Medische fout

Woopata
Topic Starter
Berichten: 6

Medische fout

#1 , 07 nov 2012 12:31

Hallo allemaal,

Ik weet niet juist waar ik dit net moet zetten dus doe ik het maar hier. Ik weet ook niet of er enige fouten zijn gebeurd maar ik zal het verhaal toch maar doen.

Eind mei dit jaar is de vader van mijn vriendin naar het ziekenhuis geweest voor een aantal testen. In die testen bleek dat er een probleem was met zijn hart. Ze hebben hem naar huis gestuurd en gezegd dat de resultaten nog zouden volgen zodat ze de juiste medicatie konden voorschrijven (blijkt dat een pilletje al genoeg was om dit probleem te verhelpen). Eind september is hij overleden door dat probleem aan zijn hart. Echter heeft hij of zijn huisarts nooit de resultaten aangekregen, niemand heeft hem gecontacteerd.

Deze ochtend heeft mijn vriendin de aanrekening gekregen van deze medische testen. Dat we moeten betalen interesseert ons totaal niet maar is er hier geen sprake van een medische blunder?

In mijn ogen heeft mijn vriendin tenslotte haar vader moeten afgeven omdat iemand vergeten is de resultaten door te sturen, dus willen we wel weten of we hier een zaak van kunnen maken.

Bedankt,

Woopata

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2012 16:14

Los daarvan: is er door jullie naar die resultaten gevraagd? Dat je een paar weken wacht, daar kan ik inkomen, maar na een maandje zou ik toch al eens geïnformeerd hebben, eerlijk gezegd.

Is het ook zeker dat de vader van uw vriendin met de nodige medicijnen NIET zou gestorven zijn? Of was de diagnose dat hij met medicijnen zou geholpen zijn, gewoon verkeerd en had hij geopereerd moeten worden? Wat is juist de fout volgens u?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 07 nov 2012 16:27

Indien u meent dat u het slachtoffer bent van een medische fout, dan kon u zich tot voor kort slechts wenden tot de rechtbank. U diende dan niet alleen te bewijzen dat u schade had geleden, maar ook dat deze schade het gevolg was van een medische fout. Wie geen medische fout kon bewijzen, bleef maar al te vaak in de kou staan.

Daarin kwam sinds kort verandering. Sinds 1 september 2012 hebben slachtoffers van medische fouten de keuze tussen de rechtbank en het Fonds voor Medische Ongevallen. De tussenkomst van het Fonds kan verschillende vormen aannemen, waaraan telkens verschillende voorwaarden verbonden zijn.

Een eerste voorwaarde, is dat de schade dateert van na 2 april 2010. Daarnaast moet een onderscheid worden gemaakt naargelang het slachtoffer deze medische fout kan aantonen of niet.

•Het slachtoffer kan een medische fout aantonen

Als blijkt dat de arts of verpleger in kwestie een fout beging, dan vergoedt diens verzekeraar het slachtoffer. Wanneer de arts of verpleger in kwestie niet (voldoende) verzekerd is, betaalt het Fonds. En ook wanneer het Fonds het aanbod van de verzekering te laag vindt, zal het Fonds zelf het slachtoffer vergoeden.

Kan het slachtoffer daarentegen wel een medische fout aantonen, maar weigert de verzekeraar te vergoeden, dan zal het Fonds slechts vergoeden in één van de volgende gevallen:

- de blijvende arbeidsongeschiktheid bedraagt 25 % of meer, of

- de tijdelijke arbeidsongeschiktheid duurt minimaal zes maanden, of

- levensomstandigheden van het slachtoffer worden door de schade bijzonder zwaar verstoord, hetzij economisch, hetzij anders, of

- het slachtoffer is overleden.

Indien u een medische fout kan aantonen, kiest u dus zelf of u een beroep doet op het Fonds of op de gewone rechtbank.


•Het slachtoffer kan geen medische fout aantonen

Wanneer het slachtoffer geen medische fout kan aantonen, kan het zich enkel bij het Fonds terecht. Het Fonds zal het slachtoffer wel enkel vergoeden in één van de volgende gevallen:

- de blijvende arbeidsongeschiktheid bedraagt 25 % of meer, of

- de tijdelijke arbeidsongeschiktheid duurt minimaal zes maanden, of

- levensomstandigheden van het slachtoffer worden door de schade bijzonder zwaar verstoord, hetzij economisch, hetzij anders, of

- het slachtoffer is overleden.

De procedure voor het Fonds biedt het voordeel dat een dure procedure voor de rechtbank kan worden vermeden. De procedure is vrijwel gratis duurt ook een stuk minder lang dan de procedure voor de rechtbank. Slachtoffers zouden voortaan nog ongeveer een jaar moeten wachten op vergoeding. Het Fonds kan bovendien zelf alle documenten en informatie opvragen die noodzakelijk zijn om de omstandigheden van het specifieke schadegeval te kunnen beoordelen.

Ook tijdens de procedure voor het Fonds kan u nog overschakelen naar de gewone procedure voor de rechtbank.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Woopata
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 07 nov 2012 16:52

Wij hebben een aantal weken geleden contact gezocht met de arts maar zonder resultaat daar hij op vakantie was. De huisarts heeft ook meermaals gevraagd achter de resultaten zonder enige reactie. Dat er wat tijd over is gegaan komt doordat er ook nog enige problemen waren met het regelen van de begrafenis (de politie had 'per ongeluk' onnatuurlijk overlijden aangevinkt op de documenten).

De arts zelf had tegen de vader van mijn vriendin gezegd dat er pillen bestonden die er voor zorgden dat hij er niet veel last van ging hebben.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 07 nov 2012 18:26

Politie? Deze komen pas ALS door de dokter het overlijden als verdacht wordt aangegeven.
Wat stond er op het doktersattest?
Wat heeft de dokter op het NIS formulier ingevuld (model IIIC)?
Via uw ziekenkas kan men u verder helpen met de procedure.

Woopata
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 07 nov 2012 18:30

Ik was er zelf niet bij toen hij gevonden werd. Een vriendin had hem gevonden en dus de hulpdiensten gebeld waarbij de politie ook is gekomen. Oorzaak was hartfalen en verder hebben we ook niet veel uitleg gekregen. Toch bedankt voor de hulp.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 07 nov 2012 18:35

Dan heeft politie ook PV opgemaakt. U kan altijd eens contact opnemen met de dienst slachtofferzorg van de politie, die kunnen u ook gerichte info geven.

Terug naar “Medische Fouten”