Een persoonskamer

Boregard
Topic Starter
Berichten: 245

Een persoonskamer

#1 , 20 jan 2015 16:46

Kan of mag een arts-chirurg eisen dat een patiënt (klant, want dit is het in feite) een een kamer voor 1 persoon neemt?.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 20 jan 2015 17:43

Soms kan een arts het nodig vinden dat zijn patiënt alleen op een kamer ligt vb. na een zware operatie.
Indien die patiënt niet gekozen heeft voor dit type kamer, dan zullen hem geen extra kosten mogen aangerekend worden.
Of is dat misschien in privé-ziekenhuizen anders?

VDG2
Berichten: 785

#3 , 20 jan 2015 17:51

Vriendin heeft het meegemaakt. Arts weigerde een (niet-spoedeisende) operatie uit te voeren als de patiënt/klant niet voor een eenpersoonskamer opteerde. Vraag mij ook wel af of dat kan. Was louter omdat ze dan wel supplementen kon aanrekenen en niet uit medische noodzaak.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 20 jan 2015 18:02

klacht via ziekenfonds en via Orde van geneesheren.
Bijgevoegde zin :
Zou dit toch in die context als vorm van afpersing aanzien.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 20 jan 2015 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 20 jan 2015 18:20

Waarschijnlijk is die niet geconventioneerd. Dan vragen ze wat ze willen.
Trouwens het is al jaren geleden dat ik nog bij een dokter ben geweest die de RIZIV tarieven respecteert.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 20 jan 2015 18:41

Een aantal maanden geleden was hier ook een topic over een arts die weigerde een bepaalde ingreep uit te voeren indien patiënt geen eenpersoonskamer wou nemen.

Kort geleden stond er in het blad van de CM dat dit niet mocht. Het gaat hem inderdaad meestal enkel over de ereloonsupplementen die de arts wil kunnen opstrijken.

CM raadde aan dit aan de mutualiteit te melden. Ik vraag me echter af hoeveel dit je vooruit helpt wanneer je voor de situatie staat.

VDG2
Berichten: 785

#7 , 20 jan 2015 21:00

Een beetje off topic maar gezien wel relevant toch nog dit. Betrof inderdaad een niet geconventioneerde arts. De dokter in kwestie had zelf nog het lef om te zeggen dat ze ga gerust naar een ander mocht, maar dat mensen komen van heinde en verre voor haar kwamen dus dat ze nergens beter zou vinden en haar kind niet de beste zorgen zou geven. Ik moet toegeven dat ik serieus in shock was toen ik het verhaal hoorde. Het ging trouwens om een patiënt van 6 jaar. De moeder heeft uiteindelijk toegestemd omdat ze zich schuldig voelde dat ze haar kind anders niet de beste kansen gaf. Intussen was ze wel gepluimd... In mijn ogen was dit inderdaad afpersing zoals Franciscus zegt.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 20 jan 2015 21:12

Zou ik zo wie zo klacht bij Orde voor neerleggen en persoonlijk zou ik niet aarzelen om en ziekenfonds in te lichten en strafklacht neer te leggen.

artemis
Berichten: 3293

#9 , 20 jan 2015 21:48

Geconventioneerd of niet, een arts mag volgens artikel in blad CM nooit een patiënt weigeren op basis van de gekozen kamer.
Anders wordt het klassegeneeskunde.

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 20 jan 2015 22:47

Noch weigeren te verzorgen ...ook al is dat maar de minimale zorg die wordt verstrekt.

Boregard
Topic Starter
Berichten: 245

#11 , 21 jan 2015 15:03

Bedankt voor de info.
Heb zelf ooit eens op een inschrijfformulier "iets" gezet zoals --onder voorbehoud van erelonen.--
Dat mag niet, da
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Boregard
Topic Starter
Berichten: 245

#12 , 21 jan 2015 15:05

Dat kan niet, enz...
Moeder werd toch geholpen.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Tope
Berichten: 916

#13 , 03 feb 2015 17:08

Interessante lectuur: http://trends.knack.be/economie/finance ... aign=knack" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Medische Fouten”