Hoe een kinderarts aanpakken na duidelijke beroepsfout?

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

Hoe een kinderarts aanpakken na duidelijke beroepsfout?

#1 , 09 jun 2012 00:30

Mijn zoontje ging op woensdag op consultatie bij een kinderarts na enkele dagen van hoge koorts en kortademigheid. Na een (te) kort onderzoek besluit zij dat dit een buikgriep is gecombineerd met een oorontsteking. De volgende dag is de situatie erger, na een belletje naar die kinderarts kon ze geen tijd vrijmaken. Ze had nog 15 min, dan zou ze naar huis gaan.
Zodra ik thuis kwam heb ik mijn zoontje naar de spoed gebracht (gelukkig in een ander ziekenhuis). De conclusie daar was vrijwel onmiddellijk zware longontsteking, met al een belangrijke vochtophoping in de longen. Er werden onmiddellijk foto's gemaakt, nu vrijdag heeft hij een zware operatie moeten ondergaan om de gevolgen van de ontsteking, de vochtophoping, weg te nemen.

Het lijkt mij onmogelijk dat de kinderarts minder dan 24 u voor de diagnose bij de spoed die longontsteking niet had kunnen opmerken. Met een grondig onderzoek en de duidelijke symptomen had ze dit moeten vinden.

Ze moet hier op zijn minst een zware blaam voor krijgen, maar hoe pak ik dit het beste aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 09 jun 2012 15:12

Het lijkt mij onmogelijk dat de kinderarts minder dan 24 u voor de diagnose bij de spoed die longontsteking niet had kunnen opmerken. Met een grondig onderzoek en de duidelijke symptomen had ze dit moeten vinden.

Ze moet hier op zijn minst een zware blaam voor krijgen, maar hoe pak ik dit het beste aan?
U bent pediater? Waarschijnlijk wel, aangezien u weet dat uw confrater deze diagnose had kunnen stellen, en u zelfs in staat bent te beslissen welke sanctie hij/zij moet krijgen.
Ik vind het erg dat dit gebeurd is, ik begrijp uw reactie (maar keur ze niet goed) en een nader onderzoek dringt zich misschien op. Neem best contact op met uw verzekeraar rechtsbijstand (indien in gezinspolis), maar (ver)oordeel niet te vroeg. De kans bestaat dat u ooit ook eens een fout maakt, denkt u niet? En dan wil u toch ook niet zonder proces op de brandstapel belanden?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fore
Berichten: 1298

#3 , 09 jun 2012 16:00

Verder is geneeskunde een ambacht, geen exacte wetenschap
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

#4 , 09 jun 2012 19:22

De gemeenschap van dokters sluit de rangen. Als ik een belangrijke fout maak op het werk lig ik eruit, maar dokters, die zelfs over belangrijker zaken beslissen geldt dit blijkbaar niet. Dit sterkt me nog meer, die kwakzalfster dient een ander beroep te zoeken waar haar onverantwoordelijkheid minder gevolgen kan hebben.

Fore
Berichten: 1298

#5 , 09 jun 2012 21:40

niemand sluit hier de rangen, ikzelf ben ook slachtoffer geweest vn een medische blunder, maar ik ben ook genoeg geschoold in de materie om te weten dat diagnostistiek niet altijd even makkelijk is...
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

#6 , 10 jun 2012 12:11

Wat betreft de diagnose, de klachten van het kind waren duidelijk op woensdag:

- zeer kortademig (50 - 60 ademhalingen /min)
- zeer hoge koorts (tot net geen 40°C)
- braken op maandag, sindsdien niet meer
- geen diarhee
- geen levenslust
- enkel willen platliggen
- duidelijke hevige pijn in de linker buikstreek, kind wijst steeds naar dezelfde plek net onder het diafragma
- hoesten (maar niet zeer veel)
- weinig eetlust

Diagnose: buikgriep en (rechter)oorontsteking)

Een dag later komen we met dezelfde klachten op de spoed in UZA terecht en wordt er onmiddellijk een x-ray van de borstkast genomen. Vaststelling: zware longontsteking met empyema (vocht meer dan 1 cm). Wanneer ik de vraag stel hoe het komt dat de kinderarts dat minder dan 24 u vroeger niet gezien heeft wordt (zoals verwacht) ontwijkend geantwoord. Men zou de oorontsteking ook nog controleren, maar hierover heb ik niets vernomen van de dokters in het UZA. Hoe de kinderarts op woensdag de longontsteking heeft kunnen missen is mij een raadsel. Een geoefende en zorgvuldige arts zou dit toch zo moeten opmerken wanneer de longen beluisterd worden? Het is duidelijk, die kinderarts wil snel werken, en haspelt de onderzoeken in hoog tempo af. Als er op dat moment veel kinderen een buikgriepje hebben en je kent klaagt in de buikstreek, diagnose éénvoudig: buikgriep! Oei ook nog hoge koorts, ff iets zoeken dat die hoge koorts kan verklaren ... Erger nog, als we de volgende dag terugbellen omdat de situatie verslechterd ipv verbeteren krijgen we als antwoord, kom binnen de 15 min naar het ziekenhuis, anders vertrek ik naar huis. Mijn vrouw kon daar onmogelijk op die tijd zijn (moet te voet komen). Ergens had dit bij de kinderarts toch ook een belletje moeten laten rinkelen.

Dit was de laatste arts waarin ik nog engszins vertrouwen had in dit ziekenhuis. Spijtig genoeg zal ik nu, om goede zorgen te kunnen krijgen, niet meer terecht kunnen in de twee ziekenhuizen van mijn woonplaats. Op enkele jaren heb ik hier zoveel negatieve zaken meegemaakt dat ik er geen voet meer door de deur zet.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 11 jun 2012 09:05

vooraleer juridische stappen te ondernemen: longontsteking bij kinderen kan op 12 uur tijd evolueren van wat eerst lijkt op een griep/bronchitis/ontsteking naar een gevaarlijke longontsteking. en dat zéér snel. Kinderen maken bovendien vaak zeer hoge koorts bij een banale ziekte. Het longoedeem is er ook niet van bij de start. Longontsteking kan expliciet vastgesteld worden met een X-ray én bloedtest.
Heb het zelf meegemaakt met één van mijn kinderen. En onze dokter is een degelijke arts met een goede reputatie. De raad die onze dokter steeds gaf: als binnen de 12 uur (met de voorgeschreven medicatie) géén verbetering optreedt, de koorts even hoog blijft of de toestand zelfs verergert, meteen dokter terug oproepen of naar ziekenhuis. (waar men de nodige testen kan doen)
PS: en als we niet beschikten over de auto belden we een taxi...

Terug naar “Medische Fouten”