Inzage medisch dossier na overlijden

phh
Topic Starter
Berichten: 1

Inzage medisch dossier na overlijden

#1 , 05 jun 2012 01:24

Omdat ik door de bomen het bos niet meer kan zien en niet meteen een antwoord op mijn vraag kan vinden:


Mijn moeder is onlangs overleden en ik acht de psychiatrische instelling waar zij twee jaar geleden in behandeling was, hiervoor verantwoordelijk.

Is het mogelijk om ook van een psychiatrische instelling een medisch dossier op te vragen?

En hoe zit dat precies met de wet van de privacy? Heb ik als enig kind van haar nog wel recht tot inzage? Het probleem is als volgt:

Mijn moeder is twee jaar geleden omwille van een zware depressie in een psychiatrische instelling beland. Drie weken na haar opname begon zij letterlijk op te zwellen: in haar gezicht, in haar benen en voeten en in haar buik. Zij liet weten dat ze dit niet normaal vond, maar de verplegers op haar afdeling gaven hier aan geen gehoor. Ze moest maar wachten tot ze haar wekelijkse visite bij de psychiater had, om het probleem aan te kaarten. Enkele dagen later begon ze plotseling te klagen over kortademigheid en is ze in allerijl naar het ziekenhuis gevoerd. Daar heb ik mijn moeder de volgende dag aangetroffen in een bijna levenloze staat, met zuurstof in de neus en helemaal van de wereld. Na haar revalidatie was het verdict: longinhoud nog maar 20% en een levensverwachting van circa 5 jaar.

Mogelijke fouten die gemaakt zijn volgens mij: verkeerde dosering medicijnen (ze woog maar 40 kilo op bij opname), verwaarlozing van klachten die zij aangaf.

Maar zijn dit soort dingen wel te bewijzen aan de hand van een medisch dossier?

Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 09 jun 2012 11:26

Best eens langs ziekenfonds gaan die kunnen u helpen met de procedure.

leoka
Berichten: 5

#3 , 25 jun 2012 00:49

Ik zou eens langs gaan op de ombudsdienst van het ziekenhuis.Die kunnen je hier ook meer over vertellen. Na overlijden kan je het verplegingsdossier ook inkijken maar hoe dat juist gaat vraag je daar dus best.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 25 jun 2012 18:15

Hier ook eens lezen :
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=r ... Nw&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

ontevredenklant
Berichten: 3

#5 , 20 jul 2012 11:12

Normaal gezien heb je recht op inzage. Je kan zelfs een kopie vragen. Dit laatste is echter wel tegen betaling.

Lightning

#6 , 20 jul 2012 22:35

Na het overlijden van de patiënt hebben de echtgenoot, de wettelijk samenwonende partner, de partner en de bloedverwanten tot en met de tweede graad van de patiënt, via een door de verzoeker aangewezen beroepsbeoefenaar, het in § 2 bedoelde recht op inzage voor zover hun verzoek voldoende gemotiveerd en gespecificeerd is en de patiënt zich hiertegen niet uitdrukkelijk heeft verzet. De aangewezen beroepsbeoefenaar heeft ook inzage in de in § 2, derde lid, bedoelde persoonlijke notities.
- U hebt recht op inzage, maar enkel via een door U aangestelde arts.
- Als de patiënt zich (bij leven en welzijn) verzet heeft tegen inzage door derden niet meer.
- Nabestaanden hebben geen recht op een afschrift van het dossier, enkel de patiënt zelf.

Terug naar “Medische Fouten”