overleden na medische fout

cinneke
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: ovl

overleden na medische fout

#1 , 11 aug 2007 20:42

Hoi iedereen,
bij mijn peter werd er smaandags een kleine ingreep gedaan een cyste op de darmen werd verwijdert deze bleek niet kwaadaardig te zijn.
mijn peter vloekte even en zegde was ingreep voor niks.
zaterdag morgen aan tafel eet hij zijn boterham samen met mijn meter na een twee uurtjes krijgt hij hevige buikkrampen gaat naar toilet maar ging niet.mijn meter besloot dokter en mijn nonkel op te bellen die besloten mijn peter dan naar ziekenhuis te brengen.waar ze hem dan met spoed moesten opereren er zou die maandag bij de kleine ingreep een medische fout zijn gebeurt zegde de dokter mijnpeter had een darmperforatie opgelopen smaandags en zaterdags er de pijn van ondervonden zijn buik zat vol stoelgang dat een buikvlies onsteking te weeg bracht.ze opereerde mijn peter houde hem onder narcose en morfine en nog zovele pijn stilling en antibioticas tot zondag.de eerste maal dat ik er bij ging op bezoek draaide zijn ogen telkens weg hij prate niet het was echt een benauwlijk zicht.paar dagen later ging ik terug bij hem vorige zaterdag 4/8 hij prate hij had het warm maar voor de rest was hij heel goed we hoorde zelf van de verpleging dat er smaandags zou worden beslist om hem over te brengen naar een gewone kamer.
tot zondag middag ze geheel onverwacht mijn peter onder narcose brachten dit op de afdeling intensive zelf
mijn meter was op bezoek ze stuurde haar naar huis, terwijl ze wisten dat mijn peter stilaan aan het gaan was.mijn meter was nog niet zolang thuis toen er telefoon kwam met de melding dat mijn peter een hartstilstand zou hebben gehad/er klopt iets niet dit is niet logisch
plus dat hij nog niet eens berecht is in het ziekenhuis dit is echt niet menswaardig ingelovelijk
wetend dat mijn peter elle dag in tuin werkte niet enkel in eigen tuin ook bij familie hij reed op zijn 82j nog met bromfiets deed alle papier werk kwa rekeningen enz hij zorgde voor mijn meter hij poetste kookte enz voor men meter en hem dan op zo een manier moeten afgeven zonder enige duidelijke uitleg en na zeker zijnde van medische fouten is erg zwaar om dragen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cinneke
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: ovl

#2 , 12 aug 2007 13:49

Zijn er mensen die ook zo iets mee maakte?
zoek lotgenoten hier over en info wat we eventueel nog kunnen doen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 13 aug 2007 15:39

?Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.Art.1383.Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.(Burgerlijk Wetboek).

Indien u over rechtsbijstand beschikt bij uw ?familiale? verzekering,vraag die verzekeraar dan die rechtsbijstand.

?Art.39.?1. De ziekenfondsen en landsbonden kunnen met instemming van de betrokken leden...in rechte optreden...in het kader van...3b en c,en 7 ??2 en 4..."(Ziekenfondsenwet 6 augustus 1990).

?Door de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen te machtigen om in rechte op te treden,op eigen kosten om de belangen van hun leden te verdedigen,heeft de wetgever voor een categorie van rechtzoekenden en voor bepaalde categorie?n van geschillen een betere toegang tot de rechtbanken willen organiseren.?(Arbitragehof nr.24/92,2 april 1992).

U kan uw ziekenfonds dus vragen op te treden in deze zaak.

?Art.420.Indien het gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg alleen slagen of verwondingen ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen.?(Strafwetboek 8 juni 1867).

U kan dus ook klacht neerleggen bij de procureur des Konings,rechtstreeks of via de politie,ook tegen onbekende.

15 MEI 2007. - Wet betreffende de vergoeding van schade als gevolg van gezondheidszorg,wordt pas van kracht op 1 januari 2008.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#4 , 09 sep 2007 00:09

Bij mij meter is er ook zoiets gebeurt,ze klachten al lang van buikpijn,in het ziekenhuis deden ze allerei onderzoeken en zeiden dat ze niets had maar ze bleef klagen en dat heeft weken geduurt en plots op een maandag gaan we op bezoek en word ze op dat moment weggebracht wij verschoten en vroegen meer uitleg en wat bleek die pijn dat ze had kwam van haar darmen,dus het werd een spoed opperatie,achteraf zei de dochter dat de opperatie goed verlopen was maar ze had nog pijn en als ze voor de verzorging kwamen en het laken wegdeden kon je er niet bij blijven dat er zo een stank was,nu achter 3 weken was ze overleden,volgens mij was de opperatie te laat en waren haar darmen opengescheurt en was er vloeistof in haar buik gelopen.Wij hebben er niets tegen gedaan maar de vertrouwen in een ziekenhuis is ver zoek.

cathyliekens
Berichten: 12

#5 , 22 nov 2007 00:13

Klacht neerleggen bij de orde van geneesheren heeft geen zin: dan krijgt ge een brief dat ze het zullen onderzoeken maar ge gaat nooit een antwoord krijgen in welke zin ook.

Tope
Berichten: 916

#6 , 22 nov 2007 09:59

Normaal gezien kan je op de juridische dienst van ziekenfondsen terecht met klachten over medische fouten.

Beachcomber
Berichten: 572

#7 , 22 nov 2007 12:10

Dit is een zaak die je zonder advokaat met ervaring niet kan aanvatten. Ik raad jullie aan hulp te zoeken.

Terug naar “Medische Fouten”