Medische fout?

Sas_001
Topic Starter
Berichten: 1

Medische fout?

#1 , 08 okt 2013 19:16

Hey iedereen!

Ik zal kort even mijn situatie schetsen. Ik moest vrijdagmiddag een kleine ingreep ondergaan in de dagkliniek. De dokter was al meer dan een uur te laat en had bovendien 3 patiënten op hetzelfde uur ingepland. Omdat alles zo snel moest gaan, werd er geen medische check-up gedaan voor ik het ziekenhuis mocht verlaten. Diezelfde avond ben ik naar spoed gebracht en daar ben ik 's nachts opnieuw geopereerd. Wat bleek nu? De dokter was tijdens de eerste operatie 2 aders vergeten dicht te naaien, waardoor ik enorm veel bloed verloren ben. Volgens de artsen uit het tweede ziekenhuis ben ik door het oog van de naald gekropen en had dit fataal kunnen aflopen als ik tot 's morgens had gewacht. Het gevolg is nu dat ik een enorm ijzertekort heb, een veel langere revalidatie tegemoet ga en daarbovenop nog heel wat extra ziekenhuiskosten kan betalen. Kan ik de eerste dokter aansprakelijk stellen? Voor een operatie teken je een toestemmingsformulier, maar ik vind dit toch een enorme medische nalatigheid.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 okt 2013 08:10

“Art.39.§ 1. De ziekenfondsen en de landsbonden kunnen met de instemming van de betrokken leden of de personen te hunnen laste, in rechte optreden ter verdediging van de belangen van deze personen ten opzichte van derden in het kader van de diensten bedoeld in de artikelen 3, b) en c), en 7, §§ 2 en 4.De ziekenfondsen en de landsbonden kunnen in rechte optreden ter verdediging van de individuele rechten van hun leden mits het uitdrukkelijk akkoord van het betrokken lid of van de personen te zijnen laste of van de collectieve rechten van hun leden en de personen te hunnen laste, welke voortvloeien uit de overeenkomsten en akkoorden bedoeld in titel III, hoofdstuk V, van voornoemde gecoördineerde wet van 14 juli 1994, en uit artikel 52 van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel”(6 AUGUSTUS 1990. - Wet betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen.).

“Art.418.Schuldig...aan onopzettelijk toebrengen van letsel is hij die het kwaad veroorzaakt door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg, maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen.”(8 juni 1867 Strafwetboek).

U kan dus ook zelf klacht neerleggen bij de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Medische Fouten”