"Gesteriliseerd en toch zwanger? Het kan!"

Studenterechten
Topic Starter
Berichten: 2

"Gesteriliseerd en toch zwanger? Het kan!"

#1 , 03 nov 2011 12:51

Hallo,

ik ben een studente rechten, 3e bac en voor het seminarie gezondheidsrecht moeten wij dit jaar een paper schrijven.
Wij kregen bij het eerste college een hele reeks van artikels die met gezondheidsrecht verband houden en hieruit hebben we 1 onderwerp moeten kiezen. Zoals de titel van dit topic hier al laat vermoeden, heb ik als onderwerp gesteriliseerd zijn en toch zwanger worden.

Nu is onze eerste opdracht dat we bij dit onderwerp 3 tot 5 rechtsvragen moeten bedenken waarrond de paper dan moet geschreven worden.
Mijn eerste rechtsvraag gaat erover of er hier sprake kan zijn van een medische fout en of er bijgevolg medische aansprakelijkheid met evt bijhorende schadevergoeding mogelijk is.
Het probleem is nu dat ik niet verder kom dan deze ene vraag terwijl we er toch minstens 3 en maximum 5 moeten hebben.

Nu had ik gehoopt om hier eventueel wat goede suggesties te kunnen lezen die mij wat op gang kunnen helpen!

Alvast heel erg bedankt! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willby
Berichten: 40

#2 , 03 nov 2011 15:42

Alles hangt ervan af wie gesteriliseerd is. Is het de man, dan wordt de raad gegeven om toch nog minstens een 6 tal weken op te letten. Dat is ook de reden waarom men na die periode een spermastaal moet binnen brengen ter controle. Als dat in orde is en de vrouw raakt toch zwanger??????? str..t aan de knikker. Ben zelf gestriliseerd daarom weet ik het. Bij de vrouw.. zou kunnen met een buiten baarmoedrlijke zwangerschap. Is zeldzaam maar gebeurd.

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 06 nov 2011 22:19

Ik dacht twee stalen :D

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 07 nov 2011 12:42

Om je research degelijk en grondig te doen, raad ik je ten sterkste aan een interview te regelen met een gyneacoloog. die gaat je alle pijnpunten en objectieve feiten kunnen schetsen. Want de medische context is heel bepalend. Vanuit die informatie kan je je rechtsvragen héél gericht focussen;
succes!

Fore
Berichten: 1298

#5 , 07 nov 2011 17:10

Verder kan je ook de bibliotheek van je unief kijken. Naast de literatuur zal je zeker genoeg studies vinden in de catalogi.
Volgende databanken eens raadplegen:
SpringerLink
Science Direct
Web of Science (ISI Web of Knowledge)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#6 , 06 jun 2013 23:19

Alles hangt ervan af wie gesteriliseerd is. Is het de man, dan wordt de raad gegeven om toch nog minstens een 6 tal weken op te letten. Dat is ook de reden waarom men na die periode een spermastaal moet binnen brengen ter controle. Als dat in orde is en de vrouw raakt toch zwanger??????? str..t aan de knikker. Ben zelf gestriliseerd daarom weet ik het. Bij de vrouw.. zou kunnen met een buiten baarmoedrlijke zwangerschap. Is zeldzaam maar gebeurd.
6 weken? Hmmm, een kennis van me heeft deze ingreep laten uitvoeren omdat een condoom toch de pret een beetje reduceert :oops: en hij kreeg de raad nog een volledig jaar toch voorbehoedsmiddelen te gebruiken om toch zeker geen zwangerschap mogelijk te maken.

In elk geval, bij vasectomie (sterilisatie van de man) is het niet alsof je diezelfde avond al onbeschermd kan vrijen zonder risico op zwangerschap.

Indien je het advies niet volgt is er geen sprake van medische fouten. De dokters zeggen ook al jaren dat "voor het zingen de kerk uit" niet veilig is, stel dat je vriendin dan zwanger raakt kan je ook niet gaan klagen over medische fouten. in principe is ook condoom en pil niet 100 percent veilig (maar wel een 99 percent of zo, dus als je beiden in combo gebruikt kan je vrij gerust wezen. Ik weet echter niet of artsen dat minieme risico op falen van de contraceptiva vermelden , in hoeverre dit een medische fout is is voor discussie vatbaar)

eylis
Berichten: 8840

#7 , 07 jun 2013 09:37

Tsunami...Deze post slaapt al 2 jaar :-)

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#8 , 07 jun 2013 12:51

Oh sorry, ik had niet op de ouderdom van de post gelet en dacht dat de studente dus nog steeds met dit thema aan de slag was. Mijn excuses.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 07 jun 2013 12:55

niet erg hoor...waarschijnlijk gaat dat kindje in september al flink naar de kleuterschool :-)

Terug naar “Medische Fouten”