mag een arts liegen

andy147
Topic Starter
Berichten: 24

mag een arts liegen

#1 , 29 dec 2010 20:25

Mag een arts tegen zijn patiënt liegen als het gaat over een besmettelijke ziekte ?
Mag hij zeggen dat er niks aan de hand is terwijl er wel degelijk iets besmettelijks aanwezig is ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 30 dec 2010 10:06

goeie grutten, neen zeg... toch niet ivm een besmettelijke ziekte.
Als een patient darentegen een levensbedreigende ziekte heeft kan de arts om de moraal van de patient te sparen (ook dat is van belang in een genezingsproces) er voor kiezen om niet meteen de mogelijke draagwijdte van de ziekte (tijdstip overlijden) aan de patient mede te delen.
Vaak is dat overigens ook moeilijk te bepalen (denk maar aan kanker bvb, soms genezen mensen die men medisch gezien echt opgegeven heeft)

Maar waarom zou een arts daaarover liegen? Hij heeft niet alleen een vernantwoordelijkheid tov zijn patient, maar ook tov alle mensen die met deze patient in contact zouden komen. dus om besmettingsgevaar in te perken heeft hij meldingsplicht én moet hij de patient ook inlichten en bijstaan om verdere besmetting te voorkomen.

Het enig wat ik me kan inbeelden is dat het wel mogelijk is dat de dokter volgens zijn persoonlijke diagnose overtuigd is dat er geen besmettlijke ziekte aanwezig is.
dokters kunnen inderdaad foute diagnoses stellen..

siesken
Berichten: 263

#3 , 30 dec 2010 12:49

Als een arts niets zegt,kan hij ook niet liegen

Reclame

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 dec 2010 13:15

Als een arts niets zegt,kan hij ook niet liegen
... maar verzuimt hij (mogelijks) aan zijn meldingsplicht.

andy147
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 30 dec 2010 14:55

Stel dat ik ben besmet geraakt met een ziekte (denk iets zoals hiv,mogelijks iets anders) zonder dat ik dat beseft heb. Daardoor heb ik ook mijn vrouw besmet en zo verder een ganse familie doordat er ook een baby in zit. Dat de baby dus besmet is geraakt door mijn vrouw en de baby op haar beurt de rest van de familie. Die baby is een belangrijk gegeven want baby's nemen sneller dan volwassenen besmettingen aan en ook toen ik en mijn vrouw pas besmet waren dan ben je ook besmettelijker. Ik bedoel dus , stel in het oog van hiv is de virale lading van het virus de eerste 3 maanden wanneer je besmet raakt extreem hoog en zo lopen risico's ook hoger op. Nu dit kort vertelt denk ik dat daarom meerdere dokters mij de waarheid verzwijgen omdat de waarheid veeeel te erg is om bekend te raken. Stel dat ik verantwoordelijk ben voor een ziekte over een ganse familie ???

eylis
Berichten: 8842

#6 , 30 dec 2010 17:43

als je aan een arts de vraag stelt: draag ik een SOA of HIV; dan moet hij - indien hij dit weet door diagnose/testen - uw vraag in eer en geweten antwoorden.
En als je zo gekweld wordt door onzekerheid: laat je meteen bij een gekend SOA-medisch centrum testen en dan weet je het antwoord.

Franciscus
Berichten: 38616

#7 , 30 dec 2010 22:04

Tropisch instituut te Antwerpen bvb

andy147
Topic Starter
Berichten: 24

#8 , 31 dec 2010 08:52

Ben daar al naartoe geweest, hiv is negatief maar wat het dan wel is ???

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 dec 2010 09:14

Gelieve dit niet verkeerd op te vatten, maar heeft U soms hypochondrie?

Franciscus
Berichten: 38616

#10 , 31 dec 2010 12:48

Hebben ze dan niet naar andere oorzaken gezocht?
Normaal worden er verschillende zaken bekeken. Op allerlei virussen om zo maar te zeggen.
Op uw verzoek vragen ze ook uw medisch dossier op zowel bij huisarts els ergens anders

Gebruiker34
Berichten: 334

#11 , 04 jan 2011 12:41

Mag een arts tegen zijn patiënt liegen als het gaat over een besmettelijke ziekte ?
Mag hij zeggen dat er niks aan de hand is terwijl er wel degelijk iets besmettelijks aanwezig is ?
Het achterhouden van zulke informatie is gevaarlijk, zelfs strafbaar.

artemis
Berichten: 3294

#12 , 04 jan 2011 13:53

Als er naar bepaalde besmettingen in bloed en urine zijn gezocht kan u toch aan de huisarts een kopie van het labo vragen?
Dan zijn er maar 2 mogelijkheden indien u een besmettelijke ziekte 'zou' hebben:
Ofwel staat het in de uitslag van het labo.
Ofwel is de ziekte nog niet bekend omdat er nog niet naar gezocht is.

toetsenbord
Berichten: 124

#13 , 05 jan 2011 21:32

Andy147, misschien kan u samen met een ombudspersoon of u behandelaar/arts of een vertrouwenspersoon voorstellen om u medisch dossier eens door te nemen.
Twijfel niet om extra uitleg te vragen bij alles wat u niet begrijpt.

Indien u uw eigen arts niet vertrouwt, kan u dat misschien met hem bespreken en eventueel worden doorverwezen. Of u kan misschien langsgaan bij de ziekenkas en daar hulp vragen?

Veel succes!

toetsenbord
Berichten: 124

#14 , 05 jan 2011 21:33

Als er naar bepaalde besmettingen in bloed en urine zijn gezocht kan u toch aan de huisarts een kopie van het labo vragen?
Dan zijn er maar 2 mogelijkheden indien u een besmettelijke ziekte 'zou' hebben:
Ofwel staat het in de uitslag van het labo.
Ofwel is de ziekte nog niet bekend omdat er nog niet naar gezocht is.
De derde mogelijkheid is het helemaal niet hebben van een besmettelijke ziekte. :)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 05 jan 2011 21:37

De derde mogelijkheid is het helemaal niet hebben van een besmettelijke ziekte.
Vragensteller is niet ernstig. Lijkt me een misplaatste grap. In andere thread heeft vragensteller zelfs zijn zelfmoord aangekondigd. Hij beweert ook dat hij ten onrechte gecolloqueerd is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Medische Fouten”