Aanpak meerdere medische fouten en nalatigheden 1995-2011

tintinesk
Topic Starter
Berichten: 8

Aanpak meerdere medische fouten en nalatigheden 1995-2011

#1 , 15 sep 2012 21:50

Weet iemand of grove nalatigheid door een arts (of meerdere zelfs) gedurende een lange periode ook in aanmerking komt voor mogelijke schadevergoeding vanwege het fonds voor medische ongevallen? zo ja, wie bepaalt de "ernstgraad" en hoe gebeurt dit. Zijn dat politici, artsen, advocaten, anderen? Met medische nalatigheid bedoel ik ondanks het vaststellen van ziekte of stoornissen toch geen behandeling instellen, alsook bij ernstige ziekte niet willen onderzoeken (letterlijk). Wat is de wettelijke termijn om een minnelijke schikking te knn. bekomen vanwege een arts/diens verzekeringsmaatschappij bij een grove nalatigheid, en is een ziekenfonds zonder ledenverdediging (maar wel een "klachtenbeheerdienst") in staat of bereid om hier echt voor te gaan. Zo ja, hoe gaat die ziekenkas dan te werk, welke termijn van afhandeling mag men dan verwachten.

Ik dien eraan toe te voegen dat ik sinds 10 jaar een "inkomen" ontvange van vadertje staat (FOD) van slechts 524 euro per maand als inwonende (+66% invalide) en dat pas sinds 2011-2012 ik voor de eerste keer via de ombudsdiensten van ziekenhuizen inzage gekregen heb in mijn medische verslagen, waaruit deze zware nalatigheden en fouten blijken. Doordat ik hoge medische kosten had en heb, betekent dat dus dat ik en mijn ouders van een middenklasse gezin naar armoede gegaan zijn in die tijd: huis kwijt en schulden en nog veel meer.

De medische diagnose (hypopituïtarisme) blijkt dus al gesteld geweest te zijn sinds 2002-2003, een hormonale behandeling zelfs aangekondigd in een medisch verslag endorinoloog, maar door niet-behandeling is de situatie medisch voor mij blijven escaleren, wat geleid heeft tot hypofysaire bijnierschorsinsufficiëntie (2012).

Al die tijd kreeg ik zonder enige screening (uitsluiting van onderliggende pathologieën) overal de nepdiagnose "CVS".

Ik heb reeds contact gehad met ombudsdiensten (ofwel antwoorden ze naast the point, ofwel weigerden ze verslagen op te sturen en moest de federale commissie rechten van de patiënt (min. Onkelinx) alsook Agentschap Zorg (en Min. Vandeurzen zelf) per brief (4 brieven van de overheid) tussenkomen en hebben deze mij in het gelijk gesteld op alle gebied; ofwel werd mij de telefoon neergegooid, ofwel kreeg ik brieven van een hoofdgeneesheer waar aantoonbaar valsheid in geschrifte in te lezen valt, slechts 1 ziekenhuis van de 4 heeft mij al mijn verslagen correct hoewel laattijdig verstuurd).

Ik heb onlangs ook e-mail contact gehad met de federale ombudsdienst, maar dit bleek een zeer bittere pil. Na het overmaken van alle mogelijke informatie/bewijzen en de uitdrukkelijke vraag te bemiddelen blijven die mij afwimpelen en zeggen dat ik bij tegenwerking ZH maar moet telefoneren. Als ik zeg dat al gedaan te hebben, zeggen zij: opnieuw... en opnieuw. Dan zegt men weer dat ik naar hen moet bellen, maar ik vertrouw dat niet meer, na alles wat ik meegemaakt heb. Ik heb geleerd dat als iets niet op papier (of e-mail) staat, het gewoon niet bestaat, als je iets juridisch wil beginnen.

Zelf veroert men geen vin. De federale ombudsman antwoordt zelfs niet op mijn e-mails!
Ik kan onmogelijk een advocaat betalen voor een lange procedure, en een pro deo zit er voor mij (denk ik) niet in, gezien het inkomen van mij als inwonende met dat van de ouders wordt samengeteld.

Geen enkele dienst of persoon blijkt in staat mij antwoorden te bieden, medisch falen ondanks de allerbeste bedoelingen ook niet (hier dragen zij geen enkele schuld aan, ze zijn trouwens schandalig ondergesubsidieerd, zeker in Vlaanderen itt in Wallonië).

Dus: Hoe pak ik dit aan?

Wat is de realiteit over dat nieuwe Fonds?

Stel dat ik een arts die in 2003 geblunderd heeft een brief stuur met de eis om schadevergoeding? Heeft dat (nog) zin, en wat gebeurt er dan? Of is dat nog in aanmerking voor dat Fonds, omdat ik dat medisch verslag van die arts pas gekregen heb in 2011 via de ombudsdienst en een wet bepaalt dat de verjaringstermijn pas begint te lopen vanaf het moment dat de patiënt de schade vaststelt, de gevolgen van die blunder op zijn gezondheid (niet in 2003 maar in 2011 e.v. dus) ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tintinesk
Topic Starter
Berichten: 8

#2 , 15 sep 2012 21:52

p.s. ik weet dat in principe dat Fonds slechts tussenkomt in feiten van na 2-4-2010.

Reclame

Terug naar “Medische Fouten”