Overlijden na nalatigheid huisarts?

athw
Topic Starter
Berichten: 29

Overlijden na nalatigheid huisarts?

#1 , 04 jan 2013 21:02

Dag iedereen, vannacht is de nonkel van mijn vriendin op 56-jarige leeftijd overleden. Hij is in het hospitaal bezweken, na rondgelopen te hebben met een maar liefst 4 dagen durend hartinfarct. Kennelijk is hij er meteen mee naar z'n huisarts gegaan, maar deze stuurde hem terug met wat medicatie voor een longontsteking. Nogthans heeft de man de dokter meermaals gezegd dat hij de indruk had dat er iets anders gaande was dan longproblemen. Na enkele dagen is hij uit eigen beweging naar het hospitaal gegaan, waar hij uiteindelijk overleed wegens te zware schade aan z'n hart. Als ze er sneller bij geweest waren, had hij het wellicht gehaald want de man was in goede gezondheid. Zijn gezin en z'n hoogbejaarde ouders zijn uiteraard ontroostbaar. Voor zover ik weet denkt niemand aan het ondernemen van juridische stappen. Maar als student rechten stel ik mezelf automatisch de vraag; vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de mening van dit forum. Kan deze familie stappen overwegen, en zo ja, welke?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#2 , 05 jan 2013 14:57

1st things first: innige deelneming met uw verlies.

Ik ben in alle eerlijkheid ook benieuwd; maar stel me dan ook nog een bijkomende vraag: had de man niet veel eerder naar het Ziekenhuis moeten stappen, en heeft dit gegeven op zich geen ook geen legale gevolgen?

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 05 jan 2013 15:14

En hoe zou de huisarts dat moeten vastgesteld hebben?

Kan dat wel of zijn er gelijklopende symptomen?

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 06 jan 2013 00:40

Mensen in de leeftijdscategorie van die nonkel hebben nog altijd veel vertrouwen in de huisarts en durven die niet altijd tegen te gaan door elders te lopen. Het ziekenhuis is voor sommigen ook een drempel.

De huisarts had een elektrocardiogram kunnen doen, maar voor zover blijkt uit het bericht van de OP is dat niet gebeurd.

Men kan klacht indienen tegen de orde der geneesheren, maar in België worden zelden medische fouten echt correct veroordeeld.

Bovendien vrees ik dat u te ver van de overledene staat om klacht te KUNNEN indienen.

Innige deelneming.
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

mjers
Berichten: 1788

#5 , 08 okt 2015 11:57

De huisarts had een elektrocardiogram kunnen doen, maar voor zover blijkt uit het bericht van de OP is dat niet gebeurd.
Enkel indien de symptomen hadden kunnen duiden op een hartproblemen.

De situatie zal door een onafhankelijke geneesheer moeten beoordeeld worden. Enkel hij kan dan vaststellen of er sprake is van medische fouten...

Maar mijn raad... Niet doen, is een hele juridische rompslomp en u wint er de persoon in kwestie niet mee terug...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 08 okt 2015 12:26

Het valt niet te bewijzen wanneer de hartinfarct heeft plaatsgevonden.
Een perfect EKG geeft geen garantie dat men de dag nadien geen hartinfarct kan krijgen.
Het is een momentopname die de toestand van het hart op dat ogenblik weerspiegelt en geen voorspellende kracht heeft.
Laatst gewijzigd door roharro op 08 okt 2015 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 okt 2015 12:29

Bijna 3 jaar geleden ...

giserke
Berichten: 2434

#8 , 08 okt 2015 12:36

Geeft niet, zijn situaties die wel meer voorkomen.
Maar is eerder voor een medisch forum dan.

Maar samengevat:
- Oudere mensen met longontsteking -> naar de spoed
- Kort ademig, pijn in de borststreek al of niet in combinatie met een longontsteking -> ook naar de spoed en rikketikker laten controleren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 08 okt 2015 12:39

Een perfect EKG geeft geen garantie dat men de dag nadien geen hartinfarct kan krijgen.
Het is een momentopname die de toestand van het hart op dat ogenblik weerspiegelt en geen voorspellende kracht heeft.
Zo is mijn vader (meer dan 30 jaar geleden) overleden na hartinfarct bij thuiskomst uit het ziekenhuis waar amper 4 uur voordien een EKG werd gemaakt, en waar er niets verdachts werd opgemerkt

mjers
Berichten: 1788

#10 , 08 okt 2015 13:14

Een perfect EKG geeft geen garantie dat men de dag nadien geen hartinfarct kan krijgen.
Het is een momentopname die de toestand van het hart op dat ogenblik weerspiegelt en geen voorspellende kracht heeft.
Zo is mijn vader (meer dan 30 jaar geleden) overleden na hartinfarct bij thuiskomst uit het ziekenhuis waar amper 4 uur voordien een EKG werd gemaakt, en waar er niets verdachts werd opgemerkt

Een ECG is een uitstekend middel om hart-problemen te ontdekken. Ook in de toekomst. Heeft dus wel degelijk een voorspellende kracht.
Vaak is een "dreigend" hartinfarct maanden voordien te zien in een ECG, al dan niet in combinatie met een inspanningstest. Dan is het overslaan van het hart bij toenemende inspanning een sterk symptoom van een zuurstoftekort...
Extrasystolen of hartoverslagen komen bij iedereen voor en zijn in de regel onschuldig, echter kunnen ze ook het gevolg zijn van een zuurstoftekort van het hart. Dit is dan uit te sluiten met een inspanningstest... Bij uw vader zou een ECG in combinatie met een inspanningstest misschien wel het gevaar aan het licht gebracht hebben. Dit is nu standaard bij het opmerken van overslagen. 30 jaar geleden jammergenoeg nog niet...

Maar zoals algemeen geweten is een hart-probleem nooit 100% uit te sluiten, met gelijk welke test... Als er, net na de controle, een plaque losschiet in de kransslagaderen die de bloedtoevoer naar het hart verspert is daar nu eenmeel niets aan te doen...

Maar we wijken af...

mjers
Berichten: 1788

#11 , 08 okt 2015 13:34

Bijna 3 jaar geleden ...
Inderdaad! Niet op gelet... schuld van zxv1234 :)

mjers
Berichten: 1788

#12 , 08 okt 2015 13:36

Geeft niet, zijn situaties die wel meer voorkomen.
Maar is eerder voor een medisch forum dan.

Maar samengevat:
- Oudere mensen met longontsteking -> naar de spoed
- Kort ademig, pijn in de borststreek al of niet in combinatie met een longontsteking -> ook naar de spoed en rikketikker laten controleren.
Oudere mensen? ik zou 56 jaar nu niet onmiddellijk oud noemen ;)

giserke
Berichten: 2434

#13 , 09 okt 2015 11:21

Wat 56? Dat is nondomme stok oud :)

Terug naar “Medische Fouten”