Recht op geld terug van dierenarts?

LJvtg
Topic Starter
Berichten: 1

Recht op geld terug van dierenarts?

#1 , 03 jul 2014 14:47

Nu bijna een maand geleden kwam mijn kat met slepende achterpootjes bij ons huis aan. Wij vermoede dat ze was aangereden en hebben de dierenarts gebeld (op een zondag) en konden gelijk komen.
Na een kort onderzoek (+-10 min) was de conclusie voor nu dat de kat misschien een verlamming had opgelopen in haar rugwervel. Zijn advies was om haar een nachtje telaten blijven en haar de volgende dag verder te onderzoeken. Mocht het dan nodig zijn om foto's te maken zou hij eerst contact met mij opnemen.

Hier van uit gaande heb ik maandagmiddag toch maar even zelf gebeld, en bleek het dat de foto's al waren gemaakt. Ook waren er verschillende medicaties ingespoten en was ik hier al een behoorlijk kapitaal aan kwijt!
Ik probeerde contact te krijgen met de arts van zondag, waar ik mijn afspraken mee had gemaakt. De assistent moffelde het maar weg als een foutje, maar ik vind het raar dat ze zonder overleg met een behandeling zijn begonnen.

Ik ben nog student en heb hard gespaard om mijn studie verder kunnen te betalen en eindelijk met mijn vriend samen te gaan wonen. Als ze hun woord hadden gehouden had ik gevraagd naar de mogelijke behandeling en kosten ervan (wat mij uit eindelijk totaal €1.044,- heeft gekost) had ik gekozen om haar te laten inslapen. Het katje leeft nu namelijk wel maar is verlamd in staart en rechterachter poot. Haar blaas en ontlasting heeft ze niet in eigenhand vandaar dat ik als een baby voor haar moet zorgen en haar in een bench moet houden.

Ik ben een gesprek met de arts aangegaan en gaf zijn fout toe maar heb er uit eindelijk geen resultaat van gezien behalve een excuus.

Ik vind dit niet terecht gehandeld, maar kom moeilijk aan mijn recht als ik contact met de dierenkliniek heb. Mijn vraag is wat ik hier aan kan doen en of er een mogelijkheid is om in ieder geval een gedeelte van het geld terug te krijgen.

Mijn kat heeft zo geen leven en met vreselijke pijn in mijn hart moet ik haar waarschijnlijk toch in laten slapen :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2014 14:53

Heeft de dierenarts het werk voor de 1044€ gedaan ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 03 jul 2014 15:09

U moet die kat alleszins laten inslapen.
Dit is niet diervriendelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 03 jul 2014 15:36

U kan een klacht indienen bij de Orde der Dierenartsen, let wel die kan enkel 'optreden bij een klacht omtrent de deontologie van het dierenartsenberoep, d.i. alles waarvan melding wordt gemaakt in de Code der Plichtenleer (zie rubriek Juridisch)'

http://www.ordederdierenartsen.be/index.php/klachten

In de rubriek 'Juridsich' staat te lezen op blz 8:
IV. De dierenarts en het cliënteel
Art. 17
De dierenarts moet:
1. onder alle omstandigheden de vrije keuze van de klant respecteren;
2. voldoende uitleg geven om een weloverwogen toestemming te bekomen van de eigenaar, of bij ontstentenis ervan, van de verantwoordelijke van het dier, met name door hem op de hoogte te stellen van de prijs en het
risico van de uit te voeren handeling;

3. behoudens niet betaling van het ereloon, op vraag van de eigenaar of bij
gebreke eraan van de verantwoordelijke van het dier, het medisch dossier van het dier overhandigen of een kopie ervan.
http://www.ordederdierenartsen.be/_cms/ ... and_19.pdf

Zorg dat u over een zo gedetailleerd mogelijke ereloonnota van deze dierenarts/dierenkliniek beschikt om erbij te voegen.

Veel sterkte en wijsheid met de kat. Wat is de prognose? De bezenuwingen die voor de ontlasting zorgen 'kunnen' zich soms herstellen maar er is geen garantie. De urine zal ze nu vermoedelijk laten lopen maar kan ze uit zichzelf stoelgang maken of zit ze verstopt?

Terug naar “Medische Fouten”