in onderstaande link:

http://elfri.be/juridische-informatie/klinkklare-onzin" onclick="window.open(this.href);return false;
Een zorgvuldige persoon die iets over taal wil zeggen verwijst niet naar een jurist voor de betekenis van een niet-juridische term.

'Klinkklaar' betekent in deze context gewoon "duidelijk", niet " correct".

Verder kan de OP imho hier ook geen enkele fout verweten worden. Zo niet, kan je niks dat door professionelen aangeraden wordt, via internet aankopen. Een opticien is, voor een bril bij een gewone consument, even noodzakelijk als het advies dat ik in een doe het zelf zaak krijg. Wat niet wil zeggen dat de opticien geen extra controle kan zijn en ook geen fout aansprakelijkheid kan hebben, maar niks vereist een dubbele controle.

BrechtS
Berichten: 463

#15 , 25 jan 2015 15:11

Verschil in sterkte 0.75 (gaat in stappen van 0.25, dus 3 stappen verschil)
Verschil in cylinder: 2.00
Dat is een zeer grote afwijking. Toch zeker naar de gebruiker toe.
Hier wat Wikipedia informatie
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dioptrie" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lenzenformule" onclick="window.open(this.href);return false;

Wij moesten bioprtie kunnen berekenen bij medische fysica (bachelor geneeskunde).
Het gaat om positieve waardes dus gaat het om verziendheid. Daarbij werkt een bril zo dat hij het nabijheidssensor corrigeert. Het nabijheidspunt is het dichtste punt waarop men gedetailleerd kan kijken. Een normaal nabijheidspunt ligt rond de 25 cm. Als iemand nabijheidspunt op 50 cm ligt, dan wordt dit gecorrigeerd naar 25 cm door een bril met dioptrie 2. Als die persoon dan een 2.75 dioptrie-bril krijgt, dan zal het nabijheidspunt teveel gecorrigeerd worden. Namelijk wordt de correctie uitgevoerd alsof het ongecorrigeerde nabijheidspunt ligt op 80 cm. Of omgekeerd: het ongecorrigeerde nabijheidspunt van 0,5 cm komt te liggen op 21 cm van het oog.

Stel dat dus die persoon bij het ene oog een dioptrie van 2 nodig heeft en bij het andere een dioptrie van 2,75 maar dat er per stommiteit/medische fout de sterktes worden verwisseld van oog, dan gebeurt het volgende:
- het oog dat dioptrie 2 moet krijgen, krijgt dan 2,75. Kolen we bij het bovenstaande uit: het nabijheidspunt wordt te sterk gecorrigeerd en komt zo te dicht bij het oog te liggen, in dit voorbeeld 4 cm dichter dan het normale nabijheidspunt.
- het oog dat dioptrie 2,75 moet krijgen, krijgt dan 2. Hierbij wordt het nabijheidspunt dus niet genoeg gecorrigeerd en zal dan op 31 cm liggen.

Het nabijheidspunt zal dan dus beperkt zijn tot 31 cm omdat als men dan dichter zou kijken, het ene oog onvoldoende correctie heeft gekregen en dus enkel een verstrooid beeld ontvangt (dus men ziet wazig). Zo heeft men geen dieptepunt meer en kan het lezen extra moeilijk worden. Dus extra belasting van de ogen met de gevolgen die eraan liggen. Het geeft een groot verschil in belasting op de ogen en zal dus leiden tot rapper vermoeid zijn, meer hoofdpijn en dergelijke. Het is zoals mensen die geen bril nodig hebben, een bril testen van iemand. Bij kleine brilsterktes maakt dat niet veel uit, de persoon zal wat wazig zien. Bij grotere brilsterktes begint men ook direct van 'die bril doet pijn aan mijn ogen' of 'ik krijg er hoofdpijn van'. Moest men de bril met kleine afwijking lang proberen dragen dan zal men na verloop van tijd ook die pijn aan de toen hebben (vermoeidheid van de ogen) en ook de hoofdpijn.

Klein verschil in cijfertjes, groot verschil in comfort/gevolgen. Ik zou de oogarts op die fout wijzen. Hij kan het niet op u steken als hij zelf de fout heeft gemaakt en u die kunt bewijzen. Hij kan misschien wel afkomen van 'u weet toch ook wel welk oog het zwakste is' maar dat zou hij niet kunnen bewijzen, dus wijs hem erop. Aangetekend in gebreke stellen lijkt me zeker een goed idee als u van plan bent de kosten voor die foutieve bril op hem te verhalen via de rechtbank. Dit lijkt me zeker ook een medische fout, dus misschien ook erbij zitten dat u de orde der geneesheren gaat informeren. Sat zal hem aansporen een minnelijke schikking te treffen.

Terug naar “Medische Fouten”