Medisch geheim rusthuis.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

Medisch geheim rusthuis.

#1 , 08 feb 2013 22:03

Concreet:

Kan de directie van een rusthuis zich beroepen op het medisch geheim om een patiëntendossier niet over te maken aan de spoeddienst van een ziekenhuis als de resident in kwestie daar werd opgenomen met complexe breuken? Ook als dit inhoudt dat de dienstdoende chirurg hierdoor voor het opstarten van de operatie niet op de hoogte is van aanwezige protheses en de gevolgen die de chirurgische ingreep op die protheses en de algemene gezondheid van de patiënt heeft?

Mag de directie van een rusthuis het transport van een resident naar spoed uitstellen omdat de door het rusthuis geprefereerde transporteur die dag niet beschikbaar is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 11 feb 2013 16:30

ze kunnen dat als ik mij niet vergis.

maar in het belang van de patient is het meer als aangeraden om zoveel mogelijk informatie te hebben bij spoedopname.

indien het een niet dringende rit naar het ziekenhuis is, is de patient vrij om te kiezen wanneer en met wie, indien men vermoed dat het dringend is => 112 / 100

en ja, bij oudere personen kan een breuk (of meerdere) dringend zijn of worden.


maja, dat is mijn mening en kennis maar als ambulancier :)

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 11 feb 2013 19:19

Als het een dringende verplaatsing is dus via dienst 100 dan zou ik al beginnen denken aan 'schuldig verzuim.'

Het medisch dossier kan perfect van arts tot arts worden overgedragen. Wie is de arts die in de instelling voor de patiënt heeft gezorgd ... deze laten contacteren door ziekenhuis?

Reclame

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#4 , 11 feb 2013 19:51

Uiteindelijk is het de dienst 100 geweest die haar transporteerde, doch slechts na enigzins "hard" aandringen.

Medisch dossier is na zelf rechtstreeks de behandelende arts te contacteren door hem overgemaakt aan de chirurg terwijl de patiënt reeds in het ok klaarlag. (in extremis werd een ander type verdoving toegepast, andere wijze operatie, medicatie, etc, etc) ik bespaar je het commentaar van de chirurg en verzorgend personeel wat betreft de handelswijze van het rvt in kwestie.
Vandaar ook dat ik hier verder mee wil.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 11 feb 2013 20:19

100 ziekenwagen mag (in principe) geen patienten weigeren, hoe banaal de verwonding of situatie soms ook is (100 bellen en dan met de koffer voor de deur staan, jammer genoeg realiteit), het is anders als de patient weigert mee te gaan, maar daar zijn speciale formulieren voor.

het is inderdaad soms triestig om zien hoe het in de rvt's soms aan toe gaat en de onwetendheid van het personeel.

ik begrijp als ambulancier best dat het niet altijd gemakkelijk is om in een rvt te werken, maar toch . . . het zijn en blijven mensen de inwoners, ook al leven ze soms in een ander tijdperk of realiteit.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#6 , 11 feb 2013 21:29

Ambulanciers hebben hun taak perfect verricht, Drone. Geen kwaad woord over hen, enkel lof. Uiteindelijk is het op hun aandringen dat de rvt in kwestie onze contactgegevens heeft doorgegeven zodat we via hen de huisdokter konden verwittigen die op zijn beurt rechtstreeks contact met het ziekenhuis heeft genomen.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 11 feb 2013 21:50

Het is trouwens niet aan de directie om daarover te beslissen. Maar de behandelende arts en de arts ziekenhuis.

http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... epsgeheim/" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook bruikbaar
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=d ... 0656,d.ZG4" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Medische Fouten”